Právě proto, že to bylo dávno předtím, než zdrhnul do ... Lidé zdravým selským rozumem si už tehdy řekli, že kupónovka zas tak dobrý nápad není a proto se jí většina zúčastnit nechtěla. Pak se objevil Klausův "zachránce", který oblbovací reklamou na příslib "jistoty desetinásobku" zblbnul tolik lidí, že se pak šel zeptat na min. financí, jestli mu celou ekonomiku ČR nechají ... Klausova vláda tehdy rychle přinutila státem vlastněné banky vyhlásit odkup kupónových knížek za podmínek podobných Koženým. Čili pokud by Klaus "privatizační" hrátky s Koženým nerozehrál a čestně přiznal, že o kupónovku není zájem a stejně by nesplnila svůj účel, zrušil ji a podíly privatizovaných podniků převedl na jejich zaměstnance, tak udělal podstatně lépe. Ale to by se nemohl v záři TV reflektorů chlubit, jak je u nás téměř všechno v soukromém vlastnictví, že ... O další "transformaci" podílových fondů na akciovky nemluvě ...
PaulC
Kuponovka byla zlodejna, ale prevod akcii na zamestnance by take resenim nebyl. Co vlastnicka rozdrobenost, potreba kapitalu atd.? Lidé by se chovali naprosto stejne - zbavit se rychle podilu a shrabnout penize. Co zamestnanci podniku v neperspektivnich oborech, veřejné správě apod.? Bez pravnich norem by selhalo cokoliv.
M.
Buď budete privatizovat "poctivě" (dělat poctivá výběrová řízení pro většinové vlastníky) a tedy dlouho nebo budete muset najít nějakou metodu pro "rychlou" privatizaci. Co je v principu nejlepší ? Převést vlastnictví podniku na někoho, kdo oboru rozumí a ještě lépe tomu, kdo zde navíc i pracuje. Kdo bude mít největší zájem na tom, aby podnik přežil (i např. změnou výroby) - především vlastní zaměstnanci. Překupník je ten, kdo se bez skrupulí řídí heslem "rychle nabyl, rychle pozbyl" (hlavně se ziskem ...). Příkladem Vám budiž chování Nomury v IPB (např. rozprodej pivovarů) nebo chování Koženého (např. naprosto zbytečná likvidace naší námořní plavby rozprodejem po jednotlivých lodích ...). Že by se na někoho (např. na zaměstnance ve státní správě) při privatizaci "nedostalo" ? Nenesly by přece také žádnou zodpovědnost např. za úvěry, které by si podniky braly. Ale máte pravdu, že bez kvalitních zákonů (které ale mohou přijímat jen kvalitní zákonodárci ...) by selhala jakákoliv privatizační metoda.
PaulC
A kdepak se ztratili ti se zdravým selským rozumem? Nejspíš v Harvarském fondu.
bdX
Je prokázáno, že masivní reklama v hlavním vysílacím čase zvyšuje prodejnost jakékoliv blbosti o 50%. A Koženého reklama ve své době neměla konkurenci, že ...
PaulC