Belgická pivovarnická skupina InBev navrhla v noci na dnešek americkému konkurentovi Anheuser-Busch převzetí za 46,3 miliardy dolarů (727 miliard korun). Spojením obou společností by vznikl největší výrobce piva na světě a transakce by byla dosud největším firemním převzetím v odvětví alkoholických nápojů.
Návrh transakce InBev-Anheuser zapadá do vlny spojování velkých světových pivovarů. V poslední době se britská jednička Scottish & Newcastle dohodla na svém rozdělení mezi dánský Carlsberg a nizozemský Heineken; skupina (1 217 GBp, -1,70%) dojednala spojení amerických aktivt s firmou Molson Coors Brewing.
InBev nabízí za akcii Anheuseru 65 dolarů, což je prémie 24 procent proti ceně ze 22. května - den předtím, než se objevily zprávy o plánech převzetí, které vyhnaly akcie Anheuseru vzhůru. Ve středečním obchodování po uzavření burz reagovaly akcie Anheuseru na zprávu posílením o sedm procent na 62,73 USD.
Anheuser sdělil, že správní rada návrh InBevu "pečlivě vyhodnotí" a poté se rozhodne, jak se k němu postaví, aby to bylo "v nejlepším zájmu akcionářů Anheuseru". Podle expertů z odvětví je nabídka InBevu prvním krokem v sérii vzájemných jednání, která by mohla vytáhnout konečnou cenu nad 70 dolarů za akcii.
Od založení Anheuseru před stoletím a půl má hlavní slovo ve výrobci piva značek Budweiser a Michelob rodina Buschů, o níž se soudí, že většina z jejích členů je proti převzetí. Vlastnický podíl rodiny se sice již snížil do té míry, že nemá možnost veta, její vliv ve správní radě je však nadále silný. Druhým největším akcionářem Anheuseru je známý investor Warren Buffett, jehož investiční společnost Berkshire Hathaway má na firmě pět procent akcií.
Generální ředitel InBevu Carlos Brito řekl, že spojení prospěje oběma společnostem. Zatímco InBevu zpřístupní rozsáhlý americký trh, Anheuser díky němu získá možnost posílení aktivit v zámoří. "Vysoce si vážíme Anheuser-Busche, jeho zaměstnanců a vedení, kteří vybudovali největší pivovar v USA a vypěstovali ikonickou značku Budweiser," uvedl Brito. InBev také sdělil, že chce s Anheuserem vstoupit v jednání, která by vyústila v přátelské spojení.
V St. Louis, sídelním městě Anheuseru, kde firma zaměstnává přes 6000 lidí, je již vůči nabídce InBevu cítit odpor. Zaměstnanci se obávají, že spojení s Belgičany jim přinese jen ztrátu pracovních míst. Vznikají webové stránky zaměřené na odpor proti transakci, často vedené ve vlasteneckém duchu a argumentující tím, že tak slavná americká firma nemůže být jen tak předána zahraničnímu vlastníkovi. Proti převzetí Anheuseru vystoupil i guvernér státu Missouri Matt Blunt.
InBev vznikl v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské nápojové společnosti AmBev a mezi jeho hlavní značky piva patří Stella Artois, Beck, Bass nebo brazilská Brahma. Na českém trhu s pivem má InBev se značkami Staropramen, Ostravar a Braník asi patnáctiprocentní podíl. Loni o pozici největšího světového výrobce piva InBev připravila skupina , vlastník Plzeňského Prazdroje.
Anheuser-Busch je největší americký producent piva s podílem 48,5 procenta. Firma vede po celém světě řadu právních sporů s českobudějovickým Budvarem o značky Budweiser a Bud. Založil ji německý imigrant Adolphus Busch, který si vzal Lilly Anheuserovou a začal pracovat v pivovaru jejího otce.
InBev má na americkém trhu zatím jen malý podíl. Skupina má přitom se společností Anheuser-Busch pro americké území distribuční dohodu. InBev má silné pozice na trzích západní a východní Evropy, Asie a Latinské Ameriky.
Podle analytiků by Anheuser neměl hnát cenu příliš vysoko nad 70 dolarů, protože InBev má v záloze rovnocennou alternativu, V případě neúspěchu jednání s Anheuserem by InBev začal podle expertů jednat o spojení se skupinou .
Vizitky největšího amerického producenta piva Anheuser-Busch a belgického pivovarnického giganta InBev:
ANHEUSER-BUSCH Companies, Inc.:
Vznik: Kořeny sahají až do roku 1852, kdy George Schneider založil v americkém St. Louis Bavorský pivovar. Ten koupil v roce 1860 Eberhard Anheuser, který ho spolu se svým zetěm Adolphusem Buschem v roce 1879 přejmenoval na Anheuser-Busch Brewing Association.
Sídlo: St. Louis, Missouri (USA)
Vedení: August A. Busch IV., prezident a výkonný ředitel
Hospodářské výsledky: Čistý zisk firmy v roce 2007 vzrostl oproti předchozímu roku o 7,6 procenta na 2,115 miliardy dolarů (asi 33,8 miliard korun). Tržby se zvýšily od roku 2006 o 5,7 procenta na 19 miliard dolarů. Dodávky do velkoobchodní sítě vzrostly v roce 2007 o dvě procenta a do maloobchodní sítě o 1,3 procenta. Celkem vloni prodal 256,9 milionu hektolitrů piva.
Pivovary: Provozuje 12 pivovarů v USA a 15 ve světě, z toho 14 v Číně a jeden v Británii.
Postavení na trhu: Kontroluje téměř polovinu amerického trhu s pivem a jeho značka Bud Light je nejprodávanější v USA. Ve Spojených státech distribuuje také některé evropské značky belgické skupiny InBev. Distribuční dohody má i s dalšími zahraničními pivovary.
Značky: Z asi stovky značek, které vyrábí, jsou nejznámějšími Bud a Budweiser, o které vede již řadu let několik právních sporů s českobudějovickým Budvarem. Od něj má Anheuser Busch mimo jiné licenci na prodej ležáku Czechvar v USA.
InBev:
Vznik: Vznikl v roce 2004 spojením belgického pivovaru Interbrew a brazilské nápojové společnosti AmBev. Kořeny společnosti sahají až k roku 1366, kdy se začalo vařit pivo v belgickém pivovaru Den Horen v Leuvenu. Tam se zrodila značka Stella Artois, která je nejznámější značkou InBevu.
Sídlo: Leuven, Belgie
Vedení: Carlos Brito, výkonný ředitel
Hospodářské výsledky: V roce 2007 prodal 273,9 milionu hektolitrů piva a hospodařil s čistým ziskem 2,2 miliardy eur (55,1 miliardy Kč), což v meziročním srovnání představuje nárůst o pět procent. Tržby společnosti stouply o osm procent na 14,4 miliardy eur.
Pivovary: Celkem vlastní 123 pivovarů ve více než 30 zemích světa. Z toho na českém trhu značky Staropramen (od roku 2000), Ostravar a Braník. Na českém trhu má asi 15procentní podíl.
Postavení na trhu: Pivovarnický gigant InBev patří k největším na světě. Zaměstnává téměř 89.000 lidí a prodává ve více než 130 zemích. Je silný hlavně v Evropě a Latinské Americe. Na více než 20 národních trzích má pozici jedničky či dvojky.
Značky: Hlavními značkami jsou Stella Artois, Beck's, Brahma, Leffe, Hoegaarden a Bass. Celkem vyrábí přes 200 značek.