Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

16.6.2015 13:16
Autor: Pavel Petr, Patria Online

V Paříži včera začal letecký aerosalon, kde hlavní slovo budou hrát dvě značky a to Boeing (BA US) a Airbus (AIR FP). Zájem o jejich letouny potvrzují již ohlášené kontrakty, které rozšíří už tak rozsáhlý seznam nevyřízených objednávek letadel (tzv. backlog).

Airbus ke konci května eviduje na svém backlogu 15 496 letounů, kdy největší podíl na tom má letounu A320, což je letounu s jednou uličkou uprostřed vhodný pro krátké a středně dlouhé lety. V posledním kvartále dodal Airbus svým zákazníkům dohromady 134 letounů.

Naproti tomu americký Boeing dodal v prvním čtvrtletí letadel 184, což je meziročně zlepšení o 14 %, když u Airbusu je to přesně naopak, meziročně dodal méně letadel.

Nicméně v objemu nezpracovaných objednávek je na tom Boeing podobně. Jen pro letoun 737 MAX registruje 2700 objednaných letadel. Celkově backlog Boeingu dosahuje přes 5 700 letadel ke konci 1Q15.

A že by se situace v nejbližších čtvrtletích měla výrazně zlepšovat nenapovídá ani právě započatá akce v Paříži. Očekává se, že by Airbus a Boeing na show mohly uzavřít další kontrakty na více jak 200 letadel.

Indonéské aerolinky Garuda již objednaly 60 Boeingů 787-9 Dreamliner a 797Max v hodnotě 11 mld. USD a 30 Airbusů A350XWB za 11 mld. EUR. Hned v závěsu jsou Qatar Airways s objednávkou 14 Boeingů 777 v hodnotě 4,8 mld. USD.

Příliš velký backlog?
Je sice krásné, že společnosti mají zajištěnou produkci na minimálně několik let dopředu, ale mamutí rozměry nakupených objednávek mohou odrazovat další zájemce. Aerolinky za A ví, že svá letadla nedostanou v dohledné době, protože Boeing a Airbus prodávají x krát víc strojů než jsou schopni vyrobit. A za B začínají stále více zohledňovat časový rámec, kdy letadla dostanou, protože za jednu dekádu se může situace na trhu změnit a nové technologie mohou být také jinde.

Podle Tom Captaina z Deloitte však aerolinky již na velký objem nezpracovaných objednávek zareagovaly zvýšením svých produkčních kapacit mezi léty 2011 a 2014 o 18 %. Airbus otevřel nové produkční kapacity v Číně a v Mobile v Alabamě. Zatímco Boeing začal vyrábět nově letadla v Jižní Karolíně, kde se specializuje na svůj model Dreamliner.

Řešení je uvnitř, ne ve vnějším prostředí
Nižší objem objednávek v poslední době mohl dát oběma firmám možnost nadýchnout se a snížit objem nezpracovaných letounů. V delším horizontu se situace nemusí zlepšit, už teď je cítit, že Asie je hladová po dalších přepravních kapacitách. Do deseti let se má Čína stát největším leteckým trhem na světě a co do objemu přepravy se má pacifická oblast stát lídrem do roku 2034.

Jedinou rozumnou odpovědí na takový vývoj ze strany výrobců je zaměření se na produktivitu a zvyšování produkčních kapacit. Boeing už ohlásil, že se chce v roce 2018 dostat na standardní produkci 52 letounů typu 737 za měsíc, tedy 156 letounů za čtvrtletí.

Airbus již na začátku roku 2017 chce posunout svou produkci modelu A320 na 50 kusů měsíčně. Včera Airbus ještě potvrdil, že sleduje a analyzuje možnosti, jak dosáhnout ještě vyššího počtu letounů vyprodukovaných za měsíc.

Zdroj: firemní data, Goldman Sachs, BI, Yahoo Finance


Čtěte více:

Jeb for President
16.6.2015 12:18
"Země kráčí špatným směrem," řekl Bush o nynějším vývoji v USA, kdy v ...
Řecko vládne trhům
16.6.2015 11:13
Malá země na jihu Evropy již půl roku drží trhy v napětí a (spolu)urču...

Reklama
Nově na Patria.cz - obchodní signály na forexu podle technických indikátorů ADX, Williams R% a klouzavých průměrů!
Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
20.1.2017
17:05Schlumberger: Tržby klesly, naděje na obrat nemizí
17:02Trumpova administrativa: 11 důležitých jmen
16:51Summary: Nízké ceny ropy srazily hospodaření Schlumbergeru i General Electric
16:42Týden technicky: Týden ve znamení konsolidace postihl většinu instrumentů
16:11Kronus: V Praze zaujme Moneta, po výsledcích by mohl růst FB a Google (video)
15:19Přichází „ruská“ fáze holandské nemoci
13:49Šéf BlackRock: Trump a Fed? Čekám velké napětí
12:18Amundi: Americké akcie v bublině, přijde návrat k dluhopisům a možná i do Evropy
11:17IBM nezvrátila nepříznivou sérii hospodaření - už 19. kvartál vykazuje nižší třby
11:17Eurodolar před nástupem Trumpa střídá směry, libra podléhá slabým číslům  
11:10Evropa hledá směr, Carrefour +3 %
11:03ČTU hrozí operátorům O2 a Vodafone odebráním licence kvůli cenám dat. Ti se ostře ohrazují
10:43Slabší vánoční nákupy - britský maloobchod překvapil poklesem
10:22Nový oficiální sponzor olympiády? Čínská Alibaba
10:21Šéf Pegasu Řezáč: Dluhopisy za miliony eur se jistíme proti růstu sazeb a ušetříme
10:05Pražská burza míří k týdenní ztrátě; ČEZ znovu útočí na hranici 430 Kč
9:19Technická analýza - Eurodolar dnes opět může bojovat u hodnotu 1,0650
9:13Rozbřesk – Trump nastupuje do úřadu, peso zůstává pod tlakem
9:07Oracle koupí za téměř 2,5 mld. korun českou programátorskou firmu Apiary
8:58ČEZ prý chce prodat slovenskou dceřinku. Kam se dnes vydá pražská burza?  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
ASML Holding NV (12/16 Q4)
General Electric Co (12/16 Q4, Bef-mkt)
3:00Čína - HDP, q/q
3:00Čína - Maloobchodní tržby, y/y
3:00Čína - Průmyslová výroba, y/y
8:00Schlumberger Ltd (12/16 Q4)
10:30UK - Maloobchodní tržby vč. PHM, m/m