Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxusní módní akcie: Bídný rok 2015 a mizerný výhled do roku 2016?

Luxusní módní akcie: Bídný rok 2015 a mizerný výhled do roku 2016?

30.12.2015 12:01
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

Sektor luxusních módních společností v letošním roce stíhala jedna výzva za druhou. Ke skomírající poptávce v Číně se přidal silný dolar a ke konci roku ještě teroristické útoky v Paříži. Rok 2015 tak pro luxusní společnosti od Burberry přes Richemont až po Pradu bude pravděpodobně rokem, který by nejraději zapomněly. S padajícími tržbami klesala i cena akcií módních firem. Kupříkladu italský výrobce kabelek za 3000 dolarů Prada ohlásil své poslední hospodářské výsledky předminulý týden a kvůli citelnému propadu asijských tržeb se 16. prosince dočkal i poklesu ceny akcií na rekordní minimum. Horší výsledky vedly právě Pradu k omezení plánů na otevírání nových butiků, snižování nákladů a představení o něco dostupnějších produktů. A Prada není zdaleka jedinou značkou, která zavádí opatření s cílem přizpůsobit se aktuálním tržním podmínkám.

Luxusní akcie letos převážně následovaly sestupný trend

luxury stocks.png

Modře největší luxusní holding LVMH, jehož akciím se oproti většině konkurence letos celkem dařilo, fialově německý Hugo Boss, žlutě britská Birberry, zeleně italská Prada a červeně švýcarský luxusní holding Richemont.


Ačkoliv se výhled pro příští rok zdá být pro luxusní módní trh, jehož hodnota dosahuje kolem 278 miliard dolarů o něco příznivější, není lepší zase o tolik. Dle očekávání by se trh se značkovým designovým oblečením a dalšími luxusními doplňky měl dočkat v příštím roce asi 4procentního růstu. To je sice ve srovnání s letošním jednoprocentním růstem o něco pozitivnější, nicméně ve srovnání s průměrem za posledních pět let jde o zhruba poloviční tempo růstu. Každá z luxusních společností se vyrovnává se současnou obtížnější situací v odvětví po svém, některé způsoby jsou však pro většinu společné.

Tržní konsolidace

Vzhledem k momentálním okolnostem na trhu jako je válející se hotovost, sazby, které porostou a některé nezávislé společnosti, které jsou pod značným tlakem, by transakce v luxusním sektoru mohly v roce příštím překonat letošní objem 2,5 miliardy eur. V hledáčku kupujících včetně Keringu by se mohly octnout značky jako je Balmain, Dolce & Gabbana, Furla, Lanvin, Longchamps, Maurice Lacroix nebo Parmigiani. Pokud se situace na trhu nezlepší, mohli bychom být svědky i návratu velkých transakcí. Velmi pravděpodobné jsou v příštím roce primární emise akcií módních domů Valentino a Versace.

Budoucnost v digitálním obsahu

Luxus oproti jiným odvětvím dlouho odolával trendům v online prodejích a obsahu. V době, kdy ale internetové tržby rostou oproti celému luxusnímu sektoru více než dvojnásobným tempem, i značky jako Louis Vuitton, Hugo Boss či Mulberry nemohou nadále online prostředí jako obchodní a komunikační kanál ignorovat. V rámci konkurenčního boje tak značky web začaly brát vážně. V letošním roce se tak v luxusním sektoru rozběhla doslova horečka nabírání technologicky zdatných expertů. Novým šéfem pro digitál se tak v luxusním holdingu LVMH stal Ian Rogers z Applu. Luxusní značky na webu začaly experimentovat. Kupříkladu britská Burberry vytvořila online reklamní kampaň z fotek zákazníků. Zkušenost, kterou si zákazník odnese z online prostředí, musí být pro něj zážitkem a značky se musí snažit, aby nešlo jen o klikání na kabelky.

Maloobchodní restart

Zpomalení růstu v odvětví luxusu již dolehlo i na tradiční luxusní značky jako jsou Louis Vuitton nebo Burberry, nejen tyto módní domy byly nuceny přikročit ke zmenšování některých retailových prodejen a jiné dokonce zavřít. Musí tak podle Boston Consulting Group nyní získat o to více tržeb právě z těch butiků, které jim zbyly a to hlavně na rozvinutých trzích, jako je Evropa. Značky budou muset využít všechny klasické páky v luxusníém retailu, aby získaly zpět tržby na stejné bázi – tedy renovovat butiky, vylepšit nabízené sluižby a mít na skladě více příslušného zboží. Otevírat jen další nové butiky již jednoduše nestačí.

Vysoká krejčovina, vysoký „tech“

Technologie jsou trendem dnešní doby a tento tech hit se nevyhýbá ani luxusnímu sektoru. Ačkoliv jsou technologie jen zřídka tak módní jako chytré, i to by se mělo změnit. A nejde jen o první letošní vlašťovky spojení technologie s designem těch neluxusnějších značek v podobě chytrých hodinek od TAG Heuer (LVMH) nebo kožené náramky od Hermes pro Apple Watch. Technologie by se časem mohly stát souřástí krejšoviny a normálních doplňků. Kupříkladu Google ve spolupráci s proslulou značkou džín Levi Strauss vyvíjí již nyní textílie, jejichž součastí budou vodivá „chytrá“ vlákna. Z kalhot se tak může stát dotyková obrazovka.

Zdroj: BBG


Čtěte více:

Trh s luxusním zbožím: Nejslabší rok od pádu Lehman Brothers?
30.10.2015 12:26
Globální trh s luxusním zbožím se možná letos dočká nejslabšího roku z...
Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu
1.12.2015 16:46
V posledních letech je sektor luxusu ovlivňován značnými změnami, kter...
Kalendář trhů a burzovních hodin na přelomu roku
31.12.2015 8:18
Konec roku se blíží a s ním také nestandardní obchodní hodiny na hlavn...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
9:00CZ - PPI, y/y
11:00EMU - CPI, y/y