Akcie General Motors byly až do nedávna „horkým zbožím“. Zhodnocení cenných papírů automobilky jen za letošní rok zatím přineslo 25procentní zisk, a to i přes ztráty za poslední dny. Jenže - teď nůž do zad akciím zasadilo snížení investičního doporučení peněžním gigantem . A proč takový rozruch kvůli snížení doporučení na stupeň „prodat“? Analýza totiž ukazuje na vážnější problémy firmy, dokonce celého automobilového segmentu.
Klíčovým poselstvím změny aktuálního investičního doporučení ohledně akcií je podle zpravodajského serveru CNN.com to, že zisková budoucnost , kterou má zajistit orientace na elektrická auta a samo řiditelné vozy, je spíše „velkým humbukem“ než vážnou realitou.
Je sázka na elektrickou a autonomní budoucnost správná?
Analytici soudí, že si vede skvěle při podpoře strategie na výrobu autonomních a elektrických vozidel, jenže právě komunikace těchto cílů sice pomohla v poslední době k velkému, ovšem neudržitelnému nárůstu akcií . A co víc, v segmentu elektrických a autonomních vozidel neskutečně rychle roste konkurence, na jejíž plány zatím americká automobilka výrazněji nereagovala.
Ačkoli akcie společnosti po snížení ratingu klesly téměř o 3 procenta, v letošním roce stále připisují zisk 25 % a přibližují se nejvyšší úrovni od okamžiku, kdy se na kapitálových trzích objevil „nový" , jenž doslova „vyplul“ z bankrotové pasti v roce 2010. CNN.com dodává, že firmě museli silně pomoci daňoví poplatníci prostřednictvím státní pomoci.
Vraťme se ale k argumentům o budoucnosti elektrických a samo řiditelných aut. říká, že i na americkém automobilovém trhu se nyní odehrává jen počáteční fáze „elektrifikace“ aut. A i když je ve svých vizích silně optimistická, bude se muset potýkat s řadou velmi silných tradičních hráčů, od značek či , až po nové „štiky“ v rybníce, jakou může být například značka . Překážkou pro finanční plány může být také to, že současná cenová politika pro elektrická osobní auta nenahrává rostoucímu retailovému trhu, zvláště když se na podpoře nákupů nebude podílet stát formou dotací a pobídek.
není sama, komu nevěří
A že je skeptický k rychlým ziskům plynoucím z elektrifikace automobilového segmentu, může svědčit i to, že „medvědí“ postoj zastávají analytici investiční banky také ke společnosti . Jenže se ukazuje, že její názor nemusí mít pro investory váhu, vždyť koncem února, kdy snížil doporučení pro akcie Tesly na „prodat", stoupla hodnota cenných papírů automobilky k dnešku až o 25 %.
Analytici si přesto myslí, že věnuje až příliš velkou pozornost plánům na autonomní modely a těží jen z nálady investorů, kteří se nekontrolovatelně těší na představu, že v budoucnu budou mít k dispozici auta, která budou jezdit bez zásahů řidiče. Podle jejich názoru totiž trh tyto vize již ocenil a zatím se investorská nálada nesetkala s realitou v podobě toho, že se potýká u některých současných modelů s výraznou nevýnosností. Problémem může být také to, že u projektovaných výnosů plynoucích z prodejů autonomních a elektrických vozidel může dojít k tomu, že kvůli intenzivní konkurenci mohou ceny modelů klesnout výrazněji, než jak prognózuje a tím páden nedojde k naplnění odhadů.
A je tu i konkurence v segmentu nákladních vozidel. Tam má čelit hlavně elektrifikaci nákladních aut Fordu, který už piluje svou strategii pro řadu elektrických modelů F-series. Pravdou ale je, že analýza Goldman Sach se na trhu nesetkala jen zcela se souhlasnými postoji. Některé názory totiž argumentují tím, že důležitější než výnosy z elektrické a autonomní budoucnosti jsou aktuální aktivity firmy. A v nich prý je, alespoň díky snižování nákladů a důrazu na prodej dražších modelů, který zvyšuje marže, úspěšná. Podle těchto názorů vytvořila jednu z nejkomplexnějších strategií automobilového průmyslu, pokud jde o flexibilní mobilitu a elektrická vozidla a díky ní je firma doslova „čtvrtletí nebo dokonce roky“ před mnoha dalšími výrobci automobilů.