Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

VoxEU: Reklama má negativní dopad na náš život

31.05.2019 15:42
Autor: Redakce, Patria.cz

O negativním dopadu konzumu na naše životy se hovoří běžně, ale o podobném vlivu reklamy platí opak. Chloé Michel, Michelle Sovinsky, Eugenio Proto a Andrew Oswald představují na stránkách VoxEU závěry své nové studie založené na datech z 27 evropských zemí. A tvrdí, že existuje silná negativní korelace mezi objemem peněz jdoucím na reklamu a spokojeností společnosti. Tato korelace přitom nesouvisí s průběhem ekonomického cyklu.

Objem výdajů na reklamu v posledních letech dramaticky roste a „tudíž je namístě se ptát, zda nedopadá negativně na naše životy“. Tento vztah by podle zmíněných ekonomů mohl mít dvě základní formy. První z nich je pozitivní a odvíjí se od toho, že reklama by měla poskytovat informace. Lidé by pak díky ní lépe vybírali. Negativně by pak reklama mohla působit z toho důvodu, že „stimuluje potřeby, které nemusí být uspokojitelné“.

V konečném důsledku pak záleží na tom, který efekt bude silnější. Příslušná analýza je složitá kvůli tomu, že kvalita našeho života a naše spokojenost jsou ovlivněny mnoha faktory a je těžké izolovat některý z nich. Autoři studie se ale domnívají, že „je rozumné počítat s negativním efektem reklamy, a to kvůli tomu, že kvalitu našeho života posuzujeme z relativní perspektivy“. Jestliže si tedy například koupíme nové auto, naše uspokojení z něj je dáno i tím, jaký vůz má náš soused. Studie tento efekt potvrzují, když ukazují, že s rostoucím bohatstvím se spokojenost společnosti od určitého bodu nezvyšuje.

Nová studie je založena na průzkumech a jak bylo zmíněno, nachází negativní vazbu mezi výdaji na reklamu a spokojeností společnosti. Síla efektu je taková, že „hypotetické zdvojnásobení výdajů na reklamu by vedlo k 3 % poklesu spokojenosti“. Takový pokles odpovídá „asi polovině uspokojení, které vytváří manželství, nebo asi čtvrtině efektu vytvořeného tím, že jsme nezaměstnaní“.

Tyto výsledky jsou podle autorů studie v souladu s tím, co již před více než sto lety tvrdil například Veblen. A „mohou být konzistentní s myšlenkami o negativních důsledcích materialismu“. Studie shrnuje své výsledky i v následujícím grafu, kde jsou třemi sloupci vyznačeny skupiny zemí s nízkým, středním a vysokým růstem výdajů za reklamu. Na ose y je pak vyznačen růst spokojenosti – čím více se zvyšují výdaje na reklamu, o to nižší je růst spokojenosti. Mezi země s jejím nejvyšším růstem (malým zvýšením výdajů) patří i Česká republika.

 

Čtěte více:

McDonald´s je na největších nákupech za 20 let
26.03.2019 12:36
Americký řetězec restaurací s rychlým občerstvením McDonald's koupí iz...
Analytici: Apple by kvůli dalším clům musel dost zdražit iPhony
15.05.2019 12:13
14 %. O tolik by se musela zvýšit cena iPhonů, aby jejich výrobce Appl...
Coca-Cola jako nejlepší akciová sázka odvětví a zaostávající defenziva
21.05.2019 18:33
Morgan Stanley podle CNBC považuje akcie společnosti Coca Cola za to n...
Nejhodnotnější značkou je opět Apple před Googlem
24.05.2019 14:24
Nejhodnotnější značkou na světě je opět Apple s ohodnocením 206 miliar...

Váš názor
  • Ehm ehm
    01.06.2019 10:25

    Za moskevského socialismu se moc na reklamu neplýtvalo a ta spokojenost vedla k demonstracím a odstranění bezreklamních vlád.
    HenryFord
Aktuální komentáře
04.05.2025
14:44Co dělat, když se dlouhodobé dluhopisy chovají jako akcie? Postřehy Fidelity
8:31Víkendář: Prudký růst ziskovosti evropských bank jako důsledek protiinflační politiky ECB
03.05.2025
14:37PIMCO: Přichází změna investičního paradigmatu, posun k novému ale bude trvat dlouho
8:21Víkendář: Podle nové studie hrála politika ECB při snižování inflace jen podružnou roli
02.05.2025
17:20Evropa směřuje k rovnováze, USA se budou letos (opět) spoléhat na spotřebitele?
16:48TikTok dostal v EU pokutu 530 milionů eur za nedostatky při ochraně dat
16:19S&P 500 stoupá a přesně po měsíci maže ztráty z cel  
16:16Reuters: ČNB pravděpodobně sníží úrokové sazby, ale zůstává opatrná
15:41Trh práce v zámoří dál podporuje akcie. Útlum zaměstnanosti se nekoná  
14:23Dubnový deficit rozpočtu se prohloubil, příjmová strana se ale lepší
13:53Morgan Stanley: Trh s humanoidními roboty dosáhne na 5 bilionů dolarů
13:50Výsledky ropných gigantů Chevronu a Exxonu: Zisky klesají, ale strategie zůstává
13:45LVMH propustí přes tisíc zaměstnanců. Důvodem jsou problémy na klíčových trzích
13:23Škoda Auto zvýšila v prvním čtvrtletí prodej o 8,2 procenta na 238.600 aut
13:06Perly týdne: Americké akcie za zenitem, Čína pod tlakem
12:44Prodej vozů Tesla ve Švédsku v dubnu klesl o 81 procent, propadá se i jinde
12:20Inflace v eurozóně si v dubnu udržela tempo růstu, tlačily ji nahoru zejména služby
12:16WOOD & Company, investiční fond s proměnným základním kapitálem, a.s: Výroční zpráva za rok 2024
12:06Březnová nezaměstnanost v EU stagnovala na 5,8 %. Nejnižší byla v Česku
11:08Patria zvyšuje cílovou cenu Erste Bank, potvrzuje odolný výkon a nákladovou disciplínu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data