Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

31.05.2019 15:42
Autor: Redakce, Patria.cz

O negativním dopadu konzumu na naše životy se hovoří běžně, ale o podobném vlivu reklamy platí opak. Chloé Michel, Michelle Sovinsky, Eugenio Proto a Andrew Oswald představují na stránkách VoxEU závěry své nové studie založené na datech z 27 evropských zemí. A tvrdí, že existuje silná negativní korelace mezi objemem peněz jdoucím na reklamu a spokojeností společnosti. Tato korelace přitom nesouvisí s průběhem ekonomického cyklu.

Objem výdajů na reklamu v posledních letech dramaticky roste a „tudíž je namístě se ptát, zda nedopadá negativně na naše životy“. Tento vztah by podle zmíněných ekonomů mohl mít dvě základní formy. První z nich je pozitivní a odvíjí se od toho, že reklama by měla poskytovat informace. Lidé by pak díky ní lépe vybírali. Negativně by pak reklama mohla působit z toho důvodu, že „stimuluje potřeby, které nemusí být uspokojitelné“.

V konečném důsledku pak záleží na tom, který efekt bude silnější. Příslušná analýza je složitá kvůli tomu, že kvalita našeho života a naše spokojenost jsou ovlivněny mnoha faktory a je těžké izolovat některý z nich. Autoři studie se ale domnívají, že „je rozumné počítat s negativním efektem reklamy, a to kvůli tomu, že kvalitu našeho života posuzujeme z relativní perspektivy“. Jestliže si tedy například koupíme nové auto, naše uspokojení z něj je dáno i tím, jaký vůz má náš soused. Studie tento efekt potvrzují, když ukazují, že s rostoucím bohatstvím se spokojenost společnosti od určitého bodu nezvyšuje.

Nová studie je založena na průzkumech a jak bylo zmíněno, nachází negativní vazbu mezi výdaji na reklamu a spokojeností společnosti. Síla efektu je taková, že „hypotetické zdvojnásobení výdajů na reklamu by vedlo k 3 % poklesu spokojenosti“. Takový pokles odpovídá „asi polovině uspokojení, které vytváří manželství, nebo asi čtvrtině efektu vytvořeného tím, že jsme nezaměstnaní“.

Tyto výsledky jsou podle autorů studie v souladu s tím, co již před více než sto lety tvrdil například Veblen. A „mohou být konzistentní s myšlenkami o negativních důsledcích materialismu“. Studie shrnuje své výsledky i v následujícím grafu, kde jsou třemi sloupci vyznačeny skupiny zemí s nízkým, středním a vysokým růstem výdajů za reklamu. Na ose y je pak vyznačen růst spokojenosti – čím více se zvyšují výdaje na reklamu, o to nižší je růst spokojenosti. Mezi země s jejím nejvyšším růstem (malým zvýšením výdajů) patří i Česká republika.

 

Čtěte více:

McDonald´s je na největších nákupech za 20 let
26.03.2019 12:36
Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald's koupí iz...
Analytici: Apple by kvůli dalším clům musel dost zdražit iPhony
15.05.2019 12:13
14 %. O tolik by se musela zvýšit cena iPhonů, aby jejich výrobce Appl...
Coca-Cola jako nejlepší akciová sázka odvětví a zaostávající defenziva
21.05.2019 18:33
Morgan Stanley podle CNBC považuje akcie společnosti Coca Cola za to n...
Nejhodnotnější značkou je opět Apple před Googlem
24.05.2019 14:24
Nejhodnotnější značkou na světě je opět Apple s ohodnocením 206 miliar...

Váš názor
  • Ehm ehm
    01.06.2019 10:25

    Za moskevského socialismu se moc na reklamu neplýtvalo a ta spokojenost vedla k demonstracím a odstranění bezreklamních vlád.
    HenryFord
Aktuální komentáře
13.11.2019
17:48Premiér Babiš: Nový blok Dukovan se začně stavět v roce 2029 s dokončením 2036
17:31„Obchodovaný“ ropný vrchol je již za námi
17:10Powell zatím nepřekvapil, akcie se snaží setřást ztráty a eurodolar je na svém  
16:55PPF Financial Holdings B.V. – IFRS konsolidované výsledky za třetí čtvrtletí 2019
16:34WSJ: Google nastupuje do světa financí. Příští rok začne nabízet běžné účty
15:55IEA: Růst globální poptávky po ropě po roce 2025 výrazně zpomalí
15:03Spotřebitelské ceny v USA v říjnu rostly o více, než se čekalo
14:34Reuters: Alibaba chystá v Hongkongu rekordní prodej akcií až za 13,4 miliardy dolarů
13:07Musk chce postavit evropskou Gigafactory v Německu
11:34Škoda Auto letos dodala již více než milion vozů
11:10Krugman: USA daleko za bodem, kdy finanční sektor začíná škodit
10:17Trump směr neukázal, s Powellem to může být podobné. Ráno je lehce negativní  
10:17Tchajwanský výrobce elektroniky Foxconn zvýšil čtvrtletní zisk o 23 pct
9:16Rozbřesk: Zamíří Německo do recese? Tento týden bude jasno
8:55Trump hrozí výrazným zvýšením cel, pokud nedojde k dohodě. Evropa míří do červeného  
8:52Inflace v Německu v říjnu zůstala na 0,9 procenta
8:48Spuštění streamovací služby Disney+ provázely potíže
8:30Donald Trump opět kritizoval EU, první fáze dohody s Čínou je prý blízko
5:55Aghion: Pád a vzestup Koreje jako lekce pro ostatní
12.11.2019
22:06Wall Street zakončila nerozhodně, Rockwell +10 %

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
9:00Wizz Air Holdings Plc (09/19 Q2)