Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Státní pomoc aerolinkám: Zdraží kvůli ní létání?

Státní pomoc aerolinkám: Zdraží kvůli ní létání?

11.06.2020 5:54
Autor: Redakce, Patria.cz

Evropské záchranné programy aerolinkám by mohly předznamenávat ještě něco jiného než někdy kontroverzní ochotu pomoci koronakrizí těžce zkoušenému sektoru. Vlády totiž svoje programy spojují s požadavky na ochranu životního prostředí. Pro zákazníky by tyto požadavky mohly mít ještě jeden důsledek: Méně možností na výběr a dražší cesty vzduchem, napsala agentura Bloomberg.

Možná nejradikálnější kroky podniká Rakousko. Země finančně pomůže Austrian Airlines, místní divizi německé Deutsche Lufthansa. Státní pomoc je v hodnotě 450 milionů eur, dalších 150 milionů eur aerolinky v rámci dohody obdrží od Lufthansy. Vláda ale také zavede minimální poplatek 40 EUR, aby zamezila zbytnému cestování vzduchem, a u letů kratších než 350 kilometrů zvedne poplatky na 30 EUR. Austrian Airlines kromě toho plánují nahradit lety do míst, která jsou vzdálena méně než tři hodiny cesty vlakem od vídeňského letiště, vlakovým spojením.

“Je dobré skoncovat s věcmi, které jednoduše nedávají smysl, třeba s příliš levnými letenkami,” prohlásil v pondělí generální ředitel Lufthansy Carsten Spohr. “Nedává to smysl ekologicky ani ekonomicky. V tomto ohledu si dokážu představit zavést tyto změny u jiných evropských destinací.”

Redukovat lety na krátké vzdálenosti se chystá také Francie. Po aerolinkách Air France tak v rámci balíku pomoci za 7 miliard eur požaduje, aby osekaly domácí služby o 40 %. Paříž by z Air France chtěla mít nejzelenější aerolinky na světě, čehož chce kromě osekání domácích letů dosáhnout i náhradou leteckého spojení za vlakové spojení mezi městy, která jsou od sebe 2,5 hodiny cesty. Ani takovéto kroky ale nestačí Greenpeace France, která je v úterý označila za vágní a vybídla k ještě většímu sesekání letů. Emise oxidu uhličitého by se podle současných návrhů snížily jenom o 6,6 %, tvrdí také.

Nizozemsko by si mezitím mohlo dupnout na KLM, sesterskou firmu Air France, a spojit ekologické požadavky se svým finančním balíkem. KLM tak možná muset omezit emise CO2 a noční lety.

Pro nízkonákladové aerolinie, které bývají ziskovější než ty standardní a které obdržely mnohem menší státní podporu, by takovéto prvky zelené agendy mohly vyvolat ještě větší hořkost. Největší evropské nízkonákladovky Ryanair Holdings a východoevropská jednička Wizz Air už záchranným programům vytýkají, že by mohly narušit hospodářskou soutěž na roky dopředu. Německá Lufthansa se takovýmto podmínkám ve svém balíku pomoci vyhnula.

Wizz Air podle Bloombergu v úterý uvedly, že o žádném požadavku na minimální cenu letenek nevědí, “odmítají ale jakékoli rozhodnutí”, které podrývá svobodnou tvorbu cen a principy EU týkající se volného pohybu služeb, lidí, zboží a kapitálu.

Nad možným zpochybněním základních principů EU se pozastavila také divize Ryanairu Lauda, což jsou nízkonákladovky fungující v Rakousku. I tato firma restrikce letenek odmítá.

Co by tedy mohlo znamenat postupné odstraňování krátkých letů v Rakousku? Země se chce zaměřit na takové vzdálenosti, které je možné překonat vlakem za tři hodiny. Skončit by tak mohly lety Vídeň – Salcburk, a až budou někdy v této dekádě hotové nové železniční tunely, tak I lety z Vídně do Grazu a Klagenfurtu.

Rakousko, kde jsou Zelení partnerem v koaliční vládě, také plánuje dojednat klimatickou dohodu s německou Lufthansou. Cílem je dosáhnout dalšího snížení uhlíkových emisí a hluku. Podle generálního ředitele Lufthansy Spohra však bude možné starší letadla nahradit, až si to Austrian Airlines budou moci dovolit.

Zdroj: Bloomberg

 

Čtěte více:

Delta Air Lines končí hrůzné čtvrtletí s první ztrátou po pěti letech
22.04.2020 14:22
Americké aerolinky Delta Air Lines prodělaly v prvním čtvrtletí tohoto...
Air France a Norwegian Air sahají na pomoc státu
04.05.2020 16:55
Evropská komise dnes Francii schválila navrhovanou státní pomoc v obje...
Primoco řídilo svůj dron na druhé straně zeměkoule, získalo rekord
08.06.2020 9:53
Český výrobce bezpilotních letadel, společnost Primoco UAV SE, v minul...
Létající taxi? Podle největšího investora do Tesly je to dobrá sázka
09.06.2020 15:46
Německý startup Lilium, který vyrábí plně elektrické letouny schopné v...

Váš názor
  •  
    11.06.2020 8:22

    "Je dobré skoncovat s věcmi, které jednoduše nedávají smysl, třeba s příliš levnými letenkami".....ono nedává smysl i spousta jiných věcí.....třeba levné peníze, skupování dluhopisů jihu Evropy ECB.....
    abc1
    • smysl ne
      11.06.2020 8:35

      Tohle vubec nedava smysl, proc je teda nenechaj zbankrotovat, letadla holt koupi a bude provozovat nekdo jinej za ceny za ktery se mu to bude rentovat. Umele zdrazovat letenky ostatnim dopravcum kvuli tomu ze polostatni molochy jim nedokazou konkurovat? Tohle nema s ekologii moc spolecnyho, zda se ze nas ceka 40 let zelenyho temna..
      Ai-kun
      • Re: smysl ne
        11.06.2020 11:57

        tohle docela smysl má, let.petrolej se nedaní, takže je to umělá výhoda proti jiným dopravám, a popravdě je načase aby se z letecké dopravy zase stal luxusnější způsob přepravy proti aktuálním "dobytčákům" ne :o)
        Mike -Green D. is killing Europe
        •  
          11.06.2020 13:21

          Dobytcaky zustanou, jen budou drazsi. Ty totiz naopak zvysujou efektivitu, protoze nizkonakladovky bez prvni a business tridy dokazou litat se spotrebou paliva i kolem 2l/100km na osobu
          Ai-kun
Aktuální komentáře
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky
8:58Rozbřesk: Jestřábí ČNB a slabý dolar = nadále silná koruna
8:57Šéf KHNP rezignoval. Byl pod tlakem kvůli kritizované smlouvě s Westinghouse
8:54Prezident KHNP rezignoval, Trump bude jednat se Si a snižování sazeb Fedem je více nejisté  
18.09.2025
22:00Spojení Intelu a Nvidie přineslo pozitivní náladu  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data