Vlajková loď švýcarského holdingu Richemont Cartier je proslulá luxusními šperky. Zlato a diamanty z červené krabičky ženy po celém světě jednoduše milují, možná i právě proto se ale pařížský klenotník potýká se značnými problémy s prodejem svých luxusních hodinek. Cartier, největší světová klenotnická a hodinářská značka z pohledu celkových tržeb, generuje švýcarskému Richemontu více než dvě třetiny zisku. Zatímco příjmy z prodeje šperků letí vzhůru, tržby z prodeje hodinek neúnavně klesají
Na vině je na jednu stranu obecný trend propadu poptávky po luxusních hodinkách na hlavních trzích, jako jsou Spojené státy, Hongkong, Rusko nebo pevninská Čína, které je zrovna Cartier z pohledu tržeb značně vystaven. Další problémy jsou ovšem specifičtějšího rázu a vycházejí spíše z image a marketingové strategie značky. Zatímco jméno hodinek Omega ze stáje je všudypřítomné na Olympijských hrách nebo v každém novém filmu s Jamesem Bondem a Rolexky si pěstují image sportovní značky, Cartier se spoléhá na pantera ve znaku a další daleko tradičnější atributy.
Pro mnoho nejen čínských spotřebitelů mužského pohlaví je tak Cartier v první řadě klenotnickou značkou. Zatímco čínské ženy mají červené krabičky tak typické pro pařížskou značku ve velké oblibě, muži v Číně upřednostňují čistě hodinářské značky jako je Rolex či Patek Philippe. Ten, kdo si kupuje své první luxusní hodinky, si zkrátka raději vybere praktické a dobře vypadající Rolexky.
Nutnost inovací
Hodinky od Cartiera jsou o dost oblíbenější u zákazníků, kteří kladou větší důraz na módní stránku věci kupříkladu v Hongkongu. Cartier, jehož šperky zdobily i Kate Middletonovou, když si brala prince Williama, je bezesporu vnímán primárně jako klenotnická značka. Proto je i na jeho hodinky nahlíženo jako na šperk a možná i to je důvod, proč jsou oblíbené hlavně u žen. Většina nových modelů hodinek od Cartiera je založena spíše na inovacích stávajících dražších verzí. Letos v lednu ale pařížský klenotník odhalil první nový model hodinek po osmi letech s názvem Clé, k dispozici jsou zatím zlaté modely v ceně nad 10000 eur. Přízeň si však i tyto hodinky z velké většiny získaly opět převážně u žen. Nedostatek inovací je pro Cartier velkým problémem, protože zvláště v utlumeném prostředí, jako je to současné, může vést cesta k úspěchu v hodinářském průmyslu právě skrze inovace.
Richemont uvedl již minulý měsíc, že prodeje jeho hodinek za šest měsíců do září klesly v řádu středních jednociferných čísel a dolů je táhly právě největší trhy jako Hongkong nebo USA. Podobný propad prodejů hodinek Cartier Richemont odhalil již za minulý fiskální rok. Srovnávat Richemont v tomto ohledu s konkurencí je však obtížné, Rolex totiž není veřejně obchodovanou společností a největší luxusní holding vykázal růst prodejů šperků a hodinek dohromady za prvních devět měsíců o 10 procent, ovšem čísla pouze za hodinky nejsou známa. Akcie Richemontu ovšem ztrácejí za letošní rok více než 12 procent a Cartier by zpět k růstu mělo přivést nově nastupující vedení. Pro srovnání, akcie největšího výrobce hodinek odepsaly v tomto roce částečně kvůli propadu čínské poptávky a částečně dílem konkurence chytrých hodinek 18 procent.
Akcie Richemont od počátku tohoto roku.
S propadem poptávky na čínské pevnině, v Hongkongu nebo Macau souvisí i pokles exportu hodinek ze Švýcarska, kde se luxusní kousky nejen od Cartiera vyrábějí. Za prvních deset měsíců letošního roku švýcarský vývoz hodinek zaznamenal 3,2procentní pokles, dodávky konkrétně do Hongkongu spadly o více než 22 procent a do USA stouply o pouhé 0,1 procenta. Pravdou je, že k lepšímu vývoji nepřispěl ani silný švýcarský frank, který tamní export zdražil. Někteří analytici odhadují, že trh s luxusními hodinkami v Číně se od svého vrcholu v roce 2012 propadl o 60 procent, vlivem zásahu vlády proti korupci a návazným potížím kasin v Macau, slabého jüanu anebo vládního omezení cestování. Předvánoční cesty konkrétně do Evropy za nákupy luxusního zboží by navíc mohly ovlivnit i listopadové teroristické útoky v Paříži. Právě prodeje v období před prosincovými svátky pro některé značky přitom představují až čtvrtinu celoročních tržeb.
Zdroj: CNBC, BBG