Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu

Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu

01.12.2015 16:46
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

V posledních letech je sektor luxusu ovlivňován značnými změnami, které toto odvětví nutí neustále se přizpůsobovat novým výzvám. Tvrdý zásah proti extravagantním výdajům vládních úředníků v Číně výrazně ovlivnil čínské tržby luxusních značek a asi nejvýznamněji se podepsal na propadu prodejů luxusních hodinek a celkovém poklesu exportu hodinek ze Švýcarska nejen na čínskou pevninu ale i do Hongkongu. Devalvace čínského jüanu přispěla k novému trendu v utrácení Číňanů, kteří monetárně kvůli pohybům měnových kurzů upřednostňují oproti nákupům v Číně nebo i Hongkongu utrácení v Evropě nebo Japonsku, což se projevovalo i na čtvrtletních výsledcích firem z luxusního sektoru. Silný dolar zase dopadal na tržby v USA, kde právě síla tamní měny omezovala nákupy nejen turistů, ale i místních.

Zákazníci, kteří nakupují luxusní zboží, jsou mezi značkami a maloobchodníky přirozeně velmi vyhledávanou skupinou. Koneckonců jen ve Spojených státech tvoří horních deset procent amerických domácností, které vydělávají 120000 dolarů ročně a více, zhruba polovinu všech spotřebitelských výdajů. Nejen v USA začínají i zákazníci v luxusním odvětví, kde nákup v kamenném obchodě v podstatě tvoří část luxusního zážitku, čím dál více tíhnout k nákupům i luxusním artiklů přes internet. Tento trend zcela mění tvář luxusního průmyslu a nutí všechny velké společnosti k reakci. Obrovský růstový potenciál online luxusních nákupů vedl například švýcarský holding Richemont letos ke spojení online luxusní maloobchodní divize Net-a-Porter s italským rivalem Yoox, čímž vnikl zdaleka největší online obchod s luxusním zbožím na světě. Do nejen online prodejů, ale i digitální prezentace investuje většina velkých luxusních značek.

Globální online prodeje osobního luxusního zboží
-1
Červeně meziroční nárůst, fialově prodeje. Zdroj: BI

Z nového reportu, který vydal zpravodajský server Business Insider, vyplynulo několik dalších zajímavých faktů o spotřebních zvyklostech zákazníků luxusních značek ve Spojených státech. Například nezávazné utrácení bohatších vrstev roste rychleji než u průměrného amerického spotřebitele a v následujícím roce by podle YouGov právě tyto výdaje u horních 10 procent amerických domácností měly vzrůst o 6,6 procenta a dosáhnout tak na 406 miliard dolarů. U horního procenta by mohly tyto výdaje stoupnout dokonce o 10 procent. Pro srovnání u průměrného amerického spotřebitele tyto libovolné výdaje v posledních dvou letech o procento klesají.

V příštím roce se očekává největší nárůst výdajů bohatých spotřebitelů za módu, cestování a gastronomické zážitky. Nejvíce by měla růst právě móda, tedy oblečení, doplňky a kabelky a to o 6,9 procenta na 37,4 miliardy dolarů. Luxusní značky v USA podle reportu Business Insider zároveň přidělují nadměrné množství peněz do reklamy v tištěných médiích a to navzdory faktu, že luxusní spotřebitelé lépe reagují na digitální reklamu. Podle Shullman Research Center sedm největších amerických luxusních značek dohromady v loňském roce utratilo za sváteční reklamy 133 milionů dolarů a právě 57 procent z toho šlo na tištěnou reklamu v časopisech.

V USA se navíc podle reportu Business Insider objevuji známky toho, že oproti minulosti jsou luxusní nákupy méně orientované na značku nebo status. I luxusní zákazníci stejně tak jako průměrní spotřebitelé využívají více než oficiální stránky jednotlivých značek nižší ceny online maloobchodníků jako je například Amazon. V souvislosti se stárnutím generace přelomu tisíciletí by se luxusní nákupy mohly v budoucnu stát ještě více citlivými s ohledem na cenový faktor.

Zdroj: BI


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.04.2025
17:17Zachrání trh „likvidita“?
13:31Perly týdne: Dedolarizace a Fed neochotný sanovat důsledky hloupé obchodní války
9:53Zisk Netflixu v prvním čtvrtletí stoupl o 24 procent, překonal očekávání
6:06Invesco: Státní dluhopisy, nálada a zisky. Co by investoři měli sledovat?
17.04.2025
22:04Obavy z nových kroků administrativy prezidenta USA, i tak by se dal shrnout závěr obchodování na Wall Street  
17:32Šéfka MMF: Trumpova cla zpomalí hospodářský růst, ale nezpůsobí globální recesi
17:28Skororecese a pak zase nájezd na potenciál…
16:55Vytvoří americké akciové indexy nová roční minima?  
15:53Pilulka na hubnutí od Eli Lilly ukazuje prvotní úspěchy. Akcie rostou o 16 pct
14:49ECB snížila sazby o čtvrt procentního bodu. Lagarde upozorňuje na brzdy pro evropskou ekonomiku
14:17Turecká centrální banka překvapivě zvýšila základní úrok na 46 procent
13:29Skvělé výsledky Alcoa jsou zastíněny obavami z cel  
12:40Extrémní scénář Goldman Sachs: Američtí investoři mohou být nuceni k prodeji čínských aktiv za 800 miliard dolarů
11:34ČEZ, a.s.: Vnitřní informace - Skupina ČEZ dokončila prodej společnosti Veolia Energie ČR
11:08Česko je poprvé v historii nezávislé na ruské ropě, rozšíření západního ropovodu TAL je hotové
11:04Po škaredé středě je tu zelený čtvrtek? Jednání USA - Japonsko vzbuzují naději  
10:49Obchodní válka a Powell rozdmýchávají zlatou horečku. Žlutý kov pokořil další rekord
9:21Rozbřesk: ECB čelí extrémní nejistotě, sazby ale přesto půjdou dolů
8:44ECB pravděpodobně sníží sazby, Čína volá po jednotě proti USA a futures jsou smíšené  
7:55Powell: Americká ekonomika zpomaluje, ale zůstává solidní. Fed vyčkává se změnou úroků na dopad cel

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data