Léta, kdy čínský ekonomický růst poháněl tržby luxusních společností s tím, jak Číňané kupovali kabelky Louis Vuitton, prsteny a luxusní modely ve velkém, jsou prozatím jak se zdá u konce. Jako by nestačilo zpomalení ekonomického růstu v druhé největší světové ekonomice, zasadila Čína luxusním společnostem další ránu. Překvapivé rozhodnutí čínské centrální banky devalvovat tamní měnu spustilo dvoudenní propad jüanu proti dolaru o 3,5 procenta. Obzvláště tvrdě dnes dopadla další devalvace čínské měny mimo jiné na výrobce luxusního zboží, kteří z velké části dlouhodobě spoléhali na Čínu jako motor ekonomického růstu.
Čínská měna, luxus a turisté
Devalvace jüanu sice může podpořit čínskou ekonomiku, zároveň však ukazuje na obavy tamních orgánů o rozsah zpomalení růstu. Jak vyplývá z posledních uveřejněných čtvrtletních výsledků nebo , tržby v Asii vyjma Japonska znamenají pro tyto společnosti více než čtvrtinu celkových tržeb, u obou luxusních podniků byly tyto tržby nižší. Tržby v Číně, Hongkongu a Macau klesly ve druhém kvartále o zhruba 10 procent. Ačkoliv Číňané omezili útraty za luxusní zboží v Číně a Hongkongu, luxusním firmám to vynahradili útratami na svých cestách v Paříži nebo New Yorku a dalších metropolích. Výdaje na luxus čínských turistů tak byly pro luxusní společnosti za současné situace jakýmsi světýlkem na konci tunelu. Devalvace jüanu však uškodí čínské kupní síle v zahraničí.
Více než 100 milionů Číňanů každoročně cestuje za hranice a kupuje více luxusního zboží než jakákoliv jiná národnost. Na svých cestách utrácejí ve velkém za parfémy, designové oblečení a doplňky, které by je doma stály i dvakrát tolik. Někteří Číňané však nyní prohlašují, že si luxus odpustí až do doby než jüan půjde opět nahoru.
Investoři velmi rychle zhodnotili situaci a začali sázet na to, že značky jako Louis Vuitton (LVMH), Gucci (Kering) nebo budou slabší čínskou měnou dále byté. Právě akcie těchto firem byly mezi těmi, které v Paříži ztrácely nejvíce. V letošním roce Číňané podle společnosti Global Blue, která se zabývá vracením DPH, za luxus utratili rekordní částky. V evropských destinacích k vysokým útratám přispělo i slabší euro. Analytici se shodují, že oproti v podstatě nule před deseti lety dnes představuje čínský podíl na trhu luxusu až 45 procent. Dokonce třetinu evropských útrat za luxus představují také právě Číňané. Potenciální měnový efekt devalvace jüanu bude pro luxusní sektor smíšený. Až 40 procent zboží, které Číňané koupí v Evropě potom přeprodají doma na černém trhu, slabší jüan by tak mohl vytěsnit část tržeb zpět do Číny.
Luxusní akcie padají
V reakci na čínské měnové překvapení padaly i dnes akcie společností do značné míry vystavených čínskému trhu a těch je v luxusním sektoru více než dost. Klesaly tak akcie největšího britského výrobce luxusního zboží v Londýně a to o téměř 3,5 procenta potom, co úterý ukončily s 4,4procentní ztrátou. Dobře se nevedlo ani francouzskému luxusnímu holdingu , dnes odepsal téměř 5 procent. Group, vlastník značky hodinek Omega, ztratil více než 3 procenta, v New Yorku odepisuje více než 4 procenta. Kering ztratil v Paříži více než 2,5 procenta, L’Oreal 4,5 procenta.
Zdroj: BBG, RTRS, CNBC