Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Fidelity: Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí

Fidelity: Evropský maloobchod se zotavuje, ale luxusní zboží potřebuje ty, kteří hodně utrácí

03.07.2020 14:56
Autor: Redakce, Patria.cz

Evropa se začíná „oklepávat“ z omezení pohybu a podle analýzy společnosti Fidelity International ukazují čerstvá data známky oživení u maloobchodu, jednoho z nejvíce zasažených odvětví. U luxusního zboží je kvůli absenci čínských turistů, kteří hodně utrácejí a představují až 40 procent poptávky v tomto sektoru, nejbližší výhled nejistý.

Počáteční údaje o maloobchodních prodejích v Evropě vypadají slibně. Pokles množství návštěvníků obchodů se zmenšuje (viz graf), ale ještě zbývá zjistit, co bude následovat po uvolnění pohybu – jak bude vypadat tzv. „revenge spending“. Po nákupech toužící spotřebitelé si mohou nadměrně kompenzovat předchozí omezení. Zejména maloobchodní prodej se hned v prvních několika týdnech po opětovném otevření ekonomik Německa a Švýcarska zotavil rychleji, než se očekávalo.

Dopad Covid-19 na počty návštěvníků evropských maloobchodů:

Fidelity luxus maloobchod
 

Poptávka po luxusním zboží v Evropě ochabuje, protože turisté zůstávají doma

Na rozdíl od maloobchodu je krátkodobý výhled na poptávku po luxusním zboží v Evropě méně jistý kvůli naprosté absenci čínských, ale i jiných turistů v Evropě. Čínský sklon k nakupování luxusního zboží je bezprecedentní a čínští turisté představují asi 50 procent kupujících luxusního zboží v Evropě. Celkově představuje Čína zhruba 40 procent prodejů veškerého luxusního zboží a tvoří 70 procent rostoucí poptávky po luxusním zboží.

Vzhledem k tomu, že čínští turisté zůstávají doma a utrácí ve své domovině, silně vzrostla poptávka po luxusu přímo v Číně. Například obchod Hermes v Guangzhou zaznamenal v dubnu, v den, kdy znovu otevřel, rekordní tržby ve výši 2,7 milionu dolarů. Společnost LVMH, která je v této oblasti považována za lídra, uvedla, že v dubnu zaznamenala 50procentní nárůst u klíčových značek jako Louis Vuitton, Christian Dior, Bulgari a Sephora. Tiffany nedávno oznámil meziroční nárůst prodejů v květnu o 90 procent.

Naproti tomu jsou luxusní obchody v Evropě v centrech módy, jakými jsou v Milán a Paříž, opuštěné kvůli obavám z druhé vlny infekce a závažnosti globální recese. Další velký test evropské cesty k oživení – a návratu k turistickému ruchu – přijde, až devět zemí včetně Německa a Francie otevře své hranice ostatním zemím EU.

Luxusní móda, oblečení pro volný čas a wellness v oblibě

„Jakmile se ekonomiky začnou normalizovat, očekáváme posun v chování spotřebitelů. Ti se obávají recese a nejistoty zaměstnání a pravděpodobně více šetří a méně utrácí. Pokud nakupují luxusní zboží, pravděpodobně se rozhodnou pro zavedené značky a klasické modely, které byly navíc eticky vyrobeny. Mileniálové, kteří jsou motorem tohoto růstu posledních pár let, mohou být méně stálí než starší zákazníci, přičemž přechod na online obchod je – stejně jako ve všech oblastech – krizí urychlen,“ vysvětluje Aneta Wynimko, spolumanažerka portfolia fondu Fidelity Funds Global Demographics Fund.

V reakci na měnící se chování spotřebitelů módní dům Gucci nedávno uvedl, že jeho kolekce budou mít delší životnost. V zásadě budou „bez sezóny“, protože se snížil počet každoročně pořádaných přehlídek z pěti na dvě. Mezitím vzrostla poptávka po ležérním stylu kvůli množství lidí pracujících z domova. Tento zájem pravděpodobně zůstane silný i nadále. Očekává se také růst poptávky po zdravotních a wellness produktech. Ta ostatně už v posledních měsících zaznamenala nárůst.

V maloobchodě sice roste poptávka, stále však existují otázky týkající se tempa zotavení. Existují obavy ohledně důsledků přechodu na online a chuť oblékat se módně ve světě, kde panuje sociální distanc. Přebytek zásob a očekávané rozsáhlé slevy budou v krátkodobém až střednědobém horizontu v tomto sektoru působit také jako protivítr.

