Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Třetinu evropského trhu s koly ovládla firma z Bohumína

Třetinu evropského trhu s koly ovládla firma z Bohumína

24.10.2015 10:00
Autor: Pavel Daniel

Kolo. Podle mnohých jeden z nejlepších vynálezů lidstva. Ve společnosti Bonatrans Group a.s. si to myslí taky. už padesát let vyrábějí, konstruují a vyvíjejí železniční dvojkolí. Jde jim to tak dobře, že ovládli více než třetinu evropského trhu. svou pozici předního výrobce dvojkolí a jeho částí si v roce 2014 posílili akvizicí německého konkurenta Gutehoffnungshütte radsatz (GHH). K evropským zákazníkům směřují tři čtvrtiny produkce firmy, navíc expandují v asii a chtějí růst i ve spojených státech. Společnosti se daří a bohumínský závod už začíná být poněkud těsný. Obavy zaměstnanců, že se firma kvůli úspoře nákladů přesune na levnější trh, jsou ale zbytečné. „Naopak, největší objem investic se realizuje v Bohumíně a v budoucnu tomu tak zůstane,“ říká CFO Lubomír Franc.

Patria Online: Které jsou ty nejdůležitější milníky v porevoluční historii firmy?

Jedním z hlavních milníků byl vznik konstrukčního oddělení v 90. letech. Bez toho bychom dnes nebyli tam, kde jsme nyní. s jeho rozvojem jsme zvýšili technologickou vyspělost výrobků a postupně jsme nahrazovali komoditní byznys dodávkami výrobků vlastní konstrukce. V praxi to znamenalo, že k portfoliu výrobků, kterému do té doby dominovala jednoduchá kola pro nákladní dopravu, jsme začali přidávat i kola pro osobní a městskou dopravu. tím se zvětšil rozsah působnosti napříč světem a zákaznickým pektrem. V roce 2010 pak výrobky vlastní konstrukce generovaly více než polovinu tržeb. V posledních letech byla pro Bonatrans zásadní akvizice GHH a výstavba závodu v Indii.

Patria Online: Proč zrovna v Indii?

Urbanizace je v Indii intenzivní. Za posledních 10 let vzrostl počet měst nad 3 miliony obyvatel na dvojnásobek a řada z nich má přes 10 milionů. Hromadná doprava je poddimenzovaná. Vláda centrální i místní musí investovat
do toho, aby se v nich mohli lidé přepravovat, což představuje nesmírný potenciál pro metra a tramvaje. Masivní investice do infrastruktury a ruku v ruce do vozového parku je příležitostí pro nás. abychom ji ale mohli využít dlouhodobě, museli jsme výrobu v Indii částečně lokalizovat. Výrobní závod v Indii bude navíc výhodou v dodávkách do dalších asijských zemí. První kola budou v aurangabadu vyrobena už koncem letošního roku.

Patria Online: Posilujete také v Evropě. Čím pro vás byla zajímavá společnost GHH?

GHH má výrazně jiné postavení na trhu. Zatímco Bonatrans se od začátku etabloval jako prémiový dodavatel produktů pro lokomotivy, nákladní a těžkou osobní přepravu, GHH je jednička na evropském trhu v dodávkách pro lehká kolejová vozidla, tedy hlavně tramvaje. nákupem GHH jsme si doplnili výrobkové i zákaznické portfolio a stali se lídrem evropského trhu ve všech segmentech.

a_korporátní_rozhovor 

Zdroj: ČSOB

Patria Online: V čem spočívala úskalí tak velké akvizice?

Celý proces proběhl bez velkých komplikací. nákup trval jen šest měsíců, byť velice intenzivních. Pomohlo i rychlé zprostředkování financování. Od začátku jsme spolupracovali s několika bankami pod vedením ČSOB, která má v této oblasti velké zkušenosti. Ty jsme využili, aby financování proběhlo co nejlépe a bylo pro nás optimálně nastavené ve smyslu struktury a ceny úvěru. Já osobně jsem je bral jako takový druhý pár očí na zhodnocení našich modelů.

Patria Online: Evropě jste jedničkou na trhu. Díky čemu jste předběhli konkurenci?

Dlouhodobě a konzistentně investujeme do výzkumu a vývoje a vlastní konstrukce, což přináší své ovoce. Naší výhodou je také široký sortiment. Dnes máme v katalogu přes tisíc různých typů kol a náprav, které umíme vyrobit,
a každý rok přibývá dalších padesát. Když k tomuto základu přidáte kvalitu výrobků, spolehlivost dodávek a konkurenční cenu, jsme schopni jak stávající zákazníky udržet, tak nové získávat.

Patria Online: Mohl byste jmenovat nějaké konkrétní výsledky výzkumu a vývoje?

Technologii indukčního kalení u náprav jsme v několika posledních letech posunuli významně kupředu. Výsledkem je výrobek s řádově vyšší bezpečností i životností. Už dnes můžeme říct, že zájem výrobců kolejových vozidel i jejich provozovatelů je značný. Do budoucna to pro vysokorychlostní vlaky, ale i další kolejová vozidla může být inovace doslova revoluční. 

Patria Online: Jaké máte další plány?

Pro nás je nadále nejzajímavější evropský trh, kde plánujeme nadále navyšovat tržní podíl. Například v Německu chceme ve větším rozjet opravárenský byznys. Repasování kol, servis převodovek, ložisek a podobně. V dlouhodobějším horizontu plánujeme také zdvojnásobit tržby mimo Evropu. V Asii se kromě Indie  zaměřujeme také na Čínu, která má stále velký růstový potenciál. Velmi zajímavý je i trh v Severní Americe. Hromadná osobní přeprava je dlouhodobě podfinancovaná, rychlovlaky, jak je známe z Evropy a Asie, prakticky neexistují.

Tamní federální vláda chce ztrátu dohnat. Objevují se i PPP projekty, což potvrzuje dlouhodobou ekonomickou udržitelnost přepravy po kolejích. Pro nás je to důvod k zamyšlení o expanzi, která by umožnila finalizovat naši produkci. Tyto plány už však s sebou nesou potřebu zvyšování kapacit. Dnes jsme limitováni kapacitou výroby surových kol, což je základ našeho byznysu, který si každá společnost v oboru drží sama u sebe.

Patria Online: Znamená to, že budete rozšiřovat výrobu v Bohumíně?

Rádi bychom. Pracujeme nyní velmi intenzivně na přípravě investičního záměru rozšíření kapacity výroby surových kol v Bohumíně. Dnes jich můžeme vyrobit zhruba 200 tisíc. Když bude investice schválena, budeme schopni kapacitu zdvojnásobit.

Patria Online: Nebojíte se nedostatku kvalifikovaného personálu?

Ve strojírenství je to častý problém. S nedostatkem kvalifikovaných lidí se potýkáme už nyní. Chybí nám hlavně středoškoláci z oboru hutnictví železa, soustružníci a obráběči. Podstatná část úsilí našeho oddělení personalistiky se proto zaměřuje na spolupráci se středními a vysokými školami. Nabízíme studentům praxe, stáže, vedení diplomových prací. I díky tomu se nám daří absolventy přilákat a volné pozice obsazovat. Velkou roli hraje taky to, že
BONATRANS už není neznámé jméno, jak tomu bylo před několika lety.

Patria Online: Stává se vám, že si zaměstnance vychováte a oni pak odcházejí jinam?

S fluktuací problém nemáme. Ve srovnání s ostatními firmami v regionu nabízíme lepší podmínky. Lidé vnímají, že se v areálu investuje a že máme výrobu plnou na několik měsíců dopředu. Zaměstnance láká možnost cestovat,
profesně růst, pracovat v dynamickém kolektivu. Ocenění v soutěži Zaměstnavatel roku myslím dobře ilustruje, že „práce s lidmi“ pro nás není fráze, ale každodenní chleba.

Rozhovor vznikl ve spolupráci s Bonatrans Group a.s. a Korporátním a institucionálním bankovnictvím ČSOB.



Čtěte více:

Boj o podíl na trhu černého zlata graduje: Ropná cenová válka zuří i uvnitř OPEC
21.10.2015 15:01
Ceny ropy padají, míra jejich volatility je vysoká a vzhledem k tržní...
Project Syndicate: Cesta k oceňování uhlíku
21.10.2015 16:00
Za pouhých šest týdnů se vedoucí světoví představitelé sejdou v Paříži...
P. Mokoš – „Globální akciové trhy pokračují tento týden v růstu“ (video)
21.10.2015 15:46
Makléř Patria Finance Pavol Mokoš hovoří o současné situaci na světový...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
Nebyla nalezena žádná data