(Aktualizováno 13:41)
Ceny koksu a koksovatelného uhlí v posledním kvartále letošního roku zřejmě mezikvartálně "mírně" klesnou, uvedl Ján Fabián, provozní ředitel v rozhovoru pro Bloomberg. Podle Fabiána však není důvod k panice, jelikož ekonomické klima nasvědčuje možnému následnému návratu k růstu cen uhlí v roce 2011. Pozitivněji vyznívají první data z těžebního průzkumu v nižších hloubkách polského dolu Debiensko, která nasvědčují, že by rozšíření dolu mohlo navzdory očekávání firmy navýšit produkci koksovatelného uhlí z tohoto dolu o více než čtvrtinu.
od začátku letošního japonského fiskálního roku (v dubnu 2010) nově sjednává ceny veškerého koksu, který tvoří asi deset procent produkce firmy, a pětiny produkce koksovatelného uhlí (zhruba polovina celkové produkce NWR) na čtvrtletní bázi. Pro poslední čtvrtletí lze přitom podle provozního ředitele očekávat mírné zlevnění této části dodávek. „Můžeme očekávat, že ceny koksu v příštím kvartále mírně klesnou a stejné to bude i se zbylými 20 procenty naší produkce koksovatelného uhlí,“ řekl pro Bloomberg Ján Fabián. Zároveň však dodal, že využitá kapacita ocelářů ve východoevropském regionu, kteří jsou největšími odběrateli produkce , je na 90 procentech a „nejsou zde žádné indikace, že by měla v krátkodobém časovém horizontu poklesnout.“
„Dopad změna průměrné ceny kontraktu na dodávky koksu (10 % produkce) a 20 procent dodávek koksovatelného uhlí za čtvrté čtvrtletí na celoroční průměrné ceny uhlí je omezený,“ zhodnotil zprávu Tomáš Sýkora, analytik Patria Finance, a dodal, že ve svém modelu již po výsledcích z druhé čtvrtletí očekával mezikvartální pokles cen uhlí v posledním kvartále o 7 procent, jelikož podobně cenové výhledy upravovali i největší zástupci světového těžebního sektoru, jako například BHP Billiton.
Mírně pozitivněji z pohledu vyhlídek poptávky po produktech vyznělo také vyjádření výkonného ředitele Ostrava Augustina Kochuparampila, že stabilizace na trhu s ocelí pokračuje, což prý společnosti dává větší naději na brzké vyřešení sporu s ocelárnami Evraz Vítkovice Steel. podle slov provozního ředitele společnosti nyní začíná jednat o ročních kontraktech na dodávky elektrárenského uhlí a s ohledem na makroekonomický vývoj očekává, že ceny uhlí v příštím roce porostou. Pro letošek podle Fabiána stále hodlá naplnit produkční cíle ve výši 11,5 mil. tun uhlí a 1 mil. tun koksu.
Dalším tématem rozhovoru byla těžba v polském dole Debiensko. minulý týden oznámila, že si nechá zpracovat podrobný prováděcí plán za 25 milionů eur, který posoudí, zda se firmě akvizice polského uhelného dolu opravdu vyplatí. již získalo povolení na těžbu 190 milionů tun koksovatelného uhlí ve větších hloubkách dolu Debiensko a požádala polskou vládu o udělení povolení také pro těžbu v nižších hloubkách, kde firma čekala nalezení především elektrárenského uhlí. Hrubá data z průzkumu však podle Fabiána přinesla zajímavé zjištění, „že by se v těchto úrovních mohlo nacházet asi 50 milionů tun nejspíše koksovatelného uhlí."
„Zprávu považujeme za neutrální až lehce pozitivní. Větší těžební rezervy jsou samy o sobě rozhodně pozitivní a zhodnocující akcie NWR, ale celkový dopad závisí na neznámých dalších kapitálových výdajích spojeních s rozšířením těžby a schopnosti firmy získat další těžební povolení od polské vlády,“ soudí Tomáš Sýkora z Patrie Finance.
Těžební společnost NWR na konci června odhadla hodnotu investice do dolu Debiensko na 350 až 400 milionů eur s tím, že náklady by měly být rozloženy zhruba do pěti let, ačkoliv první dva roky (zahájení výstavby) a poslední rok (nákup těžebních zařazení) budou "investičně nejnáročnější". Polský deník Rzeczpospolita však následně odhadl náklady na znovuotevření Debienska na 600 až 800 milionů eur.
Pokud jde o samotný provoz, odhaduje, že by náklady na těžbu v dole Debiensko mohly díky využití nových technologií být asi o čtvrtinu nižší než průměrných 70 – 75 eur na vytěženou tunu v již provozovaných dolech, uvedl Fabián. Společnost plánuje zprovoznění polského dolu v roce 2016 a roční produkci uhlí odhaduje na 2 až 3 miliony tun. Přesné odhady nákladů na zprovoznění dolu však má vyčíslit právě až výše zmiňovaný detailní prováděcí plán.
(Zdroj: Bloomberg, NWR, Patria Finance)