Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Svatý grál Facebooku je cílení

Svatý grál Facebooku je cílení

18.02.2016 14:21
Autor: Pavel Petr, Patria Online

Firmy jako Google a Facebook jsou obdivované napříč společností. Google přinesl světu před lety naprostou bombu v podobě vyhledávání. Dříve nebyl žádný „centrální seznam“, kde by byly sepsány všechny stránky světa s informacemi. Takže se stávalo, že jste hledali informace, ony na internetu byly, ale nenašli jste je, protože jste nevěděli, kde jsou. To Google rozcupoval svým SERPem (Search Engine Result Page). Nebo-li stránkou s výsledky vyhledávání v rámci indexovaných stránek po zadání klíčových slov.

Google vezme dotaz, rozseká ho na menší části (slova), pochopí kontext a zobrazí nejrelevantnější informace uživateli. To byla absolutní pecka, která dodnes je alfa omega byznysu Google. Firma neusnula na vavřínech a svůj algoritmus dále vylepšovala, aby poskytovala ještě lepší výsledky vyhledávání. Dnes už nám to ani nepřijde, ale internet bez mocného vyhledávače tak jak je známe dnes, by jinak představoval nepoužitelnou technologii. Klíčem je algoritmus.

To stejné jen v jiné iteraci je tak skvělé na Facebooku. Jenom tento algoritmus nefunguje pro vyhledávání ale pro cílení reklamy. Obecně vzato Facebook vytvořil cestu jak spojit životy miliard lidí a mimochodem na tom vydělat na obrovském množství dat, které o sobě uživatelé prozradí pouhým klikáním po Facebooku.

Facebook sleduje u každého uživatele naprosto všechno, co se mu líbí, co se mu nelíbí, jaké fotky ho v newsfeedu přitáhnou, jaká reklama je pro něj relevantní a samozřejmě hromadu geolokačních, osobních a dalších dat, které Facebooku řada lidí dennodenně svěřuje zdarma této síti.

Kouzlo cílení Facebooku je v tom, že jednak poskytl do té doby nedostupné metriky. U klasického PPC můžete cílit geograficky (např. na uživatele jen v ČR nebo na uživatele používající českou klávesnici), můžete zacílit na klíčová slova, můžete vybrat věkové kohorty.

Facebook díky „lajkům“ umí selektovat lidi, kteří např. mají rádi nějakou aktivitu, navštívili nějakou destinaci, nebo mají rádi Snickers, nebo přestali sledovat stránku konkurenční firmy. Variant existuje celá řada. Dokonce umí cílit i podle toho co jste vystudovali, nebo kde jste aktuálně zaměstnáni nebo jste byli kdysi zaměstnáni. Zkrátka Facebook dal marketérům nástroj, jak cílit na lidi podle toho, co mají rádi a mnoho dalšího.

To je ovšem jen první vrstva, která filtruje okruh lidí, ale nedává optimální zacílení. Když se dostaneme do těch opravdu hlubších nuancí, pochopíte proč je Facebook tak ceněnou společností.
Facebook totiž umožňuje využití tzv. Facebook Lookalikes. To znamená, že na svůj korporátní web umístí společnost část kódu Facebooku a ten v podstatě vytváří obraz okruhu lidí, kteří navštívili reálně váš web a mají profil na Facebooku (což je značná část populace v rozvinutém světě).

Pak už je asi relativně jasné, že stačí zpřesnit cílení na uživatele Facebooku, kteří se nejvíce podobají tomuto předobrazu a zároveň ještě nenavštívili váš web. Pochopitelně lze vést kampaně i na ty, kteří ho již navštívili, a vy je chcete přitáhnout znovu.

Tato technika má za cíl zvýšit výkon jednotlivých reklam a zpřesnit cílení. Tím ovšem výčet pokročilých technik Facebooku nekončí. Korporace mohou mít nadité databáze kontaktů na své klienty. Stačí vygenerovat seznam emailů klientů a ty spárovat s Facebookem, ten prohledá shodující se adresy, aby identifikoval vaše klienty na Facebooku. Z nich znovu dotváří obraz o tom, kdo je váš typický klient a znovu zpřesňuje a zrychluje zacílení na další potenciálně podobné uživatele Facebooku.

