Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

Když hodně objednávek je někdy příliš ... příběh Airbusu a Boeingu

16.6.2015 13:16
Autor: Pavel Petr, Patria Online

V Paříži včera začal letecký aerosalon, kde hlavní slovo budou hrát dvě značky a to Boeing (BA US) a Airbus (AIR FP). Zájem o jejich letouny potvrzují již ohlášené kontrakty, které rozšíří už tak rozsáhlý seznam nevyřízených objednávek letadel (tzv. backlog).

Airbus ke konci května eviduje na svém backlogu 15 496 letounů, kdy největší podíl na tom má letounu A320, což je letounu s jednou uličkou uprostřed vhodný pro krátké a středně dlouhé lety. V posledním kvartále dodal Airbus svým zákazníkům dohromady 134 letounů.

Naproti tomu americký Boeing dodal v prvním čtvrtletí letadel 184, což je meziročně zlepšení o 14 %, když u Airbusu je to přesně naopak, meziročně dodal méně letadel.

Nicméně v objemu nezpracovaných objednávek je na tom Boeing podobně. Jen pro letoun 737 MAX registruje 2700 objednaných letadel. Celkově backlog Boeingu dosahuje přes 5 700 letadel ke konci 1Q15.

A že by se situace v nejbližších čtvrtletích měla výrazně zlepšovat nenapovídá ani právě započatá akce v Paříži. Očekává se, že by Airbus a Boeing na show mohly uzavřít další kontrakty na více jak 200 letadel.

Indonéské aerolinky Garuda již objednaly 60 Boeingů 787-9 Dreamliner a 797Max v hodnotě 11 mld. USD a 30 Airbusů A350XWB za 11 mld. EUR. Hned v závěsu jsou Qatar Airways s objednávkou 14 Boeingů 777 v hodnotě 4,8 mld. USD.

Příliš velký backlog?
Je sice krásné, že společnosti mají zajištěnou produkci na minimálně několik let dopředu, ale mamutí rozměry nakupených objednávek mohou odrazovat další zájemce. Aerolinky za A ví, že svá letadla nedostanou v dohledné době, protože Boeing a Airbus prodávají x krát víc strojů než jsou schopni vyrobit. A za B začínají stále více zohledňovat časový rámec, kdy letadla dostanou, protože za jednu dekádu se může situace na trhu změnit a nové technologie mohou být také jinde.

Podle Tom Captaina z Deloitte však aerolinky již na velký objem nezpracovaných objednávek zareagovaly zvýšením svých produkčních kapacit mezi léty 2011 a 2014 o 18 %. Airbus otevřel nové produkční kapacity v Číně a v Mobile v Alabamě. Zatímco Boeing začal vyrábět nově letadla v Jižní Karolíně, kde se specializuje na svůj model Dreamliner.

Řešení je uvnitř, ne ve vnějším prostředí
Nižší objem objednávek v poslední době mohl dát oběma firmám možnost nadýchnout se a snížit objem nezpracovaných letounů. V delším horizontu se situace nemusí zlepšit, už teď je cítit, že Asie je hladová po dalších přepravních kapacitách. Do deseti let se má Čína stát největším leteckým trhem na světě a co do objemu přepravy se má pacifická oblast stát lídrem do roku 2034.

Jedinou rozumnou odpovědí na takový vývoj ze strany výrobců je zaměření se na produktivitu a zvyšování produkčních kapacit. Boeing už ohlásil, že se chce v roce 2018 dostat na standardní produkci 52 letounů typu 737 za měsíc, tedy 156 letounů za čtvrtletí.

Airbus již na začátku roku 2017 chce posunout svou produkci modelu A320 na 50 kusů měsíčně. Včera Airbus ještě potvrdil, že sleduje a analyzuje možnosti, jak dosáhnout ještě vyššího počtu letounů vyprodukovaných za měsíc.

Zdroj: firemní data, Goldman Sachs, BI, Yahoo Finance


Čtěte více:

Jeb for President
16.6.2015 12:18
"Země kráčí špatným směrem," řekl Bush o nynějším vývoji v USA, kdy v ...
Řecko vládne trhům
16.6.2015 11:13
Malá země na jihu Evropy již půl roku drží trhy v napětí a (spolu)urču...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.7.2017
17:26Investujte s Patrií: 5 prestižních akcií, 7 % ročně. Velkorysé zajištění  
17:19Budou akcie Spotify na burze ještě letos? Vše závidí na termínu smlouvy s Warner Music Inc.
17:06Pražská burza zahajuje týden v zeleném, Moneta (+1,4 %) přerušila sérii ztrát
16:34Euro většinu zisků uhájilo. Koruna se drží těsně u 26,00  
16:34Summary: Evropské automobilky pod tlakem, Koninklijke Philips jede dál na ziskové vlně
16:08CETV ve druhém čtvrtletí zpátky v černých číslech (Odhad analytika Patria Finance)  
15:39Poptávka ze Severní Ameriky postavila Halliburton na nohy
14:40Saúdy a spol. trápí růst produkce v Libyi a Nigérii  
12:47Polský prezident bude vetovat justiční reformu, zlotý roste na páru s eurem
12:22Letecké nebe patří Ryanairu. Kromě Alitalie chce konkurenty vytlačit cenovou válkou
11:12Týdenní výhled: Americké HDP, záplava firemních výsledků, Fed i ČNB. Naznačí něco?  
10:36Euro lehce zklamala data. Zlotý ocenil prezidentské NE kontroverzním zákonům  
8:59Evropské trhy v úvodu mohou hledat směr. ArcelorMittal prodává válcovnu v Česku (E15)  
8:50Rozbřesk: Letošní druhé nejnapínavější zasedání ČNB na obzoru
8:45Japonské akcie klesly na dvoutýdenní minimum, trhy se chystají na Fed a další výsledky  
23.7.2017
18:36Po 25 letech nepřetržitého růstu může kvůli dluhům a realitám „padnout“ i Austrálie
16:53Nově technické analýzy či sloupky, měny na jednom místě na Patria.cz
12:33Víkendář: Měl by Putin větší radost z Clintonové?
22.7.2017
20:16Děsí ještě někoho geopolitická rizika? Spíš ne, za stabilitu vděčíme i jaderným bombám
16:09Víkendář: Na čem se Německo a Francie shodnou jen těžko

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
2:30JP - PMI v průmyslu
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
16:00USA - Prodeje starších domů