Komentář doplněn
Tržby v maloobchodě se v prosinci meziročně snížily o 0,4%. Tržby v dopravě se snížily o 4,8%, naopak pokračující boom v telekomunikacích zvýšil tržby ve spojích o 13%. Nízké maloobchodní tržby jsou dalším překvapením pro všechny české makroekonomické analytiky. Průměrná očekávaná hodnota byla +5,7%, Patria očekávala +2,0%. Z údajů za jediný měsíc nelze činit dalekosáhlé závěry. Podíváme-li se říjnové a listopadové statistiky, je zřejmé, že část předvánočních nákupů se posunula právě do těchto měsíců, což logicky oslabilo prosincové tržby. Maloobchodní tržby rostly více než dva roky v řadě (28 měsíců) a právě říjen a listopad představovaly vrchol tohoto trendu. Přispělo k tomu především vysoká poptávka po automobilech. Vzhledem k velikosti (či spíše malosti) našeho trhu ovšem lze očekávat relativně vysokou volatilitu prodeje osobních automobilů. Zkrátka poptávka se nasytila na podzim a v prosinci se automobily prodávaly opět na průměrné úrovni. Ani v lednu to nebylo s prodejem automobilů nijak slavné, ale to se promítne až do statistik zveřejněných příští měsíc. Meziročně se reálné tržby z prodeje a oprav motorových vozidel meziročně zvýšily o 0,9%, zatímco v říjnu a listopadu tyto tržby rostly o 15,8%, resp. 13,6%. Obdobně to bylo s poptávkou po pohonných hmotách, tam sice nelze poptávku odkládat či naopak výrazně zvýšit v období výhodných cen tak jako u automobilů, přesto po zlevnění benzínu poptávka na dva měsíce (říjen a listopad) rychle vzrostla a v prosinci se nasycení motoristé vrátili k normálnímu chování a tržby z prodeje pohonných hmot rostly podstatně pomalejším tempem, 3,3% meziročně.
K těmto dvěma efektům se přidává také změna chování českých domácností v oblasti předvánočních nákupů. Loni se na vánoce nakupovalo v říjnu a listopadu. Hodnoty tržeb z prodeje spotřebního zboží v těchto měsících ční nad předchozími údaji z maloobchodního sektoru. O tom, že se těžiště předvánočních nákupů posunulo do dřívějších měsíců, svědčí skutečnost, že se maloobchodní tržby v prosinci v porovnání s listopadem snížily o 0,6%, podle sezónně očištěných údajů.
Bylo by předčasné na základě prosincových čísel z maloobchodního sektoru předjímat změny trendu ve vývoji spotřebitelské poptávky. Specifika předvánočního období by neměla ovlivnit meziroční indexy tržeb, mění-li se však nákupní zvyky domácností, může docházet k nečekaným změnám ve statistikách. Index maloobchodních tržeb navíc zahrnuje tržby z prodeje automobilů. Ty se podílí na celkových tržbách zhruba třetinou, jsou však velmi nestálé a zvyšují proměnlivost celkového indexu maloobchodních tržeb.
Celoroční hodnocení je poměrně stručné. Maloobchodní sektor si udržel stejnou dynamiku jako v roce 2000. Tehdy se maloobchodní tržby zvýšily o 4,0%, v roce 2001 o 4,3%. Zpomalil sice růst tržeb z prodeje spotřebního zboží z 4,2% (2000) na 3,0% (2001), lépe se však prodávaly automobily, kde se tržby zvýšily o 8,0% po 2,8% v roce 2000. Tyto údaje ukazují, že poptávka domácností byla v loňském roce prvkem stabilizujícím růst hrubého domácího produktu.
A jak to bude dále? Faktory, které stojí v pozadí spotřebitelské poptávky se nijak zřetelně nezměnily. Disponibilní důchod domácností nadále roste, objem spotřebitelských úvěrů roste, tržby v maloobchodních prodejnách by tak měly i nadále zvolna růst. Rizikem by se mohly stát obavy domácností ze ztráty zaměstnání. Míra nezaměstnanosti se vydala směrem vzhůru a na vině nejsou jen sezónní faktory. Za letošní rok očekáváme zvýšení maloobchodních tržeb o 5-6%.
David Marek