Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

31.05.2019 15:42
Autor: Redakce, Patria.cz

O negativním dopadu konzumu na naše životy se hovoří běžně, ale o podobném vlivu reklamy platí opak. Chloé Michel, Michelle Sovinsky, Eugenio Proto a Andrew Oswald představují na stránkách VoxEU závěry své nové studie založené na datech z 27 evropských zemí. A tvrdí, že existuje silná negativní korelace mezi objemem peněz jdoucím na reklamu a spokojeností společnosti. Tato korelace přitom nesouvisí s průběhem ekonomického cyklu.

Objem výdajů na reklamu v posledních letech dramaticky roste a „tudíž je namístě se ptát, zda nedopadá negativně na naše životy“. Tento vztah by podle zmíněných ekonomů mohl mít dvě základní formy. První z nich je pozitivní a odvíjí se od toho, že reklama by měla poskytovat informace. Lidé by pak díky ní lépe vybírali. Negativně by pak reklama mohla působit z toho důvodu, že „stimuluje potřeby, které nemusí být uspokojitelné“.

V konečném důsledku pak záleží na tom, který efekt bude silnější. Příslušná analýza je složitá kvůli tomu, že kvalita našeho života a naše spokojenost jsou ovlivněny mnoha faktory a je těžké izolovat některý z nich. Autoři studie se ale domnívají, že „je rozumné počítat s negativním efektem reklamy, a to kvůli tomu, že kvalitu našeho života posuzujeme z relativní perspektivy“. Jestliže si tedy například koupíme nové auto, naše uspokojení z něj je dáno i tím, jaký vůz má náš soused. Studie tento efekt potvrzují, když ukazují, že s rostoucím bohatstvím se spokojenost společnosti od určitého bodu nezvyšuje.

Nová studie je založena na průzkumech a jak bylo zmíněno, nachází negativní vazbu mezi výdaji na reklamu a spokojeností společnosti. Síla efektu je taková, že „hypotetické zdvojnásobení výdajů na reklamu by vedlo k 3 % poklesu spokojenosti“. Takový pokles odpovídá „asi polovině uspokojení, které vytváří manželství, nebo asi čtvrtině efektu vytvořeného tím, že jsme nezaměstnaní“.

Tyto výsledky jsou podle autorů studie v souladu s tím, co již před více než sto lety tvrdil například Veblen. A „mohou být konzistentní s myšlenkami o negativních důsledcích materialismu“. Studie shrnuje své výsledky i v následujícím grafu, kde jsou třemi sloupci vyznačeny skupiny zemí s nízkým, středním a vysokým růstem výdajů za reklamu. Na ose y je pak vyznačen růst spokojenosti – čím více se zvyšují výdaje na reklamu, o to nižší je růst spokojenosti. Mezi země s jejím nejvyšším růstem (malým zvýšením výdajů) patří i Česká republika.

 

Čtěte více:

McDonald´s je na největších nákupech za 20 let
26.03.2019 12:36
Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald's koupí iz...
Analytici: Apple by kvůli dalším clům musel dost zdražit iPhony
15.05.2019 12:13
14 %. O tolik by se musela zvýšit cena iPhonů, aby jejich výrobce Appl...
Coca-Cola jako nejlepší akciová sázka odvětví a zaostávající defenziva
21.05.2019 18:33
Morgan Stanley podle CNBC považuje akcie společnosti Coca Cola za to n...
Nejhodnotnější značkou je opět Apple před Googlem
24.05.2019 14:24
Nejhodnotnější značkou na světě je opět Apple s ohodnocením 206 miliar...

Váš názor
  • Ehm ehm
    01.06.2019 10:25

    Za moskevského socialismu se moc na reklamu neplýtvalo a ta spokojenost vedla k demonstracím a odstranění bezreklamních vlád.
    HenryFord
Aktuální komentáře
28.05.2020
22:04Zámoří po boji v zakončilo v záporu
17:56Data podtrhla dobrou náladu. Euro a akcie navyšují zisky  
17:47Výhoda prvního, Beyond Meat a Beyond Ford
16:40AMISTA investiční společnost, a.s.: Czech Investment Fund SICAV, a.s. zveřejňuje informace o nové emisi akcií
15:52Počet žádostí o podporu v USA byl za týden opět nad dvěma miliony
15:40Americká ekonomika v prvním čtvrtletí klesla o pět procent
15:37Koronavirus dodal Alibabě na síle, gigant roste dál
14:14Taylor: Velký ústup inflace a Washingtonský konsenzus
13:29Babiš nesouhlasí s tím, jak by se měly dělit peníze na obnovu EU
12:30Petr Dufek: Symbolické zlepšení důvěry v ekonomice návrat do normálu nezaručí
12:13Ekonomická nálada v eurozóně vykazuje první signály oživení
12:11Babiš: Stát poskytne ČEZ na stavbu bloku v Dukovanech půjčku
10:59Akcie zpět na růstové vlně, eurodolar u 1,10 a zajímavá data na programu  
10:45Der Spiegel: Revoluční krok v Evropě
9:15Rozbřesk: Druhá fáze krize: Omezit plošnost, zachovat kurzarbeit, oživit investiční pobídky
9:01HN: Stát ČEZu peníze na nové jaderné bloky půjčí
8:48Evropské burzy mohou po smíšené Asii otevřít v plusu. Babiš: Stát může půjčit ČEZu na jaderný projekt  
8:42Fed: Ekonomická aktivita v USA v dubnu a květnu prudce klesala
8:38Pompeo: Hongkong kvůli vměšování Číny nezasluhuje zvláštní status
8:15ČEZ, a.s. - Pozvánka na valnou hromadu dne 29. června 2020

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
0:00Dell Technologies Inc (04/20 Q1, Aft-mkt)
0:00Dollar General Corp (04/20 Q1)
0:00Marvell Technology Group Ltd (04/20 Q1, Aft-mkt)
0:00salesforce.com Inc (04/20 Q1, Aft-mkt)
0:00VMware Inc (04/20 Q1, Aft-mkt)
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
14:30USA - Objednávky zboží dlouh. spotřeby, m/m
16:00USA - Rozjednané prodeje domů, m/m
21:15Costco Wholesale Corp (05/20 Q3)
22:15DXC Technology Co (03/20 Q4)