Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxusní skupiny vyčkávají na dopady čínského akciového kolapsu

Luxusní skupiny vyčkávají na dopady čínského akciového kolapsu

01.09.2015 14:49
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Pro západní výrobce luxusních alkoholických nápojů, oblečení, kabelek i dalších doplňků, kteří podnikají v Číně, se z čínského snu stává spíše noční můra. Propad na čínském akciovém trhu v posledním měsíci přispěl k pro luxusní společnosti nepříjemnému trendu – čínští spotřebitelé jsou, jak se trefně vyjádřil ředitel výrobce luxusních alkoholických nápojů Pernod Ricard, méně otevřeni k oslavování pěkných chvil.

Jisté je, že Číňané kupují a doma otevírají méně lahví francouzského prémiového koňaku Martell XO. Prodej lahví tohoto koňaku, které se obvykle prodávají za cenu okolo 150 a více dolarů, jen do června tohoto roku klesal v řádech dvouciferných čísel. Lépe se naopak dařilo levnějším verzím Martell. To ukazuje na odklon čínských spotřebitelů od nejluxusnějšího zboží k jeho levnějším variantám. Navíc data, která v poslední době přicházejí z Číny společně s překvapivou devalvací juanu naznačují jen další zpomalení růstu tamní ekonomiky.

Propad akcií a luxusní alkohol
A právě strmý propad na čínském akciovém trhu, který vyvolaly obavy o čínské ekonomické zdraví, představuje jen další úder nejen pro Pernod Ricard, pro který je Čína druhým největším trhem, ale i pro další luxusní společnosti s vysokou mírou expozice čínskému trhu. To vše v době, kdy se luxusní sektor začal konečně vzpamatovávat z tvrdého zásahu prezidenta Xi Jinping v roce 2013 proti extravagantním výdajům vládních úředníků. Ačkoliv prodeje konkrétně luxusního alkoholu v Číně se za poslední fiskální rok snížily o 2 procenta, šlo i přesto oproti 23procentnímu propadu z předešlého roku o značné zlepšení. Luxusní alkohol není však jedinou součástí trhu s luxusním zbožím, jejíž čínské tržby se neustále rapidně zmenšují.

Švýcarské hodinky

Propadem na čínském trhu výrazně trpí vývoz švýcarských hodinek, který se v červenci meziročně propadl dokonce o 40 procent. Změna spotřebitelského chování se odráží i na hodinkách, sektoru dražších modelů hodinek se tak tento propad dotkl podle informací Federace švýcarského hodinářského průmyslu mnohem více než například levnějších modelů za zhruba 200 švýcarských franků. Velmi citelný byl pro většinu luxusních výrobců včetně hodinářských značek propad prodejů v Hongkongu, kde některé luxusní značky přikročily k uzavírání butiků nebo novým vyjednáváním cen nájmů. Například výrobce hodinek TAG Heuer, vlastněný luxusním holdingem LVMH, oznámil v nedávné době záměr uzavřít jeden ze svých hongkongských obchodů právě z důvodu upadající poptávky v regionu.

Raketově rostoucí čínské výdaje na luxus a akcie
Většina světových výrobců luxusního zboží se v posledních letech stala více čí méně závislou právě na čínském trhu a hlavně velice štědře utrácejících čínských zákaznících. Jsou to právě Číňané, kteří představují 30 procent celosvětových výdajů na luxus, ještě před deseti lety jejich podíl na trhu byl přitom pouze 3procentní.

Vývoj posledních událostí v Číně tak nevyhnutelně vedl v posledních týdnech investory k výprodeji akcií západních společností z luxusního sektoru. Nejvíce zasaženy tak byly luxusní holdingy LVMH a Kering společně s výrobcem luxusních alkoholických nápojů Rémy Cointreau, ale i defenzivní značkou Hermes. V průměru jejich akcie klesly od 1. srpna o zhruba 13 procent. Švýcarský luxusní holding Richemont a britská Burberry se propadly o necelých 12 procent. Analytici se mezitím snaží vyčíslit, jak velký dopad na tržby luxusních společností lze v reakci na čínské události vlastně očekávat.

Čína versus USA
V současné době převládá názor, že zpomalování bude pokračovat v případě, že volatilita na trhu povede k obecnému poškození čínské ekonomiky nebo mezd. Naštěstí čínští spotřebitelé závisejí z hlediska tvorby bohatství daleko méně než například Američané na akciovém trhu. Navíc navzdory propadu z poslední doby je Shanghai Composite o téměř 45 procent výše než před rokem. Kdyby ke stejné situaci jako v posledních týdnech v Číně došlo v USA, dopad na výdaje na luxusní zboží by tak byl podstatně citelnější. Na druhou stranu, kdyby americký akciový trh rostl takovým tempem jako předtím ten čínský, nárůst výdajů na luxus by tomu daleko více odpovídal.

