Globální trh s luxusním zbožím se možná letos dočká nejslabšího roku za posledních šest let. Tržby v odvětví s luxusními osobními produkty v roce 2015 ovlivnilo mnoho faktorů, které se dotkly poptávky po luxusním zboží, v čele s vřavou na trzích, kterou odstartoval akciový kolaps v Číně, propadem cen komodit vyvolaným primárně obavami o zpomalení čínského hospodářského růstu nebo silným dolarem. Sektor luxusního zboží tak má nakročeno k nejhoršímu roku od finanční krize.
Tržby za šaty nebo obuv světových designérů by v letošním roce podle studie Bain & Co. měly vzrůst o pouhé procento na 253 miliardy eur. Letní události převážně spojené s Čínou tak viditelně ovlivnily jejich původní prognózu, podle které konzultantská společnost ještě v květnu počítala s 2 až 4procentním růstem. Nicméně v případě silné poptávky před vánočními svátky by nakonec růst mohl dosáhnout až 2 procent. Současný výhled růstu tržeb, který nebere v úvahu výkyvy v pohybech měnových kurzů, by tak byl zdaleka nejhorší od roku po pádu investiční banky Lehman Brothers, kdy se tržby propadly dokonce o 11 procent.
Růst tržeb za globální osobní luxusní zboží bez ohledu na měnové výkyvy (v %)

Čína letos ztěžuje život většině luxusních značek od Louis Vuitton po v závislosti na míře expozice jejich tržeb na druhou největší ekonomiku světa. Zpomalení ekonomického růstu v Číně jen posílilo dopady vládního zásahu proti extravagantním výdajům úředníků a spolu s propadem na tamním akciovém trhu a devalvací jüanu poškodilo čínskou poptávku po luxusním zboží. To vše vedlo k poklesu tržeb za luxusní zboží v Číně již druhým rokem v řadě. Růst v USA byl zase ovlivněn volatilitou na trzích společně se silným dolarem, který se odrazil na omezení nákupů jak místních, tak i turistů. Podle Bain letos americký trh neporoste.
Čínští spotřebitelé za luxus utrácejí pořád, nákupy ale přesouvají hlavně do Evropy nebo Japonska, kde využívají slabšího eura a jenu, které zvyšují jejich kupní sílu. Zhruba 80 procent výdajů za luxusní zboží Číňané vynaloží mimo pevninskou Čínu. Pohyby měnových kurzů by potom podle odhadů Bain měly letos zvýšit hodnotu luxusních tržeb o 26 miliard eur. Navzdory hospodářskému zpomalení by čínští zákazníci měli podle Bain v letošním roce oproti 28 procentům trhu v roce 2014 generovat téměř třetinu globálních výdajů za luxus. Zřetelně viditelná je absence Rusů, kteří od ledna do srpna snížili objem nákupů osvobozených od daně v Evropě více než o třetinu.
Z pohledu jednotlivých kategorií luxusního zboží konzultantská společnost Bain očekává, že nejlepšího výkonu letos se 6procentním růstem dosáhnou šperky. Naopak slabý asijský trh a propad tržeb zejména v Hongkongu povede k propadu kategorie hodinek. Podle Bain se právě diamantové náhrdelníky ukazují jako čím dál tím zajímavější forma bezpečné investice v nejistém ekonomickém a finančním prostředí. Celkové výdaje za luxus by v letošním roce měly přesáhnout 1 bilion eur ovšem převážně díky zrychlení růstu tržeb za luxusní automobily, hotely nebo výtvarné umění. Celosvětové by tak tržby za luxus letos měly na bázi stálých měnových kurzů růst o 5 procent.
Zdroj: BBG, CNBC