Notoricky známý fastfoodový řetězec McDonalds (McD) oznámil svoje výsledky ve 4Q15. Je tak vhodný čas pro hodnocení transformace McDonaldu. Ten proti svým konkurentům zaspal dobu, když se ignoroval docela markantní přeorientaci ostatních konkurentů na zdravější způsob stravování. McDonalds byl v pozici, kdy musel přijít s novými produkty, aby byl konkurenceschopný proti ostatním a zároveň neodradil skalní fanoušky některých produktů z portfolia.
Šéf McDonalds Steve Easterbrook řekl, že v roce 2015 prošel McDonalds významnými změnami a firma nabrala momentum pro rok 2016, aby vše nastavila tak, aby se z McDonalds zase stal úspěšný koncem v dlouhém období. Podle CEO Easterbrooka je plán klíčový pro to, aby se z McD stala moderní burgerová firma. Navíc v roce 2016 očekává, že by se pozitivní výsledky měly dále nést celým rokem napříč divizemi.
Společnost dosáhla zisku na jednu akcii ve výši 1,28 USD, při očekávání 1,23 USD.
Světové tržby ve čtvrtém kvartále dosáhly 6,34 mld. USD, když konsensus analytických očekávání byl 6,23 mld. USD. Globální tržby McD se ve 4Q15 vzrostly o 5 %, když se čekalo, že vzrostou jen o 3,2 %. Za celý rok 2015 rostly tržby o 1,5 % a dil. EPS dosáhl 4,8 USD na jednu akcii, což v konstantních cenách představuje růst o 10 %.
V USA rostly tržby o 5,7 % ve 4Q15, když jim k takovému výkonu značně pomohly od října loňského roku zavedené „All Day Breakfast“ a také mírnější počasí. Operativní příjmy vzrostly o 30 % díky vyšším prodejům a prodeji nemovitostí. Americké restaurace řetězce vstupují do roku 2016 s cílem dále zlepšit zážitek zákazníka, mají jednodušší menu a řadu dalších úprav, které vedení představilo v minulost. Jako pozitivní odezvu lze chápat vyšší pěší provoz v restauracích McD, což zůstává top prioritou i pro celý loňského roku 2016.
V dalším segmentu „International Lead“ vzrostly prodeje o 4,2 %. Vzhůru je táhly trhy jako Británie, Kanada nebo Austrálie. Ve 4Q se operativní příjem snížil o 5 % (v konstantních cenách vzrostl o 8 %). Výkon divize profitoval z vyšších marží a lepší odezvy zákazníků na pozitivní změny v restauracích.
V oblasti „High Growth markets“ rostly nejvíce trhy jako Rusko a Čína. Operativní zisk rostl o 27 % (ve stálých cenách dokonce o 45 %). Bohužel je to způsobeno jen vlivem nízké srovnávací základny, když rok předtím zažíval McD skandál v Číně a tato metrika se výrazně propadla.
Poslední segment „Foundational markets“ rostl, co se tržeb týče o +5,9 %.
Společnost také zhodnotila program zpětného odkupu akcií, když uvedla, že jen ve 4Q vrátila touto formou a formou dividend svým akcionářům hodnotu 2,3 mld. USD. Za celý rok to dělalo 9,4 mld. USD. Program zpětného odkupu má nadále pokračovat i v roce 2016, kdy celková alokace programu je 30 mld. USD a McD zatím přesunul k akcionářům za celou dobu programu 15,8 mld. USD. Tudíž na vyplacení čeká ještě prakticky polovina. Avšak nemusí dojít ke 100 % naplnění.
Ještě před uveřejněním výsledků oznámil McD, že hodlá otevřít dalších 60 restaurací v Rusku. Jedná se tak o další expanzi na trhy, kde cítí potenciál rychlého a relativně snadného růstu tržeb.
Aktuálně akcie společnosti McDonalds získává +2,7 % na 121,69 USD v premarketu.

Zdroj: McDonalds report, Bloomberg