Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Co je maximum (z) exportů

Co je maximum (z) exportů

10.2.2006 13:27

Firmy, u nichž je významná část výnosů a zisků tvořena exporty, se většinou vyznačují relativně vyšší efektivitou ve všech částech hodnotu tvořícího řetězce (od průzkumu trhu a návrhu výrobků až po jejich prodej). Právě proto hodně vyvážejí - exportovat by chtěl asi každý, ale pouze takovéto firmy jsou schopny konkurovat v oblastech široce obchodovatelného zboží a služeb, kde je intenzita konkurence největší. Ono vystavení se zahraničním trhům tak i udržuje firmu v neustálé pohotovosti a nutí ji držet si flexibilitu a vysokou produktivitu. Je to tedy jakási částečná prevence proti zkostnatění a neschopnosti přizpůsobit se - faktory, které jsou jednou z nejčastějích příčin úpadků firem po celém světě. Pro ty nejschopnější jsou ale zahraniční trhy přímo zdrojem jejich dlouhodobé konkurenceschopnosti. To znamená, že jim znatelně napomáhají inovovat, a to tak, že jejich inovace se přeměňují na hodnotu pro vlastníky společnosti. Inovace samotná leží na tom, že se dostaví nápad a ten je úspěšně převeden v praxi. Pokud firma chce soustavně inovovat (ad hoc nápady se možná objeví všude), musí vědět, co se děje na trzích, co zákazník může chtít a co určitě nechce, musí mít názor na to, co se bude dít. Vše pak musí transformovat do produktu/služby a tento na trhu musí být úspěšně nabídnout. Při jejich vzniku byly obvykle zpochybněny všemi přijímané principy fungování daného trhu, jeho hranice a segmenty, principy podnikatelských modelů v něm operujících firem. Nezřídka hrají roli "nevýznamné události", jako stížnosti zákazníků, odběratelů, poruchy ve výrobě, atd.

Právě zkušenosti a informace ze zahraničních trhů mohou sloužit k poznání, že se to vlastně dá dělat i jinak, že domácí model není jediný (a možná ne ten nejlepší), že jinde zákazník chce (nebo už má) něco jiného, a že ten domácí by to asi také uvítal, atd. Pokud je tedy společnost ochotna a schopna využívat informace ze zahraničních trhů pro zlepšení své pozice ve vztahu k inovacím, je to její jednoznačná konkurenční výhoda oproti těm, kteří toto nemají. Ne každý má k dispozici více tržních "laboratoří"

Uvedené je tedy v ideálním případě spirálou, kdy jedno dobré vede k dalšímu. Efektivní a flexibilní společnost je schopná penetrovat zahraniční trhy, které jí udržují pod tlakem a poskytují zkušenosti a informace k tomu, aby mohla inovovat, zlepšovat a upevňovat svou pozici na daných trzích. Společnost testuje produkty na jednom trhu a v případě evidentního potenciálu je převádí na trhy další. Dostat maximum z exportů tak neznamená jen maximalizovat současné výnosy z nich, ale získat vše, co tyto nabízejí - tj. zejména informace, znalosti a poznatky o souvislostech, které na domácím trhu vůbec nemusí být patrné.


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data