Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu

Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu

1.12.2015 16:46
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

V posledních letech je sektor luxusu ovlivňován značnými změnami, které toto odvětví nutí neustále se přizpůsobovat novým výzvám. Tvrdý zásah proti extravagantním výdajům vládních úředníků v Číně výrazně ovlivnil čínské tržby luxusních značek a asi nejvýznamněji se podepsal na propadu prodejů luxusních hodinek a celkovém poklesu exportu hodinek ze Švýcarska nejen na čínskou pevninu ale i do Hongkongu. Devalvace čínského jüanu přispěla k novému trendu v utrácení Číňanů, kteří monetárně kvůli pohybům měnových kurzů upřednostňují oproti nákupům v Číně nebo i Hongkongu utrácení v Evropě nebo Japonsku, což se projevovalo i na čtvrtletních výsledcích firem z luxusního sektoru. Silný dolar zase dopadal na tržby v USA, kde právě síla tamní měny omezovala nákupy nejen turistů, ale i místních.

Zákazníci, kteří nakupují luxusní zboží, jsou mezi značkami a maloobchodníky přirozeně velmi vyhledávanou skupinou. Koneckonců jen ve Spojených státech tvoří horních deset procent amerických domácností, které vydělávají 120000 dolarů ročně a více, zhruba polovinu všech spotřebitelských výdajů. Nejen v USA začínají i zákazníci v luxusním odvětví, kde nákup v kamenném obchodě v podstatě tvoří část luxusního zážitku, čím dál více tíhnout k nákupům i luxusním artiklů přes internet. Tento trend zcela mění tvář luxusního průmyslu a nutí všechny velké společnosti k reakci. Obrovský růstový potenciál online luxusních nákupů vedl například švýcarský holding Richemont letos ke spojení online luxusní maloobchodní divize Net-a-Porter s italským rivalem Yoox, čímž vnikl zdaleka největší online obchod s luxusním zbožím na světě. Do nejen online prodejů, ale i digitální prezentace investuje většina velkých luxusních značek.

Globální online prodeje osobního luxusního zboží
-1
Červeně meziroční nárůst, fialově prodeje. Zdroj: BI

Z nového reportu, který vydal zpravodajský server Business Insider, vyplynulo několik dalších zajímavých faktů o spotřebních zvyklostech zákazníků luxusních značek ve Spojených státech. Například nezávazné utrácení bohatších vrstev roste rychleji než u průměrného amerického spotřebitele a v následujícím roce by podle YouGov právě tyto výdaje u horních 10 procent amerických domácností měly vzrůst o 6,6 procenta a dosáhnout tak na 406 miliard dolarů. U horního procenta by mohly tyto výdaje stoupnout dokonce o 10 procent. Pro srovnání u průměrného amerického spotřebitele tyto libovolné výdaje v posledních dvou letech o procento klesají.

V příštím roce se očekává největší nárůst výdajů bohatých spotřebitelů za módu, cestování a gastronomické zážitky. Nejvíce by měla růst právě móda, tedy oblečení, doplňky a kabelky a to o 6,9 procenta na 37,4 miliardy dolarů. Luxusní značky v USA podle reportu Business Insider zároveň přidělují nadměrné množství peněz do reklamy v tištěných médiích a to navzdory faktu, že luxusní spotřebitelé lépe reagují na digitální reklamu. Podle Shullman Research Center sedm největších amerických luxusních značek dohromady v loňském roce utratilo za sváteční reklamy 133 milionů dolarů a právě 57 procent z toho šlo na tištěnou reklamu v časopisech.

V USA se navíc podle reportu Business Insider objevuji známky toho, že oproti minulosti jsou luxusní nákupy méně orientované na značku nebo status. I luxusní zákazníci stejně tak jako průměrní spotřebitelé využívají více než oficiální stránky jednotlivých značek nižší ceny online maloobchodníků jako je například Amazon. V souvislosti se stárnutím generace přelomu tisíciletí by se luxusní nákupy mohly v budoucnu stát ještě více citlivými s ohledem na cenový faktor.

Zdroj: BI


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
24.9.2017
10:59Odhad výsledku německých voleb: Merkelová 33 %, Schulz 20 %, AfD 13 %. Sledujeme ONLINE
7:33Víkendář: Snowden o práci tajných služeb a jejich skutečných cílech
23.9.2017
18:01Project Syndicate: Informační technologie prohlubují nerovnost bohatství a příjmů
12:44Špatnými otázkami si můžeme podrazit svou dlouhodobou investiční úspěšnost
7:33Víkendář: Dosáhne Katalánsko samostatnosti? Chybí mu jedna podstatná věc
22.9.2017
22:01Americké trhy udržují mírné ztráty, za týden na nule. S&P500 na dosah 2500 bodů
18:12Proč o nejvýznamnějším kapitálovém trhu na světě soustavně tvrdíme dvě neslučitelné věci?
17:41Korejské hrozby i data odezněly. Euro zabrzdilo  
17:15Týden technicky: Dolar na horské dráze
17:09Pražská burza: Nevýrazný týden přinesl pokles o 0,43 %. Vzdorovaly Erste či Unipetrol
16:28Mokoš: Evropské akcie? Šance na velice silný růst je i v příštích měsících (video)
15:38ČEZ, a.s.: Soudní spor se SŽDC byl vrácen k dalšímu řízení
15:32Jediný ETF fond na lithium stoupl letos o více než 55 % (+komentář analytika)
15:10BEMETT nemovitostní uzavřený investiční fond, a.s.: Zveřejnění Pololetní zprávy
13:41Fidelity k německým volbám: Třesk na trzích nečekáme. Síla a inovace firem odolají čemukoli
12:50Byty v ČR zdražují. Prodejní ceny meziročně narostly o 10,7 procenta
12:29Část investičních fondů v Česku může přijít o daňové zvýhodnění
12:15Podnikatelská nálada v eurozóně láme rekordy
11:54Portugalsko vybízí k nebezpečnému investičnímu optimismu
11:21SOUTĚŽ S PATRIA.CZ!!! Kdo bude třetí v německých volbách?

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Denní kalendář hlavních událostí
ČasUdálost
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo