Včerejší obchodování na Wall Street bylo - navzdory očekávání dobrých hospodářských výsledků od internetového portálu Yahoo! - nakonec docela negativní. Trhy poklesly poprvé za posledních šest dnů, jako hlavní důvod bylo citováno rozhodnutí Federální komunikační komise Spojených států, která s platností od 24. listopadu povolila, aby si klienti při přechodu mezi jednotlivými operátory ponechali své stávající telefonní číslo. Podle názoru mnoha odborníků toto rozhodnutí může vést k následujícímu:
* zvýší se počet klientů, kteří budou častěji přecházet od jednoho operátora k jinému.
* náklady na udržení si stávajících, resp. získání nových klientů dramaticky vzrostou.
* loajalita klientů vezme velmi rychle zasvé.
Podle mého skromného názoru sice všechny výše uvedené situace mohou nastat, nic však není tak horké, jak se uvaří. Pokud k nim však dojde, jednoznačným vítězem bude spotřebitel a jasným poraženým mobilní operátoři. Vezměme si ale jednotlivé body jeden po druhém:
* Otázka, jestli dojde k dramatickému růstu počtu klientů měnících svého operátora, nemá jasnou odpověď. Je sice pravda, že výše uvedené rozhodnutí tuto možnost přímo nabízí a evidentně celý proces přechodu "jinam" zjednodušuje - na druhé straně ruku na srdce, chce klient měnit operátora častěji jenom proto, že mu ten druhý nabízí o něco levnější službu ? Už jenom to, že klient operátora má možnost komfortního přestupu povede k tomu, že se operátoři budou předhánět ve snaze si klienty udržet.
* Náklady spojené s udržením, resp. akvizicí klientů vzrostou. Skoro nepochybně. Již nyní mobilní operátoři ve Spojených státech vydávají na získání jednoho klienta částku mezi 290-450 dolary a tato se bude nepochybně zvyšovat. Druhým strašákem je potenciální cenová válka, která se může rozpoutat mezi operátory ve snaze udržet si své klienty a "přetáhnout" klienty konkurence. Ta by mohla být ještě "ničivější," než očekávaný růst nákladů na reklamu a marketing nových produktů.
* Loajalita klientů vezme zasvé. Možná. Loajalita klientů je obecně věc velmi vrtkavá a v současném ekonomickém prostředí, které dává spotřebitelům do ruky poměrně velký klacek, se na ní opravdu nelze spolehnout.
Suma sumárum - "zatím" se mnoho neděje, mobilním operátorům však začíná přihořívat půda pod nohama. Výše uvedené rozhodnutí je evidentně pro - spotřebitelsky orientované a nepochybně povede k nelítostnému boji o zákazníka. V konečném gardu tedy vyhraje klient a mobilním operátorům se sníží zisky - segment mobilních telefonů v tomto cyklu již je, operátory to čeká. Kéž by něco podobného potkalo i Českou republiku !
Petr Žabža