Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Jsme zrozeni k tomu, abychom se nechali oblbovat?

Jsme zrozeni k tomu, abychom se nechali oblbovat?

13.6.2018 18:47

Před delší dobou jsem tu psal o výborné knize „Zrozeni k běhu“. Ta mimo jiné hezky popisuje, jak firmy jako Nike tlačí na trh běžeckou obuv, která může být mírně řečeno kontraproduktivní. Nohám totiž navzdory marketérům spíše škodí, než pomáhá. Pokud by se tento hrad postavený na písku sesypal, mělo by to bezesporu značné investiční následky pro většinu „sportovních“ akcií. A podobná situace nepanuje pouze v tomto odvětví, ale i u jiných, ještě těžších korporátních vah.

Minulý týden jsem tu psal o Nestlé a s tím, že na tuto společnost útočí svým flexibilnějším výzkumem a investicemi menší „žraloci“ a ona se s tím snaží vypořádat restrukturalizací. Ta by jí měla umožnit rychlejší vývoj nových výrobků a reakci na měnící se trendy na trhu. Shodou okolností minulý týden na WSJ psali o tom, jak potravináři čelí tlaku spotřebitelů, kteří se odklání od balených potravina polotovarů směrem k potravinám čerstvým (i WSJ pak poukazoval na tlak menších firem, které dosahují vyšší kvality za nižších cen). A na aktuálně.cz jsme si minulý týden mohli přečíst rozhovor s Margit Slimákovou, kde mimo jiné zaznělo:

„Kdybychom kupovali jen základní potraviny, nepotřebovali bychom v podstatě potravinářský průmysl, jenž vydělává na tom, že co nejlevnější suroviny zpracovává do co „nejzázračnějších“ potravin. A aby se jejich produkty staly návykovými, dělají je co nejsladší nebo co nejslanější, aby se na nich stalo tělo závislé. Pak ještě přidají celou řadu aditiv pro zvýraznění chuti, abychom se k těmto potravinám vraceli a přejídali se jimi. Zatímco když si koupíme, nejlépe u farmáře, vajíčka nebo plnotučné jogurty, tak jimi se přejídat nebudeme, nemusíme je kupovat tak často, a ušetříme ještě spoustu peněz, protože neplatíme za zpracování a přídatné látky“

Slimáková poukazuje i na to, že „lidi v americkém limonádovém průmyslu mají za instrukce odvádět pozornost od problémů, svádět tloustnutí na nedostatek pohybu, používat celebrit, vnucovat se menšinám, lobovat mezi politiky, financovat jejich kampaně a útočit na vědecké studie“. Dodává, že toto konstatování „pochází z výborně rešeršované knihy americké právničky Michele Simonové, která se již přes dvacet let věnuje mapování potravinářského průmyslu, jeho politice a lobby a přirovnává jeho praktiky k praktikám tabákového průmyslu“. 

Žijeme v zajímavých časech. Na spadnutí jsou možná obrovské změny u automobilek a přilehlých odvětví, což je jedna z nejvýznamnějších součástí světové ekonomiky. Mění se od základu energetika (což s tím souvisí) – pokračuje například hon za obnovitelnými energiemi, ze Spojených států se stala země, která razantně mění nabídkovou stranu globálního ropného trhu. Během pár let se z velké části populace stali závisláci na chytrých mobilních telefonech a můžeme jen hádat, jaký tento posun bude mít dopad na děti. Existuje reálná šance, že stojíme na pokraji doby, kdy dojde k velkému nahrazování zaměstnanců roboty a umělou inteligencí. Amazon a spol. drtí tradiční maloobchod. A našlo by se toho více.

Celkově nám tedy padá jeden „nezpochybnitelný“ model za druhým (a nejen v ekonomii – stačí se podívat na mezinárodní let černých labutí z Bílého domu). Je možné, že by nakonec podobný zlom přišel u relativně minoritní záležitosti, jako je běžecká obuv, či mnohem významnější věci, jakou je jídlo a způsob stravování obecně? Dnes je populární kritizovat Elona Muska a sám tu ohledně Tesly, či přesněji řečeno její „zářné“ budoucnosti píši se skepsí. Jeho portrét by ale možná měli mít pověšený v kanceláři všichni ředitelé a manažeři obrovských korporátních gigantů, kteří se domnívají, že jejich byznys je od revolučních změn ušetřen a v budoucnu se bude jen tak dolaďovat. Přesně tak totiž uvažovali šéfové velkých automobilem od VW až po GM. A možná tak uvažují i šéfové velkých potravinářů. Jde o jen to, zda jsme zrozeni k běhu, či k tomu, abychom se nechali oblbovat.


 

Čtěte více:

Italexit – matka všech krizí
12.6.2018 13:29
Známý ekonom Barry Eichengreen už před deseti lety popsal scénář, ve k...
Asi nejlepší plošný pohled na technologickou (ne)bublinu
12.6.2018 18:10
Goldman Sachs se před několika dny přidal k dlouhé řadě těch, kteří se...
Kořeny náhlé argentinské krize
13.6.2018 6:41
Poplach kolem pesa, který minulý měsíc zachvátil Argentinu, mnohé přek...
Varování developerů: Zpřísnění pravidel pro hypotéky zvýší ceny nájmů
12.6.2018 17:02
Zpřísnění pravidel pro poskytování hypoték ze strany ČNB povede ke zd...
Tesla se snaží omezit náklady, bude propouštět
13.6.2018 9:17
Americký výrobce elektrických automobilů Tesla propustí 3600 zaměstnan...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
CSX Corp (09/18 Q3, Aft-mkt)
Lam Research Corp (09/18 Q1, Aft-mkt)
Omnicom Group Inc (09/18 Q3)
Prologis Inc (09/18 Q3, Bef-mkt)
United Continental Holdings Inc (09/18 Q3, Aft-mkt)
UnitedHealth Group Inc (09/18 Q3, Bef-mkt)
3:30Čína - CPI, y/y
9:00CZ - PPI, y/y
11:00DE - Index očekávání ZEW
12:15BlackRock Inc (09/18 Q3)
12:45Johnson & Johnson (09/18 Q3)
13:00Morgan Stanley (09/18 Q3)
13:30Domino's Pizza Inc (09/18 Q3)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (09/18 Q3)
14:00HU - Jednání MNB, základní sazba
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m
22:05International Business Machines Corp (09/18 Q3)
22:05Netflix Inc (09/18 Q3)