komentář doplněn
Schodek státního rozpočtu se ve čtvrtině roku prohloubil na 7,8 mld. Kč z únorových 2,9 mld. Kč. Loni touto dobou již ve státní pokladně chybělo téměř 32 miliard. Příjmy prozatím dosáhly 187 mld. Kč, což je o 28 miliard více než loni v 1. čtvrtletí a dosáhly 25 procent celoročně plánované částky. Výdaje se meziročně zvýšily prozatím pouze o 4 miliardy a 22 procent celoročního plnění. Touto roční dobou ovšem není nízký rozpočtový schodek nijak neobvyklým jevem. Pouze v loňském roce hned z kraje roku ministerstvo financí poslalo vysokou částku (18 mld. Kč) do rozpočtů územních samosprávných celků v souvislosti s reformou veřejné správy.
Vzhledem k značné proměnlivosti příjmů i výdajů v průběhu roku nemá příliš smysl pouštět se do detailních úvah. Pozornost si ovšem zaslouží fakta o důchodovém účtu. Od 1. ledna letošního roku byla zvýšena sazba pojistného na důchody z 26 na 28 procent. Ministerstvo financí si díky tomu naplánovalo výrazné zvýšení příjmů z pojistného na sociální zabezpečení. Loni na pojistném na důchody bylo vybráno 208 mld. Kč. Letos by mělo toto pojistné vynést 242 mld. Kč. Důchodový účet by se tak měl přehoupnut z loňského deficitu 22,2 mld. Kč do přebytku 6,1 mld. Kč. Jenže se tak neděje a na důchodovém účtu po třech měsících chybí 4,4 mld. Kč. Že stabilizace důchodového systému skrze parametrické úpravy současného systému vede do pekel, resp. k velmi nízkým penzím nebo práci do 70 let, není obtížné propočítat, ale vláda se nedokáže udržet ani na této krátkodobě pohodlné cestě …
David Marek, Patria Online