Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Narazí dopravní revoluce na evropskou byrokratickou zeď?

Narazí dopravní revoluce na evropskou byrokratickou zeď?

18.10.2018 13:27
Autor: Redakce, Patria.cz

Odvětví dopravy prochází podle Politica revolucí a nedočkavě hledí na regulátory v Bruselu i hlavních městech jednotlivých evropských zemí, až s probíhajícími změnami srovnají krok. Ona revoluce je přitom přinášena prudkým rozvojem technologií a zároveň potřebou bojovat s globálním oteplováním. Eduardo Dominguez Puerta ze společnosti Airbus například tvrdí, že již jsou k dispozici technologie pro létající taxíky ve městech. Problémem je ovšem postoj veřejnosti a požadavky regulátorů.

Společnosti jako Uber, Lyft či finský Whim tvrdí, že úplně změní dosavadní formu vlastnictví aut a městské dopravy. Tím nutí vlády, aby začaly uvažovat jiným způsobem i o tom, jak by měla města dál fungovat a růst. Města jako Amsterodam tak podle Politica již neuvažují ve stylu šedesátých let, ale snaží se propojit vše od veřejné dopravy přes jízdní kola až po vlaky a osobní vozy. Tyto způsoby dopravy tak již nejsou vnímány jako konkurenční sektory, ale jako vzájemně se doplňující nástroje.

Společnosti jako Volkswagen, BMW či Daimler dnes „dávají miliardy do autonomních technologií a zároveň po Evropské komisi požadují, aby rychle vytvořila standardy pro vzájemnou komunikaci vozidel“. A Komise hraje klíčovou roli i v oblasti snah o snížení emisí, a to jak u osobních aut, tak u aut nákladních a v lodní dopravě. Podle Politica navíc konkurence ze zbytku světa vytváří tlak na budování národních šampionů po vzoru Airbusu. Příkladem může být fúze německého Siemensu a francouzského Alstomu, která má vytvořit železniční společnost dost velkou na boj s čínskou CRRC. Zde musí Evropská komise zase zvažovat, jak vážit tradiční argumenty pro fungování svobodného trhu na straně jedné a pro ochranu národního průmyslu na straně druhé.

Podobný tlak na Evropskou komisi se objevuje v oblasti letectví. „Je stále těžší stavět nová letiště či rozšiřovat ta stávající,“ tvrdí Politico a poukazuje i na další problémy. Například systém správy vzdušné dopravy Single European Sky je „již roky zaseknutý u Komise kvůli sporu Velké Británie a Španělska o letiště na Gibraltaru“. Tento problém ale může být podle Politica vyřešen brexitem. Komise ovšem zůstává pozadu za technologiemi i vývojem ve světě v dalších oblastech, jako je například lodní doprava či třeba drony.

Politický kalendář celou věc pravděpodobně ještě zhorší. Příští rok se konají evropské volby a do Evropské komise přijdou noví lidé, mohou se změnit i její priority. Průmysl se ale obává, že podobné prodlevy si nelze dovolit. „Před sto lety nové technologie změnily způsob, jakým cestujeme. Regulátoři museli přijít s pravidly pro osobní vozy, nákladní auta, letadla a lodě. Musela se změnit infrastruktura a města, která byla stavěna pro koňskou dopravu a plachetnice. Podobné výzvě čelíme i nyní,“ míní Politico.

Zdroj: Politico

 
 

Čtěte více:

Pád mostu v Janově tvrdě zasáhl akcie firmy Atlantia
16.08.2018 10:41
Akcie italského provozovatele mýtných silnic Atlantia zahájily dnešní ...
Perly týdne: Příliš rychlá americká ekonomika, čekání na pokles technologií a vznikající Eurafrika
31.08.2018 11:46
Ve světě… FAANG dokupovat jen při poklesech: CNBC přináší rozhovor s ...
Milion elektromobilů v Německu do roku 2020 jezdit nebude
20.09.2018 8:11
Milion elektromobilů na německých silnicích do roku 2020 pravděpodobně...
Toyota a SoftBank vytvoří podnik na rozvoj dopravních služeb
04.10.2018 8:27
Největší japonská automobilka Toyota vytvoří s technologickým gigantem...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
25.05.2025
14:59Fidelity: Investoři do ETF reagují na celní konflikt odklonem od USA
8:13Víkendář: Reklamu jen tak nepoznáme?
24.05.2025
14:33Fidelity International: Jak mohou neutrální akciové strategie využít sílu volatility
8:10Víkendář: Svět, kde předvídatelnost je slabostí a cla jsou nejkrásnějším slovem ve slovníku
23.05.2025
22:03Americké trhy krvácí po hrozbách cel vůči EU a Applu  
17:44Traders Talk: Trump rozbouřil trhy, Colt potěšil výsledky a UnitedHealth v problémech
17:17PwC: Prodej elektromobilů v 1. čtvrtletí stoupl o 42 procent na 2,7 milionu
15:57Jednání s EU podle Trumpa nikam nevedou, chce clo 50 procent. Akcie klesají
15:49Půjde to k normálu bez cenového šoku?
14:26Pivo s Patrií ve Zlíně - s analytikem a makléřem o trzích i novinkách ve světě investic
13:03Perly týdne: Googlu a Applu se změnily časy
13:01Italská banka UniCredit soudně napadne podmínky převzetí konkurenční Banco BPM
11:00M2C míří na burzu: Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:30Tlak na dluhopisy polevil a ulevilo se i akciím  
10:13Do Česka dorazily první dodávky nového jaderného paliva od Westinghouse
8:56Německo hlásí růst HDP o 0,4 pct, ale celoroční stagnace zůstává ve hře
8:46Rozbřesk: Zhoršená nálada v eurozóně. Ale z jiného důvodu, než byste čekali
8:45Erste a VIG dnes naposledy s dividendou, růst HDP v Německu a další várka celního napětí mezi USA a EU  
22.05.2025
22:01Zámořské akcie se stabilizují, nárůstům vévodí Advanced Auto Parts  
17:20Výjimečný celý svět

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data