Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Německo má údajně první vodíkovou hybridní elektrárnu na světě za 21 mil. EUR

Německo má údajně první vodíkovou hybridní elektrárnu na světě za 21 mil. EUR

25.10.2011 15:19
Autor: ČTK

V Německu je ode dneška v provozu údajně první hybridní elektrárna na světě, která kombinuje výrobu elektřiny a tepla z obnovitelných zdrojů a z vodíku. Ten si sama vytváří a kromě využití k vlastnímu provozu ho bude dodávat na čerpací stanice pro auta jezdící na vodíkový pohon. Stavba tohoto pilotního projektu vyšla na 21 milionů eur (522 milionů Kč).

Zařízení stojící u braniborského města Prenzlau je primárně větrnou a bioplynovou elektrárnou o výkonu šesti megawatt. Ve větrných dnech, kdy je slabý odběr proudu, dokáže podle provozovatele firmy Enertrag využít přebytečnou elektřinu k získávání vodíku z vody. Ve dnech, kdy naopak nefouká, je pak schopna tento vodík spolu s bioplynem přeměňovat v elektrický proud a teplo pro 9000 domácností v Prenzlau.

Zbytek vyrobeného vodíku poputuje na speciální čerpací stanice společnosti Total (37,76 EUR, -0,47%) v Berlíně a v Hamburku, kde ho budou moct tankovat bezemisní vozidla poháněná právě tímto prvkem. V budoucnu se počítá s jeho využitím i na velkých letištích, i když zprvu jen u pozemních dopravních prostředků.

Unikátní elektrárnu dnes uvedl do provozu braniborský premiér Matthias Platzeck a označil ji za "kvantový skok kupředu" v oblasti zelené energetiky. Šéf Enertragu Werner Diwald považuje za hlavní přínos nového zařízení schopnost ukládat do vodíku energii získanou z větru. "Vodík je ústřední energetické médium budoucnosti, neboť do něj lze ve velkém množství a dostatečnou rychlostí transportovat a ukládat proud," prohlásil.

Kromě jeho firmy a petrochemického koncernu Total se na tomto projektu podílí také elektrárenská společnost Vattenfall a největší německý dopravce Deutsche Bahn. Základní kámen k této hybridní elektrárně položila v roce 2009 kancléřka Angela Merkelová. Podle původních plánů měla být spuštěna už loni v létě, kvůli finančním a technickým problémům se ale její zprovoznění zpozdilo.


Váš názor
  • Kedy budeme všetci elektrárne?
    25.10.2011 20:56

    http://bigfut.tyzden.sk/ ...netusim aka bude odborna uroven diskusie.
    paranoid android
  • akumulace energie
    25.10.2011 20:47

    Jedna se zde zretelne pouze o reseni akumulace energie v dobe prebytku a jeji znovupouziti ve spotrebni spicce. Otazka pro fyziky: Jak se energeticky vodikova akumulace porovnava s jinymi typy akumulace (precerpavani vody, zvedani bremene, baterie ... )? Samozrejme jsem si vedom vyhody vodiku v jeho prenosnosti a moznem pouziti v jinych systemech mimo elektrarnu (auta, domacnosti,...)
    duskos3z
    • Re: akumulace energie
      26.10.2011 12:59

      Ještě doplňuji, pokud by se hodnotila účinnost akumulace čistě přes teplo, tedy kolik vody ohřeju elektrikou, a kolik vody vodíkem, touto elektrikou vyrobeného, vyšla by účinnost téměř 100%. zůstává jen ztráta energie na plnění zásobníků s vodíkem. Tu neumím odhadnout.
      účinnost
    • Re: akumulace energie
      26.10.2011 12:46

      Vzal bych to pře zákon zachování energie. Voda ze rozloží JEN na vodík a kyslík. Vodík se spálí (reaguje s kyslíkem) a vznikne opět voda. Při rozkladu na vodík a kyslík není žádné tření, odpor vzduchu, a jiné ztráty. Něco snad vezme, že se voda trochu ohřeje. Ale ohřívá se i akumulátor při nabíjení. Dedukoval bych účinnost kolem 90 % Tedy pokud srovnám, kam by auto dojelo přímo na elektriku, a kam na vodík touto elektrikou vyrobený. Biopaliva mají účinnost zápornou. Na jejich výrobu se spotřebuje větší energie, než výsledné "biopalovo" vydá. Takže to žádné biopalivo není.
      účinnost
  • Nic nového pod sluncem
    25.10.2011 19:36

    Občasník -tiskovina- nazývaný Třetí pól otiskl článek o větrné elektrárně postavené v Dánsku už v roce tuším 1905. Stejnosměrný elektrický generátor poháněný větrným motorem pak elektrolysou vody vyráběl vodík a kyslík. H2 se potom komprimoval a pak přepravoval v nádobách po silnici či tak nějak, k místu spotřeby. Tam se spaloval a ohříval vodu pro vytápění. V době bezvětří byla tak naakumulována energie buď v teplé vodě nebo ve stlačeném H2. Takže žádné prvenství se nekoná.
    Milota
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
11:00EMU - CPI, y/y
14:30USA - Počet nově zahájených staveb