Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Souboj kovů o přízeň automobilek: zvítězí ocelárny či hliníkárny?

Souboj kovů o přízeň automobilek: zvítězí ocelárny či hliníkárny?

22.07.2013 17:17
Autor: Václav Trejbal, Patria Online

V hutnictví se rozhořela bitva o postavení hlavního dodavatele pro automobilový sektor. Na jedné straně stojí hliníkárny, jejichž relativně lehký produkt začíná nahrazovat konkurenční ocel. Ocelárny se snaží o lukrativní trh bojovat s pomocí rozsáhlých investic do nových, ultrapevných slitin. Souboj kovů přichází v době, kdy se automobilky snaží vyrábět lehčí vozy s menší spotřebou paliva, které by splňovaly chystané přísnější standardy.

Pro oceláře, zápasící s celosvětově rozšířenými nadkapcitami a slabou poptávkou, představuje hliník velkou hrozbu, jelikož automobilky jsou jejich nejvýznamnějšími zákazníky po stavařích. Podle údajů World Steel Association na výrobu aut připadá 12 % celkové produkce oceli.

„Všechno je to o redukci váhy a souvisejících úsporách nákladů,“ tvrdí Victoria Lockwoodová, nákupčí surovin automobilky Jaguar Land Rover (JLR), která spadá pod Tata Motors. Nové emisní standardy, které budou v EU, USA, Číně a Indii přijímány v letech 2015-2017, budou požadovat redukci vypouštěných škodlivin a nižší spotřebu paliva na ujetou vzdálenost. Podobný trend je patrný v leteckém průmyslu, kde soupeří hliník a ultrapevné ocelové slitiny s kompozitními materiály z plastu a uhlíkových vláken.

Snižování hmotnosti je pro automobilky nejjednodušším a nejefektivnějším způsobem snižování spotřeby pohonných hmot. Ve většině karoserií se stále používá převážně ocel, avšak podíl aluminia roste, obzvlášť v kapotě a ve vících kufru. Podle údajů Ducker Worldwide podíl běžné oceli na celkové hmotnosti auta (včetně plné nádrže) klesl ze 39 % v roce 2008 na loňských 35 %, zatímco vysokopevnostní ocel se dostala ze 3 % na 6 %. U hliníku došlo k nárůstu z 8,5 % na 9,3 %. Podle statistik International Aluminum Institute (IAI) loni průměrné auto obsahovalo 120-150 kg hliníku. V roce 1990 to bylo jen 40-80 kg. IAI očekává, že do roku 2020 hmotnost hliníkových součástek vzroste na 250 kg. Hliníkárny jako Alcoa, Novelis a Aleris International investují velké peníze do válcoven plechů, u nichž očekávají zvýšenou poptávku automobilek.

Pozadu nechtějí zůstat ani oceláři. ThyssenKrupp, ArcelorMittal, Tata Stell, U.S. Steel a další se snaží masivně investovat do provozů na výrobu zušlechtěné, vysokopevnostní oceli. Ta má oproti klasické oceli dvě důležité přednosti. Zaprvé se jí v autech nemusí používat tolik, čímž se snižuje hmotnost, a tedy i spotřeba paliva. Zadruhé lépe obstojí při srážkách. Za takto vylepšený materiál si ocelárna může naúčtovat prémii 260 USD za tunu. Nejzákladnější druh oceli se momentálně prodává za 633 USD za tunu.

Německý ThyssenKrupp loni do pokročilé technologie výroby kvalitní oceli vložil přes 800 mil. USD. Založil také specializovaný program výzkumu a vývoje, který se orientuje na potřeby automobilek. Indický gigant ArcelorMittal, který je na dodávkách pro automobilový průmysl závislý víc než konkurenti, v uplynulých šesti letech do nových provozů v Evropě nainvestoval 600 mil. EUR. Nedávno přišel s novou řadou dveří, které prý oproti starým váží o 34 % méně. Produkce vysokopevnostní oceli nyní tvoří pětinu jeho dodávek automobilkám.

