Irský oděvní maloobchod Primark patřící do britské holdingové skupiny ABF (Associated British Foods) navazuje na úspěšné tažení Evropou a otevírá svůj první mimoevropský department store. Stane se tak koncem roku 2015 v americkém Bostonu, kde zástupci řetězce v tomto týdnu podepsali nájemní smlouvu k prodejním prostorám ve známém Boston Filene’s Department o rozloze téměř 70 000 čtverečních stop. Otevření dalších obchodů na východním pobřeží USA je podle zástupců společnosti naplánováno na první pololetí roku 2016. Primark se tak vydává do teritoria jiných dravců na poli levné módy, jako například řetězců Forever 21 či American Apparel.
Americký trh v nedávné době opustili britští giganti jako Tesco Stores, který neuspěl se svým konceptem obchodů se smíšeným zbožím Fresh&Easy (exit z USA v loňském roce), či Marks & Spencer, který svůj řetězec supermarketů Kings Super Markets odprodal již v roce 2006.
Obchodní řetězec Primark však vychází z ekonomické recese posledních let jako skutečný vítěz. Jeho 278 prodejních míst po celé Evropě vygenerovalo za 4Q2013 a 1Q2014 o 26 % vyšší provozní zisk v porovnání se stejným obdobím loňského roku.
Společnost ABF se zabývá zpracováním, distribucí a prodejem potravin a provozováním maloobchodních řetězců. Firma zaměstnává přes 112 tisíc lidí a čistý zisk za loňský rok činil 876 milionů liber.
Podle analytiků společnosti Panmure Gordon nastala expanze dceřinné společnosti Primark dříve, než trh očekával, pozitivní nálada se tedy promítla i do změny jejich investičního doporučení pro společnost ABF z „držet“ na „koupit“.
Společnost však čelila v poslední době kritice kvůli pracovním podmínkám v jejich továrnách v jižní Asii, a to zejména po zřícení budovy Rana Plaza v Bangladéši v dubnu loňského roku. V uplynulém roce bylo na odškodném pro oběti katastrofy a pozůstalé vyplaceno přes 12 mil. USD, akcie společnosti APF obchodované na londýnské burze však i přes vytrvalé protesty a bojkoty svých obchodů za poslední rok přidaly téměř 47%.
(Zdroj: CNBC, Bloomberg)