Obecně se uvádí, že použití Lookalikes zvyšuje účinnost marketingových kampaní až o 70 % ve srovnání s běžným cílením. Což může leckdy rozhodovat o bytí a nebytí společnosti. Za vším je však nutné znovu hledat algoritmus Facebooku jak porovnává jednotlivé uživatele a vyhledává potenciálně zajímavé profily. Proto jsou si firmy jako Google a Facebook relativně dost podobné. Vše stojí a padá se sílou algoritmu stojícím za vyhledávání / vyhledáváním uživatelů.

Facebook díky svým skvělým nástrojům slaví úspěch i na finančním poli. Rychlý komentář k výsledkům za posledních kvartál jsem zpracoval ve článku, analyticky pojatý text je z dílny Branislava Sotáka, analytika Patria Finance.

Akcie společnosti Facebook včera zavřela na 105,20 USD za jednu akcii.

Zdroj: blog H1, Bloomberg, Facebook report, Lifehacker


Čtěte více:

Tim Cook (Apple): FBI po nás chce „zadní vrátka“
17.02.2016 16:23
Tim Cook, CEO aktuálně nejobdivovanější společnosti světa, zveřejnil d...
Summary: Priceline, T-Mobile US (DIP)
17.02.2016 17:16
USA: Solidní hospodářské údaje za čtvrtý kvartál loňského roku dnes p...
Aerolinky Air France-KLM se loni vrátily do zisku
18.02.2016 13:34
Francouzsko-nizozemská letecká společnost Air France-KLM loni hospodař...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
16.07.2025
12:16Správci fondů posílají hotovost do akce, podle BofA to může být varovný signál
11:38Inflace v Británii v červnu vzrostla na 3,6 procenta, je nejvyšší od února 2024
11:26Akcie automobilky Renault prudce klesají. Firma představila nové vedení a snížila výhled
10:55V příštím roce nemusíme růst, varuje ASML. Akcie padají o 7 %
10:34Bloomberg: Ellison sesadil Zuckerberga z pozice druhého nejbohatšího člověka
10:16Němečtí odborníci navrhují solidární daň pro baby boomery mířící do důchodu
9:52Ceny v průmyslu klesají, zemědělci a potravináři dále zdražují
8:57Rozbřesk: Signál a šum v americké červnové inflaci
8:46Výsledky dodala ASML, sezóna bude pokračovat v americkém finančním sektoru. Evropa zahájí ztrátově  
8:12Dohoda s Vietnamem je podle Trumpa takřka hotová, USA oznámí cla pro menší země
6:22Digitální měny centrálních bank – jaký je potenciál v Evropě a v USA a jaké jsou u nich optimální sazby
15.07.2025
22:01Zámořské indexy oslabily navzdory růstu polovodičových titulů  
17:18Cla a opakování a konec boomu dvacátých let
16:59Americké indexy proráží na nová maxima, hodnota zlata mírně klesá
16:23Brusel má v případě neúspěchu s USA připravenou celní odvetu za 72 miliard eur
16:12Čínský trh se smartphony zažil po šesti kvartálech růstu pokles. Apple přestává oslabovat
15:25Efekt cel se začíná zvolna projevovat, americká inflace v červnu zrychlila  
15:15Braňo Soták k JPMorgan: S výsledky jsme spokojeni. Kde výhled dává prostor a kde dře?  
15:01Citigroup překonala odhady, čistý zisk dosáhl čtyř miliard
13:40JP Morgan opět překonala očekávání analytiků, v meziročním srovnání ale zaostává

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
Alcoa Corp (06/25 Q2, Aft-mkt)
Progressive Corp/The (06/25 Q2, Bef-mkt)
Prologis Inc (06/25 Q2, Bef-mkt)
United Airlines Holdings Inc (06/25 Q2, Aft-mkt)
7:00ASML Holding NV (06/25 Q2)
9:00CZ - PPI, y/y
12:30First Horizon Corp (06/25 Q2)
12:45Bank of America Corp (06/25 Q2)
12:45Johnson & Johnson (06/25 Q2)
13:30Goldman Sachs Group Inc/The (06/25 Q2)
13:30Morgan Stanley (06/25 Q2)
14:30USA - PPI, y/y
15:15USA - Průmyslová výroba, m/m