Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Porušení pravidel volné soutěže na evropském trhu se velkým hráčům nevyplácí

Porušení pravidel volné soutěže na evropském trhu se velkým hráčům nevyplácí

08.10.2003 13:18
Autor: 

Vztahy mezi výrobci resp. velkodistributory a jednotlivými distributory podléhají v EU relativně striktním pravidlům, která mají za cíl zajištění fungování účinné soutěže na trhu. Porušení těchto pravidel může mít pro dotčené podnikatele poměrně citelné důsledky, což potvrzuje v nedávné době udělená pokuta ve výši 19,6 mil. EUR. Touto pokutou, jejíž uložení Evropskou komisí („Komise“) bylo následně potvrzeno Soudem prvního stupně („SPS“), Komise postihla používání tzv. věrnostních rabatů společností Michelin vůči jejím distributorům, které bylo označeno za zneužití dominantního postavení.

V daném případě se společnost Michelin nacházela v dominantním postavení na francouzském trhu vyměňování pneumatik (nových i protektorovaných) pro autobusy a nákladní automobily. Zneužití svého dominantního postavení se dle Komise a SPS společnost Michelin dopustila tím, že používala systém slev či rabatů pro své distributory, jehož účelem bylo připoutat si distributory k sobě, udržet si podíl na trhu a vyloučit tak co možná nejvíce konkurenci na trhu.

Tento postup, tj. používání rabatů ve vztahu k distributorům, je však dle judikatury SPS v souladu s právem EU pouze v případě množstevních rabatů, pokud omezení soutěže, které tento postup představuje, je vyváženo výhodami pro konečné spotřebitele nebo zlepšením fungování soutěže na daném trhu (např. část rabatu je přenesena i na konečnou prodejní cenu pro spotřebitele). Věrnostní rabaty jsou pak dle praxe Komise a judikatury SPS zcela zakázány.

Rabaty poskytované společností Michelin byly na první pohled množstevními. Tyto rabaty byly ovšem poskytovány nikoliv přímo při fakturaci odebraného zboží distributorovi, ale s ročním zpožděním po odebrání zboží. Distributor byl proto po dobu jednoho roku po odběru zboží ponechán v nejistotě ohledně ceny, kterou bude za odebrané zboží platit. Následně po uplynutí daného období byl zase tímto systémem motivován k tomu, aby využíval výhody – rabaty, které si „vysloužil“ za prodeje předchozího roku. Rabat byl tedy poskytnut formou dodávky za výhodnější ceny až po uplynutí určitého období po nákupu zboží, díky kterému byl rabat poskytnut. Tím Michelin de facto přeměnil jinak povolené množstevní rabaty na zakázané rabaty věrnostní. Dle zjištění Komise pak s těmito rabaty nebyly spojeny žádné výhody pro konečné spotřebitele ani pro zlepšení fungování trhu. I kdyby se tedy jednalo o rabaty množstevní, stejně by nebyly splněny podmínky jejich dovoleného použití podnikem v dominantním postavení.

Je otázkou, jak by v podobném případě rozhodl český Úřad pro ochranu hospodářské soutěže („Úřad“), který při své aplikační praxi vychází z praxe Komise a judikatury SPS a Evropského soudního dvora. Nedávná rozhodnutí Úřadu ale potvrzují, že si je vědom důležitosti dopadu podobných omezení na volnou soutěž na trhu, a proto pokuty v řádech desítek milionů korun Kč za zneužívání dominantního postavení již nelze označit za něco zcela neobvyklého.

Výše uvedený příklad a současná praxe Úřadu pak nemohou nechat nikoho na pochybách o stále rostoucím významu práva ochrany hospodářské soutěže, a to nejenom na případy spojování podniků, ale také na celkové podnikatelské chování silných společností a jejich vztahy se smluvními partnery. Postupy či praxe, u kterých by si ještě nedávno nikdo nepředstavil, že jejich uplatnění může vést k uložení mnohamilionové pokuty, se tak ocitají v jiném světle a nutí tak představitele mnoha firem k revizi jejich dosavadních smluvních vztahů. Náklady na takovou revizi v poměru k možné výši pokut ukládaných Úřadem jistě nelze označit za zbytečné.

Pavel Svoboda
Weinhold Legal

Důležité upozornění Weinhold Legal

Weinhold Legal

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
26.04.2024
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university