Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

16.06.2015 13:16
Autor: Pavel Petr, Patria Online

V Paříži včera začal letecký aerosalon, kde hlavní slovo budou hrát dvě značky a to Boeing (BA US) a Airbus (AIR FP). Zájem o jejich letouny potvrzují již ohlášené kontrakty, které rozšíří už tak rozsáhlý seznam nevyřízených objednávek letadel (tzv. backlog).

Airbus ke konci května eviduje na svém backlogu 15 496 letounů, kdy největší podíl na tom má letounu A320, což je letounu s jednou uličkou uprostřed vhodný pro krátké a středně dlouhé lety. V posledním kvartále dodal Airbus svým zákazníkům dohromady 134 letounů.

Naproti tomu americký Boeing dodal v prvním čtvrtletí letadel 184, což je meziročně zlepšení o 14 %, když u Airbusu je to přesně naopak, meziročně dodal méně letadel.

Nicméně v objemu nezpracovaných objednávek je na tom Boeing podobně. Jen pro letoun 737 MAX registruje 2700 objednaných letadel. Celkově backlog Boeingu dosahuje přes 5 700 letadel ke konci 1Q15.

A že by se situace v nejbližších čtvrtletích měla výrazně zlepšovat nenapovídá ani právě započatá akce v Paříži. Očekává se, že by Airbus a Boeing na show mohly uzavřít další kontrakty na více jak 200 letadel.

Indonéské aerolinky Garuda již objednaly 60 Boeingů 787-9 Dreamliner a 797Max v hodnotě 11 mld. USD a 30 Airbusů A350XWB za 11 mld. EUR. Hned v závěsu jsou Qatar Airways s objednávkou 14 Boeingů 777 v hodnotě 4,8 mld. USD.

Příliš velký backlog?
Je sice krásné, že společnosti mají zajištěnou produkci na minimálně několik let dopředu, ale mamutí rozměry nakupených objednávek mohou odrazovat další zájemce. Aerolinky za A ví, že svá letadla nedostanou v dohledné době, protože Boeing a Airbus prodávají x krát víc strojů než jsou schopni vyrobit. A za B začínají stále více zohledňovat časový rámec, kdy letadla dostanou, protože za jednu dekádu se může situace na trhu změnit a nové technologie mohou být také jinde.

Podle Tom Captaina z Deloitte však aerolinky již na velký objem nezpracovaných objednávek zareagovaly zvýšením svých produkčních kapacit mezi léty 2011 a 2014 o 18 %. Airbus otevřel nové produkční kapacity v Číně a v Mobile v Alabamě. Zatímco Boeing začal vyrábět nově letadla v Jižní Karolíně, kde se specializuje na svůj model Dreamliner.

Řešení je uvnitř, ne ve vnějším prostředí
Nižší objem objednávek v poslední době mohl dát oběma firmám možnost nadýchnout se a snížit objem nezpracovaných letounů. V delším horizontu se situace nemusí zlepšit, už teď je cítit, že Asie je hladová po dalších přepravních kapacitách. Do deseti let se má Čína stát největším leteckým trhem na světě a co do objemu přepravy se má pacifická oblast stát lídrem do roku 2034.

Jedinou rozumnou odpovědí na takový vývoj ze strany výrobců je zaměření se na produktivitu a zvyšování produkčních kapacit. Boeing už ohlásil, že se chce v roce 2018 dostat na standardní produkci 52 letounů typu 737 za měsíc, tedy 156 letounů za čtvrtletí.

Airbus již na začátku roku 2017 chce posunout svou produkci modelu A320 na 50 kusů měsíčně. Včera Airbus ještě potvrdil, že sleduje a analyzuje možnosti, jak dosáhnout ještě vyššího počtu letounů vyprodukovaných za měsíc.

Zdroj: firemní data, Goldman Sachs, BI, Yahoo Finance


Čtěte více:

Jeb for President
16.06.2015 12:18
"Země kráčí špatným směrem," řekl Bush o nynějším vývoji v USA, kdy v ...
Řecko vládne trhům
16.06.2015 11:13
Malá země na jihu Evropy již půl roku drží trhy v napětí a (spolu)urču...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
17.04.2024
14:36Komentář analytika: Objednávky ASML prudce klesají, avšak výhled zůstává nezměněn  
13:46Míra inflace v EU v březnu zvolnila na 2,6 procenta, v Česku je beze změny
13:40Powell po posledních datech o inflaci signalizuje ještě pozdější začátek snižování sazeb
13:14Reuters: Křetínský zvažuje, že se pokusí převzít vlastníka britské pošty
11:52Komentář analytika: Růst prodejů LVMH zpomaluje, na rozdíl od konkurence však firma dále roste
11:30Powell potvrdil pozdější uvolnění, pozornost se ale přesouvá k výsledkům  
10:22Seidler: Ceny tržních služeb v březnu v souladu s běžným vývojem, ceny rostlinné výroby však skokově vzrostly
10:15Inflace v Británii v březnu klesla na 3,2 procenta, je nejníže za dva a půl roku
9:17Výrobce čipů ASML je díky vývozu do Číny v zisku, má ale málo zakázek
9:07Rozbřesk: Globální výprodej dostal pod tlak i středoevropské trhy
8:54ČEZ jedná o větrných turbínách v lesích. Bank of England možná začne snižovat sazby dříve než Fed a futures jsou smíšené  
8:09Adidas po nečekaně úspěšném prvním čtvrtletí zvedl celoroční výhled
6:21EUC a.s.: Výroční zpráva EUC, a.s. za rok 2023
5:58Stratégové z Wall Street varují, že pokles na akciích může vyvolat širší prodeje
16.04.2024
23:15Wall Street nadále pod tlakem  
17:48Inflace a sazby v letošním roce – scénář od Bank of America
17:21Stres z výnosů pokračuje a brání akciím se zvednout, banky sentiment nezlepšily  
16:06MMF: Česká ekonomika letos poroste o 0,7 %, světová více než čtyřnásobným tempem
15:45Komentář analytika k Morgan Stanley: Oživení investičního bankovnictví a rostoucí příjmy ze správy majetku  
14:20RMS Mezzanine, a.s.: Přijetí nového úvěru od společnosti JTPEG INVESTMENTSFUND I SICAV, a.s.

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00UK - Harmonizovaný CPI, y/y
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y