Výjimkou na poli luxusu je americký klenotník Tiffany, který není tolik vystaven čínskému trhu jako jiní konkurenti a minulý týden tak ohlásil dvouciferný růst čtvrtletních tržeb. Podle Tiffany je naprosto nepředvídatelné jak se propad cen akcií v Číně odrazí na výdajích Číňanů. Stejně tak jako bylo obtížné vyčíslit pozitivní dopad růstu akciového trhu v Číně na výdaje na luxus, je nyní takřka nemožné odhadnout negativní dopady jeho propadu v kombinaci s devalvací renminbi.

Luxus mimo Čínu
Jeden současný efekt plynoucí z čínských událostí je však jasný – až neuvěřitelných 75 procent čínských nákupů luxusního zboží se odehrává za hranicemi Číny. Vysoké dovozní clo na luxusní zboží zdražuje produkty v Číně natolik, že si tamní obyvatelé začínají zvykat dopřávat si luxusní výrobky na svých cestách například po Evropě. Tyto nákupy probíhají nejen osobně nebo online ale i prostřednictvím objednávek u nákupčích, kterým se říká “daigou”. Na nákupech kabelek a hodinek tak mohou ušetřit i 30 procent. Luxusní společnosti by tak možná měly utrácet více za rozvoj e-commerce než sítě kamenných obchodů v Číně. Právě investice do technologií jsou pro luxusní společnosti trendem, kterému by měly jít naproti. Navzdory krátkodobě negativnímu a bolestivému trendu je však dlouhodobý demografický vývoj v Číně pro luxusní výdaje příznivý.

Zdroj: FT


Čtěte více:

Devalvace juanu tvrdě doléhá na akcie luxusních společností
12.08.2015 16:50
Léta, kdy čínský ekonomický růst poháněl tržby luxusních společností...
Čína drtí akcie luxusních společností
25.08.2015 15:05
Luxusní společnosti po dlouhá léta své plány růstu soustředily na Asii...
Čínský index PMI v průmyslu nejníže za tři roky, nedaří se ani sektoru služeb
01.09.2015 8:50
Srpnová revize čínského indexu nákupních manažerů v průmyslu (PMI) kle...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.10.2019
22:01Výsledková sezona se rozbíhá pozitivně
17:54Analýza: Hrozí nákaza z Německa?
17:04Summary: Kvartální výsledky ASML, Bank of America, Citi  
16:46Prognóza analytika Patrie: Nižší náklady CETV na obsah by měly vést k vyššímu zisku EBITDA  
16:43V polovině týdne se daří Erste, od jeho úvodu Komerční bance  
16:40Nálada na trzích se kalí, pod tlakem technologické tituly. Librou zmítá nejistota kolem brexitu
16:01Co říká současná dividendová politika firem o dalším dění na trzích?
15:23ČEB, a.s. - Informace o splatnosti ECP
15:20ČEB, a.s. - Informace o vyplacení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
15:08Mises Institute: Ne, pračlověk nebyl komunista
13:54ASML zaznamenává skvělých 23 nových objednávek na EUV (komentář analytika)  
13:36Bank of America (+2,1 %) potěšila ziskem nad odhady a výdajovou kázní
12:53Nečekaná revize: Ceny v eurozóně rostly nejpomaleji za tři roky
12:31Wüstenrot hypoteční banka a.s. - Informace o výplatách výnosů HZL WHB
12:23Babiš: ČR musí stavět jaderné bloky, i kdyby porušila právo EU
12:20CETV zřejmě stoupl čtvrtletní jádrový zisk o desetinu (prognóza)
10:40Fed v St. Louis: Spotřebitelé v USA jsou rekordně zadlužení. Ale jen na první pohled
9:28Prodeji nových aut v EU se v září dařilo, od začátku roku je ale nižší
9:18Rozbřesk: Nová čísla z autoprůmyslu sama trend nezmění
8:58Další třecí plocha mezi USA a Čínou vrací na burzy pesimismus  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Abbott Laboratories (09/19 Q3, Bef-mkt)
US Bancorp (09/19 Q3, Bef-mkt)
7:00ASML Holding NV (09/19 Q3)
9:00CZ - PPI, y/y
10:30UK - Harmonizovaný CPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y
12:30Bank of New York Mellon Corp/The (09/19 Q3)
12:45Bank of America Corp (09/19 Q3)
14:30USA - Maloobchodní tržby, m/m