Manažeři amerických firem začali nakupovat akcie vlastních firem rekordním tempem. Nákup insidery, kteří dobře znají vlastní podnikání, je v obecné rovině i rovině teorie chápán jako doporučení k nákupu akcií „investičním publikem“. Je to ale doopravdy tak i nyní?
V rámci indexu S&P 500 dle dat Bloomberg celkem 66 manažerů firem z 50 společností nakoupilo mezi 3. a 9. srpnem akcie vlastní firmy. To je nejvíce od stejně dlouhé periody ukončené 9. březnem 2009, kdy se trhy zvedaly z 12letého minima. Patřili mezi ně například CEO James Gorman a další dva manažeři firmy, kteří nakoupili akcie na dně právě od března 2009. Méně přesný byl CEO , který rozšířil své portfolio akcií sebou vedené firmy o desetinu na ceně 25,05 USD před poklesem titulu o 6,3 procenta dne 9. srpna.
Z amerických akcií byly za poslední tři týdny odmazány tři biliony dolarů jejich hodnoty pod tlakem slabého výkonu ekonomiky a později také snížení ratingu USA od S&P . Celý index S&P 500 obchoduje na 12,3násobku očekávaných zisků ve srovnání s průměrem 16,4x od roku 1954.
Alternativní statistika k datům Bloomberg ukazuje, že z titulů S&P 500 mezi 1. srpnem a 10. srpnem nakoupilo celkem 919 insiders při pouze 14 prodejích a celoměsíčním průměru 1065 nákupů zpětně od roku 2004. V prvních deseti dnech března 2009 dle dat InsiderScore nakupovalo pro srovnání 1390 manažerů.
Situace by tedy nahrávala poslechnutí běžné rady nakupovat s nimi. „Manažeři reagují na panické výprodeje a jednoduše nakupují na těchto atraktivních cenách,“ míní Daniel Genter z losagelské RNC. „Říkají, že nízké valuace jsou neopodstatněné, věří ziskovosti svých firem,“ dodává.
Podle Michaela Yoshikamiho, hlavního investičního stratéga YCMNet Advisors, ale chování insiderů ne vždy předznamenává výstřel akcií. „Prodeje insiderů byly na rekordu v listopadu 2010, kdy byl index S&P 500 v polovině 33% rally od 2. července do 29. dubna 2011. Prodeje byly navýšeny také v srpnu v polovině růstu na maxima,“ upozorňuje Yoshikami s tím, že se rozhodně nejedná o perfektní indikátor a i insideři ovládání emocemi se rozhodují špatně. Připomíná šéfy technologických firem, kteří v bublině neprodávali na maximech kvůli příliš nadšenému očekávání.
Vývoj indexu S&P 500 od počátku roku 2009:
Ben Silverman s výzkumné InsiderCore upozorňuje na další aspekt časování nárůst insider nákupů a tím je končící americká výsledková sezóna. „Výkonní zaměstnanci firem jsou samozřejmě blokování v otázce nákupů a prodejů akcií vlastní firmy před oznámením periodických výsledků firmy, uvádí Silverman. Výsledková sezóna za druhé čtvrtletí roku v USA končí před koncem srpna, do včerejška si zveřejnění výsledků „odbylo“ 427 firem z pětisetčlenného S&P 500. Americká SEC nařizuje manažerům informovat o transakcích s akciemi vlastní firmy do dvou obchodních dní.
(Zdroj: Bloomberg, CNBC)