Ocel hraje s hliníkem přetlačovanou v automobilech už léta. Hliník je široce používán v motoru, jelikož jeho lepší vodivost umožňuje rychlejší zahřátí a akceleraci. Lehký kov je také levnější náhražkou mědi při výrobě chladičů. S rozvojem technologií umožňujících produkci tenčích, lehčích a odolnějších hliníkových plechů se konkurence rozšířila i na součásti karoserií a kapoty.

Celosvětová spotřeba hliníkových plechů v automobilech nyní činí 450 tisíc tun ročně, avšak do konce dekády by mohla vzrůst na trojnásobek, tvrdí výkonný ředitel společnosti Novelis Phil Martens. Novelis vyrábí hliníkové produkty pro automobilový a nápojový průmysl a pro spotřební elektroniku. Do nových válcoven plechu investuje 400 mil. USD. Konkurenční Aleris na rozšíření kapacit vydá 200 mil. USD a postaví novou válcovnu v Belgii. Alcoa chce do nových provozů v USA investovat 575 mil. USD.

Ocel a litina tvořily v roce 2000 přes 80 % hmotnosti průměrného auta. Tento podíl by do roku 2020 měl klesnout pod 50 %, tvrdí Roger Emmott z britské konzultantské firmy Roger Emmott Associates. „Aby byla karoserie pevná, potřebuje jen určité procento oceli,“ tvrdí.

Zatímco automobilky jako Jaguar, Audi či General Motors používají víc hliníku, některé nasazují i nové typy oceli. Nejčastěji ale kombinují oba kovy podle modelů. Luxusní Audi A8 má téměř výhradně hliníkovou konstrukci, nižší modely A6 a A4 používají ocel i hliník. Podobně nový Ranger Rover od JLR, o 400 kg lehčí než předchozí verze, obsahuje primárně hliník, avšak modely Freelander a Evoque jsou 100% ocelové. „V menších autech bude ocel vždycky stálicí, pokud se kotace hliníku nepropadnou,“ tvrdí Lockwoodová z JLR.

(Zdroje: WSJ, WSA, Bloomberg)


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
10.05.2024
22:05Warren Buffett výrazněji promluvil do obchodování s Applem  
17:36Likvidita a akcie v letošním roce – jiný a přitom stále stejný příběh
16:58Spotřebitelé čekají vyšší inflaci a kazí tím investorům závěr týdne  
15:15Japonská automobilka Honda zvýšila celoroční zisk o 70 procent na rekord
15:01Počet vážně ohrožených hypoték v USA roste?
13:22Akcie Novavax dramaticky rostou na dohodě se Sanofi na kombinaci vakcíny proti covid-19 a chřipce
12:51Perly týdne: Tři hlavní investiční příběhy současnosti
11:35Výsledky Groupon: Tržby se konečně po 8 letech vrátily k růstu  
10:42Růstový sentiment se drží, přispívá i Čína  
10:12Gen očekává pro fiskální rok 2025 příjmy u 4 miliard dolarů. Roli prezidenta opouští Ondřej Vlček
9:25Nezaměstnanost v ČR v dubnu klesla na 3,7 procenta, volných míst ubylo
9:07Britská ekonomika se ve čtvrtletí vymanila z recese, vzrostla o 0,6 procenta
8:52Evropa míří k pozitivnímu zahájení, podle Spurného je i v Česku ve hře slovenský model sektorové daně  
8:51Rozbřesk: Spotřebitelé začínají (konečně!) utrácet. Korunu povzbudil silný maloobchod, vyhlíží zápis ze zasedání ČNB
8:19USA chystají cla na dovoz elektromobilů z Číny, píše Bloomberg
09.05.2024
22:01Slabý trh práce pomohl trhům  
18:03Zlato a akcie – cykly a trend
16:54Snížení sazeb se blíží, naznačuje BoE. Také data vyzněla příznivě  
16:48Japonská automobilka Nissan téměř zdvojnásobila celoroční zisk
16:05Evropský ziskový motor se s recesí ve zpětném zrcátku roztáčí, stratégové Citi vidí signál k dalšímu zlepšení

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data