Asie i nadále podráží italskému luxusnímu domu nohy a odnášejí to i akcie milánské společnosti kotované v Hongkongu. Nejnižší zisk za posledních pět let kvůli zpomalující poptávce po luxusu v Asii poslal akcie Prady nejníže od 4. března a poměrně hluboko pod jejich emisní cenu. Objevuje se i názor, že by možná italská značka v současném obtížném prostředí na trhu globálního luxusu udělala lépe, kdyby se z burzy prostě stáhla…
Akcie v Hongkongu ztratily během pondělní obchodní seance až 8 procent, propadly se nejníže od 4. března letošního roku, tedy dokonce pod cenu z primární emise v roce 2011 na úrovni 39,50 hongkongských dolarů. Jen za poslední rok titul odepsal přes 40 procent a hodnota akcie v současné době odpovídá pouze dvěma třetinám jejich emisní ceny. by tak teoreticky mohla využít propadu ceny a opustit veřejně obchodované trhy.
Luxusní si po IPO nejprve užívala růstu a otevírala nové butiky možná až příliš velkou rychlostí. Nárůst počtu prodejen jí zprvu přinášel i stoupající tržby a raketově se zvýšila i hodnota akcií italského módního domu až na dosavadní maximum 82,3 hongkongských dolarů v březnu 2013. Růstový trend tržeb však zastavil nečekaný poptávkový kolaps asijských trhů. Právě Asie, nota bene Čína, v závislosti na míře vystavení trápí většinu luxusních značek. Zpomalení poptávky po luxusním zboží konkrétně pro Pradu představuje poměrně větší problém než pro většinu konkurence, protože pro italského výrobce kabelek za 2000 dolarů je tento region velice významným zdrojem příjmů. Již v zimě loňského roku v reakci na tehdejší výsledky tak ustoupila od mohutných plánů na expanzi v tomto regionu.
Poptávka nejen po luxusních produktech se propadla poté, co čínští spotřebitele své extravagantní choutky začali držet na uzdě a za luxus méně utrácejí. Pro Pradu přitom právě region Asie Pacifik vyjma Japonska tvořil jen v loňském roce až 35 procent tržeb. Zároveň italská značka příliš dlouho otálela s investicemi do online prodejů, které v loňském roce představovaly hlavní zdroj růstu v luxusním sektoru. Pro Pradu je web zdrojem pouze 1 procenta prodejů.
Meziroční růst tržeb bez vlivu výkyvů měnových kurzů

Čistý zisk italské luxusní značky klesl za fiskální rok do letošního ledna o 27 procent na 330,9 milionu eur, zůstal tak za odhady analytiků, kteří v průměru počítali se ziskem 348 milionů eur. Tržby v Asii, která je pro Pradu jednoznačně největším trhem, bez ohledu na výkyvy měnových kurzů klesly v posledním finančním roce o 16 procent. Výrobce proslulý hlavně luxusními kabelkami tak má za sebou již druhý rok stagnujících tržeb, kterým uškodily kromě kolabující poptávky v Číně i silný dolar či teroristické útoky v Evropě. na propad zisku reaguje dalším osekáváním expanze butiků, snižováním nákladů a zároveň oznámila plány na zvýšení cen v Evropě, což je krok, ke kterému přistupuje stále více luxusních značek nejen s cílem přiblížit ceny na starém kontinentě těm v Asii.
Nelze čekat, že by se v brzké době situace zlepšila. Globální trh s luxusním zbožím by měl v letošním roce dle odhadů růst tempem 2,5 procenta. Ve srovnání s ročním nárůstem v průměru o více než 8 procent v letech 2010 až 2013 se tak jedná o výrazné zpomalení. V případě italské je veřejně obchodováno pouze 20 procent akcií. Miuccia by si s čistým jměním, které podle Bloombergu dosahuje 3,2 miliardy dolarů, teoreticky mohla dovolit odkoupit akcie zpět a to i za předpokladu 30procentní prémie, kterou v takových případech obvykle investoři požadují. I tak by se cena za veřejně obchodované akcie vyšplhala na 2 miliardy dolarů. K dobru by posloužilo i nízké čisté zadlužení společnosti, které ke konci letošního ledna činilo 114,8 milionu eur. Pokud by však pětinu svých akcií obchodovaných na burze z trhu opravdu stáhla, vyslala by nepříjemný signál investorům do skupin luxusních značek, ale i společnostem z tohoto sektoru, které se na trh teprve chystají.
Potenciálním kandidátem pro luxusní IPO je v současnosti Versace, i když i tato italská společnost v poslední době svými komentáři šance na brzkou primární emisi spíše zlehčovala. Další luxusní značkou, která plánuje vstup na burzu ale pravděpodobně ne před rokem 2017 je opět italská Valentino. Pokud by z trhu své akcie stáhla, vyslala by potenciálním IPO signál, že takové módní luxusní emise jsou vlastně z módy. Koneckonců výkonnost luxusních titulů, které na burzu vstoupily v několika posledních letech byla spíše smíšená.
Výkonnost titulů z luxusního sektoru, které vstoupily na burzu v posledních letech

Zdroj: BBG