Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu

Luxusní sektor se mění a jeho zákazníci udávají nové trendy v retailu

01.12.2015 16:46
Autor: Kristýna Zahradníková, Patria Online

V posledních letech je sektor luxusu ovlivňován značnými změnami, které toto odvětví nutí neustále se přizpůsobovat novým výzvám. Tvrdý zásah proti extravagantním výdajům vládních úředníků v Číně výrazně ovlivnil čínské tržby luxusních značek a asi nejvýznamněji se podepsal na propadu prodejů luxusních hodinek a celkovém poklesu exportu hodinek ze Švýcarska nejen na čínskou pevninu ale i do Hongkongu. Devalvace čínského jüanu přispěla k novému trendu v utrácení Číňanů, kteří monetárně kvůli pohybům měnových kurzů upřednostňují oproti nákupům v Číně nebo i Hongkongu utrácení v Evropě nebo Japonsku, což se projevovalo i na čtvrtletních výsledcích firem z luxusního sektoru. Silný dolar zase dopadal na tržby v USA, kde právě síla tamní měny omezovala nákupy nejen turistů, ale i místních.

Zákazníci, kteří nakupují luxusní zboží, jsou mezi značkami a maloobchodníky přirozeně velmi vyhledávanou skupinou. Koneckonců jen ve Spojených státech tvoří horních deset procent amerických domácností, které vydělávají 120000 dolarů ročně a více, zhruba polovinu všech spotřebitelských výdajů. Nejen v USA začínají i zákazníci v luxusním odvětví, kde nákup v kamenném obchodě v podstatě tvoří část luxusního zážitku, čím dál více tíhnout k nákupům i luxusním artiklů přes internet. Tento trend zcela mění tvář luxusního průmyslu a nutí všechny velké společnosti k reakci. Obrovský růstový potenciál online luxusních nákupů vedl například švýcarský holding Richemont letos ke spojení online luxusní maloobchodní divize Net-a-Porter s italským rivalem Yoox, čímž vnikl zdaleka největší online obchod s luxusním zbožím na světě. Do nejen online prodejů, ale i digitální prezentace investuje většina velkých luxusních značek.

Globální online prodeje osobního luxusního zboží
-1
Červeně meziroční nárůst, fialově prodeje. Zdroj: BI

Z nového reportu, který vydal zpravodajský server Business Insider, vyplynulo několik dalších zajímavých faktů o spotřebních zvyklostech zákazníků luxusních značek ve Spojených státech. Například nezávazné utrácení bohatších vrstev roste rychleji než u průměrného amerického spotřebitele a v následujícím roce by podle YouGov právě tyto výdaje u horních 10 procent amerických domácností měly vzrůst o 6,6 procenta a dosáhnout tak na 406 miliard dolarů. U horního procenta by mohly tyto výdaje stoupnout dokonce o 10 procent. Pro srovnání u průměrného amerického spotřebitele tyto libovolné výdaje v posledních dvou letech o procento klesají.

V příštím roce se očekává největší nárůst výdajů bohatých spotřebitelů za módu, cestování a gastronomické zážitky. Nejvíce by měla růst právě móda, tedy oblečení, doplňky a kabelky a to o 6,9 procenta na 37,4 miliardy dolarů. Luxusní značky v USA podle reportu Business Insider zároveň přidělují nadměrné množství peněz do reklamy v tištěných médiích a to navzdory faktu, že luxusní spotřebitelé lépe reagují na digitální reklamu. Podle Shullman Research Center sedm největších amerických luxusních značek dohromady v loňském roce utratilo za sváteční reklamy 133 milionů dolarů a právě 57 procent z toho šlo na tištěnou reklamu v časopisech.

V USA se navíc podle reportu Business Insider objevuji známky toho, že oproti minulosti jsou luxusní nákupy méně orientované na značku nebo status. I luxusní zákazníci stejně tak jako průměrní spotřebitelé využívají více než oficiální stránky jednotlivých značek nižší ceny online maloobchodníků jako je například Amazon. V souvislosti se stárnutím generace přelomu tisíciletí by se luxusní nákupy mohly v budoucnu stát ještě více citlivými s ohledem na cenový faktor.

Zdroj: BI


Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
18.07.2025
22:03Rekordní S&P 500 a Nasdaq, ale propad Netflixu kazí optimismus  
17:14Bank of America: USA už investory tolik nelákají. Tvoří se tam bublina
15:45Kdysi Fink označil Bitcoin za pračku peněz, teď si mne ruce. BlackRock eviduje masivní příliv do kryptoměnových ETF
14:59Další verze americké výjimečnosti
13:39Celní dohoda s USA bude podle Merze nesymetrická, jednání vrcholí
13:24Perly týdne: Zvedají se celní inflační tlaky, umělá inteligence se začne ukazovat v ziscích
13:23Saab těží ze zbrojního boomu. Ve 2Q překonal odhady a navýšil celoroční výhled
12:30Stát zaplatí firmě KHNP za dva bloky Dukovan 407 miliard a 15 miliard za palivo
10:41Akcie Netflix i přes silné výsledky doplácejí na prémiovou valuaci  
10:25Akcie pokračují v růstu před spotřebitelskou důvěrou a holubičím komentářem z Fedu  
10:10M2C oznámila kontakt, který má zvýšit příjmy z trhů západní Evropy o dvě třetiny
9:14Netflix šlape na plyn: Rekordní zisky, vylepšený výhled i nové hity
8:54Rozbřesk: Zdražování potravin zůstává v Česku nadprůměrné
8:49ČEZ plánuje SMR v Temelíně, Meta pokračuje v náboru AI expertů z Applu a futures jsou v zeleném  
6:43Velká dohoda s Čínou? Trumpův obrat u Nvidie k ní možná otevírá dveře
17.07.2025
22:02Dynamické pokračování trendu na indexech v USA  
17:23Traders Talk: Trhy se třesou s Powellovou židlí, volatilita nahrává bankám a ASML jako skrytá šance
17:14Vítězí obrana, prohrávají zemědělci a příroda, hodnotí rozpočet EU server Politico
16:27Uber a Lucid spojují síly, chtějí zaplavit svět autonomními taxíky. Akcie automobilky prudce rostou
16:11Když si soused dá k obědu kuře a vy nic…

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data