Během posledních tří let firmy z indexu Standard & Poor's 500 utratily 1,5 bilionu dolarů na odkupy akcií. Podle některých odhadů tak celkový počet akcií na trhu klesl jen v minulém roce minimálně o 4 %. Může to tak ale opravdu být? Nová analýza od Research Affiliates to zpochybňuje. Podle ní totiž americké firmy v minulém roce vydaly nové akcie v hodnotě 1,2 bilionu dolarů. To znamená, že tato částka převyšuje výši odkupů provedených v minulém roce.
Research Affiliates také tvrdí, že „výkaz cash flow často neodráží velkou část nově vydaných akcií“ jednotlivých firem. Ty jsou totiž většinou součástí odměn zaměstnanců a hlavně managementu. Firmy v praxi vydávají nové akcie ve chvíli, kdy management uplatní své opce. Pak je ohlášen program odkupů, který zhruba odpovídá tomu, kolik akcií bylo vydáno. Tento program ulehčuje managementu prodej získaných akcií. Na první pohled se tak zdá, že probíhají pouze odkupy, ale ve skutečnosti jde o jednu část celkového programu odměňování managementu.
Nedokonalé vykazování odměn představuje jen jeden problém, ke kterému se přidává načasování a nacenění odkupů. Vezměme si za příklad společnost . Podle Wall Street Journal utratila firma 8,3 miliardy dolarů na odkupy 91 milionů akcií za průměrnou cenu 90,71 dolaru. Akcie se nyní obchodují za 72 dolarů, což implikuje o 1,5 miliardy dolarů nižší částku, než jakou firma na odkupy dala.
Dalším učebnicovým příkladem je . Ten provádí odkupy dlouhodobě a ukazuje, proč by firma neměla provádět odkupy dříve, než vyčerpá všechny ostatní možnosti, jak naložit s volnou hotovostí. Tato firma nechává už roky upadat kvalitu svých obchodů, čehož si nakonec všimli i zákazníci a musel svůj přístup změnit. Stalo se tak ale až poté, co přišel propad cen akcií kvůli zklamání ze zisků a špatného výhledu. Proč jen nebyly miliardy věnované na odkupy použity na zvýšení kvality obchodů? Koruna v používání odkupů pro odměny managementu pak patří společnosti Dell. Ta podle mezi roky 1998–2006 věnovala na odkupy 24,1 miliardy dolarů, její čisté zisky přitom dosáhly jen 17,9 miliardy dolarů. Mezi lety 1997–2012 pak koupila vlastní akcie za 39 miliard dolarů, což je více, než firma na ziscích vydělala za celou dobu své existence. Není divu, že odešla z trhu.
Dell může být nahrazen společností , která během posledních pěti let koupila akcie za 13,6 miliardy dolarů. Průměrná nákupní cena dosáhla 56,14 dolaru, ale akcie se nyní obchodují asi za 4 dolary. To znamená, že firma přeplatila nákupy asi o 1 miliardu dolarů. Takové chování ovšem není žádnou výjimkou a často také platí, že manažeři si vedou výjimečně dobře, co se týče načasování prodejů získaných akcií. Asi to ale bude jen náhoda. Klíčová otázka tedy zní: Proč nemá management dostatek nápadů na to, jak použít hotovost firmy k investicím namísto toho, aby prováděl odkupy? Možná je to tím, že většina peněz z odkupů skončí v jeho kapsách.
Autorem je investor Barry Ritholtz.
Zdroj: Bloomberg