Private equity (PE) investice se za posledních 20 let velmi rozrostly a návratnost PE fondů je obvykle vyšší než návratnost dosahovaná na veřejných trzích. PE společnosti obvykle koupí majoritní podíl ve firmě, koupi často financují dluhem. Doufají, že později se povede tuto firmu uvést na trh, nebo ji prodat jinému zájemci a na celé transakci vydělat. Jak se ale PE firmy rozhodují ohledně toho, jaké firmy kupovat? A jak se chovají ve chvíli, kdy akvizice proběhne? Při hledání odpovědí na tyto otázky jsme analyzovali chování 79 PE společností. Hodnotu se obvykle snaží zvýšit za použití tří hlavních nástrojů: Změnou v oblasti financování, v oblasti vedení společnosti a v oblasti vlastního provozu.
Co se týče finanční stránky, je vytvořena silná vazba mezi úspěchy managementu společnosti a odměnou ve formě akcií. Zároveň dochází k tomu, že vyšší zadlužení nutí management k eliminaci plýtvání. Vedení společností je pak ovlivněno tím, že PE investoři jsou mnohem aktivnější než akcionáři u veřejně obchodovaných společností. Společnostem pomáhají i tím, že uplatňují své znalosti z provozu a vedení jiných firem ze stejných odvětví.
Náš výzkum zároveň ukazuje, že při akvizicích nepoužívají PE společnosti obvyklé nástroje finanční analýzy. Diskontované cash flow je sice na univerzitách považováno za hlavní valuační nástroj, v praxi ho ale používá jen málo PE firem. Namísto toho se spoléhají na odhadovanou návratnost investice a násobky investovaného kapitálu. Jen málo PE firem také používá model CAPM pro odhad nákladu financování. Namísto toho často požadují, aby vnitřní míra návratnosti dosahovala v průměru 22 % (rozmezí se většinou pohybuje mezi 20 – 25 %). Taková návratnost se přitom zdá být vyšší než odpovídající návratnost odvozená na základě CAPM.
PE firmy se také spoléhají zejména na valuační násobky ve chvíli, kdy chtějí prodat jejich akvizici. Když se tedy podobná společnost prodala například za desetinásobek zisků, počítají s tím, že i hodnota jejich investice odpovídá tomuto násobku. Naše analýza rovněž ukazuje, že PE společnosti se dají rozdělit na několik skupin. Některé se zaměřují primárně na zlepšení samotného provozu firem, jiným jde hlavně o finanční inženýring. Některé obvykle přivedou do firem nový management, jiné zase většinou pracují s managementem, který ve firmě působil už před akvizicí.
Je pozoruhodné, že styl, jakým PE firmy pracují, se do značné míry odvíjí od toho, z jakého prostředí přicházejí její zakladatelé. Pokud je to prostředí financí, firma se obvykle zaměřuje na práci s finanční strukturou nakupovaných společností. Jestliže má vedení PE společností zkušenosti zejména z tohoto odvětví, zaměřuje se hlavně na zlepšení provozu jejich akvizic, na snížení nákladů a u akvizic je také pravděpodobnější výměna ředitele koupené firmy.
Celkově se tedy zdá, že fungování PE společností má daleko do toho, o čem hovoří programy MBA. Potvrzuje se však, že PE společnosti se snaží hlavně o to, aby v koupených firmách vytvořily prostředí, které motivuje ke zlepšení výsledků. K tomu se přidávají konkrétní změny ve vedení získaných firem a zvýšení provozní efektivnosti.
Autory jsou Paul Gompers, Steven Kaplan a Vladimir Mukharlyamov.
Zdroj: HBR