Vedoucí luxusní značky mohou získat tržní podíl, ale bude o něj bojovat mnoho z nich

„Za posledních 12 měsíců si vedly luxusní značky lépe než celé odvětví, byly poháněné poptávkou z Číny. A i přes velmi nejistý výhled spotřebitelů jsme stále pozitivní, co se týče luxusních značek. Společnosti z této skupiny mají obvykle silné rozvahy, vysoké marže a co se týče zásob, stojí si rovněž lépe díky flexibilnějším dodavatelským řetězcům. Lídři v tomto odvětví toho využili k dalšímu posílení svých pozic. Kladou větší důraz na udržitelnost svých dodavatelských řetězců a své fungování. To pěkně zapadá do toho, co spotřebitelé dnes chtějí: trvanlivé, udržitelné výrobky, které mají také hodnotu při dalším prodeji. I nadále upřednostňujeme některé ze zavedených značek, které se ukázaly jako nejodolnější a rychle se zotavují,“ komentuje Aneta Wynimko z Fidelity International.

Pokud jde o maloobchod, zatímco krátkodobá data překvapila, dlouhodobý výhled je podle Fidelity International extrémní výzvou při současných strukturálních otázkách ohledně maloobchodních modelů ve světě po koronaviru a při hrozbě druhé vlny. Oživení v současné době probíhá poměrně rychle, ale je zřejmé, že ve druhém čtvrtletí budou společnosti vykazovat prudký pokles tržeb a slevy budou mít negativní dopad na ziskovost.

Zdroj: Fidelity

 

 
 

Čtěte více:

Komentář: Koronavirus zasáhl maloobchod v celé EU
06.05.2020 11:40
Rozšíření koronaviru v Evropě zasáhlo tržby obchodníků v celé EU, ted...
Macis: Italům se do návratu k nakupování moc nechce
18.05.2020 11:05
Efekt uvolňování vládních restrikcí na různé společenské a ekonomické ...
Maloobchodní tržby v eurozóně v dubnu rekordně klesly
04.06.2020 12:23
Maloobchodní tržby v eurozóně v dubnu kvůli koronaviru utrpěly rekordn...
Majitel obchodů Zara se kvůli koronaviru propadl poprvé do ztráty
10.06.2020 9:28
Španělský prodejce oděvů Inditex, který mimo jiné vlastní řetězec obch...
Americký maloobchod prudkým růstem nechal zapomenout na slabý duben
16.06.2020 15:01
Růst maloobchodních tržeb v USA za květen dosáhl 17,7 procenta, čímž ...
MasterCard a Visa prohrály soud, budou muset odškodnit supermarkety
17.06.2020 16:55
Nejvyšší britský soud rozhodl ve prospěch maloobchodníků, včetně J Sai...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
04.08.2020
22:08Další výjimečný den pro Advanced Micro Devices  
18:24Nikola, Tesla a akciové modly
17:13CEO Spurný a šéf rizik Monety nakoupili po výsledcích akcie banky za více než 4 miliony korun
16:54Průzkum Reuters: ČNB zřejmě bude držet úrokové sazby beze změn až do roku 2022  
16:35Chuť riskovat se vytrácí, Wall Street hledá směr a dluhopisy rostou
16:32Plán Google převzít Fitbit přezkoumá EU, zaměří se na data
15:48The Economist: Mystérium GE
14:11Stratég Morgan Stanley: Čeká nás 10% korekce na akciových trzích
12:40Bayer částečně urovnává Roundup, ale publikuje slabší výhled  
12:22ČSSD chce superhrubou mzdu zrušit, příjmy rozpočtu by mohla řešit bankovní daň
12:11Pozvánka na webinář: Jak využít ETF ve svém portfoliu
12:04Moneta, Komerční banka, Erste: Jak se změnil náhled analytiků po pololetních výsledcích?  
12:01Peking nedovolí, aby USA ukradly TikTok, píše tisk
11:01EasyJet má vysokou ztrátu, zájem o létání už se ale zvyšuje
10:33Od ocele a drátů k Applu či Microsoftu. Burza se mění, budoucnost je biotech i blockchain  
9:47Ropný gigant BP má rekordní ztrátu, dividendu snížil na polovinu
9:16Rozbřesk: Evropské firmy čekají výrazné zlepšení situace v průmyslu
9:09Ifo: Německý automobilový průmysl se zotavuje, stoupá poptávka
8:57Trump chce dostat TikTok v USA pod americkou kontrolu, síť by mohl kontrolovat Microsoft
8:47V Evropě se rýsuje převážně zelený začátek obchodování  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AMC Networks Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
BP PLC (06/20 Q2, Bef-mkt)
Fidelity National Information Services Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
Infineon Technologies AG (06/20 Q3, Bef-mkt)
Intesa Sanpaolo SpA (06/20 Q2)
KKR & Co Inc (06/20 Q2, Bef-mkt)
US Foods Holding Corp (06/20 Q2)
Vulcan Materials Co (06/20 Q2, Bef-mkt)
7:30Bayer AG (06/20 Q2)
7:30HUGO BOSS AG (06/20 Q2)
16:00USA - Průmyslové objednávky, m/m