V poslední době – nejspíše z nedostatku lukrativnějších témat či v důsledku vlastní lenosti – bombardují finanční média své čtenáře vyčpělou informací o tom, že sociální síť Facebook získala od investorů další 1,5 miliardy dolarů a její ocenění ve výši 50 miliard USD předstihlo společnou tržní kapitalizaci ! a . Šlape prý navíc na paty gigantům jako .com či .
Napadá mě v této souvislosti několik postřehů, které možná stojí za to zvážit:
1) Žádná oficiální valuace ve skutečnosti neexistuje. Zmiňovaná částka 50 miliard dolarů je prostou extrapolací toho, co za podíl na společnosti zaplatila banka a několik dalších investorů, kteří se sdružili ve speciálním investičním instrumentu vytvořeném právě touto bankou. Facebook byl a nadále zůstává soukromou společností, která „venkovním“ investorům umožňuje jen velmi omezený či nulový přístup do svých účetních knih.
2) To, že někdo uvedenou částku zaplatil, ještě samo o sobě neznamená, že je to částka správná a odpovídá reálné hodnotě společnosti. Na trhu se šušká, že výše uvedená transakce byla „pomsta Ameriky Číňanům“ – valná většina investorů do vehiklu prý byli Číňané, kteří milují trendy značky. A Američané jim ochotně část této „navoněné zdechliny“ prodali.
3) Srovnání Facebook a resp. .com kulhá na obě nohy. Facebook je do značné míry samoúčelná platforma pro výměnu pubertálních výkřiků svých uživatelů, i .com jsou oproti tomu výsostně komerční projekty, generující poměrně přesně definovatelný tok tržeb. Za loňský rok Facebook utržil pouhé dvě miliardy dolarů, jeho valuace tak implikuje 25násobek ročních tržeb. To je čirá fantazie. Nemluvě o tom, že přepočteno na uživatele, Facebook utržil 4 dolary „na hlavu“ – ani tím bych se osobně moc nechlubil.
4) Je nesporné, že Facebook v tomto okamžiku surfuje na vlně ohromné mediální popularity. Jeho zakladatel byl vyhlášen „Osobností roku“ magazínu TIME (což říká více o tomto magazínu, než o M. Zuckerbergovi. Jenom pro zajímavost, druhý v pořadí byl Julian Assange, zakladatel Wikileaks), o celém projektu byl natočen film s několika oskarovými nominacemi (což opět říká mnohé spíše o soutěži, než o Facebooku) a nemine den, abychom se ohledně Facebooku nedozvěděli nějakou „novinku“. Mediální masáž může pomoci v případném IPO, ziskovou firmu to však samo o sobě neudělá.
5) Jediná hodnota, kterou Facebook podle mého názoru má, je databáze jeho klientů. Ti v zásadě zcela dobrovolně nabízí ostatním údaje o svém chování, náladě, zálibách a nákupních preferencích. Na mysl se vkrádá scéna z filmu „Minority report“, kde Tom Cruise prochází městem a interaktivní reklamní tabule jej oslovují křestním jménem a nabízí personalizovanou reklamu na základě jeho pozitivní identifikace přes oční rohovku. Jakmile by však Facebook svou databázi využil podobným způsobem, okamžitě by o značnou část uživatelů nejspíše přišel. Ukazovat kamarádům fotky z mejdanu je věc jedna, cílené vykrádání osobních informací pro komerční použití pak věc druhá. Jistě, lze namítat, že Facebook nikoho nenutí uvedené údaje do systému vkládat, ale…
Suma sumárum – pokud by mi dnes někdo nabízel akcie Facebook v IPO za cenu odpovídající výše uvedené valuaci, poženu ho klackem. Jak říká jeden blízký přítel – „se skutečnými kamarády si anonymně nepíšu po webu, ale chodím s nimi na pivo“.
Hezký týden přeji !
P.S. Autor má svůj profil na FB, navštěvuje jej však spíše sporadicky a s kamarády raději chodí na to pivo.