Zpomalení růstu poptávky po luxusním zboží v Číně, která byla pro mnoho luxusních značek v posledních několika letech hlavním zdrojem tržeb, sice i nadále luxusním firmám přidělává vrásky na čele, jejich akcie nicméně dnes podpořil optimističtější výhled pro luxusní sektor vydaný . Analytici americké investiční banky zlepšili investiční doporučení pro dva velikány luxusního průmyslu a Kering.
Největší světový luxusní holding , jehož vlajkovou lodí je značka Louis Vuitton, se dočkal vylepšení doporučení z „neutral“ na „koupit“. Keringu, do jehož portfolia značek se mimo jiné řadí i Gucci nebo Saint Laurent, zlepšila hodnocení z „prodat“ na „neutral“. Jedním z klíčových důvodů pro tento postoj je předpoklad, že trh podceňuje schopnost luxusního sektoru generovat peněžní prostředky. I samotná vylepšení doporučení, jako jsou tato, nabízejí jakýsi záblesk naděje sektoru sužovanému hlavně obavami o propad tržeb v Hongkongu, který býval doslova baštou luxusních nákupů Číňanů z pevniny. Právě hongkongská nákupní centra dříve působila na čínské pevninské zákazníky chtivé luxusu jako magnet, situace se však vlivem několika faktorů změnila. Jednak i na tržby v Hongkongu dolehl tvrdý zásah čínské vlády proti korupci a s ní spojenými velice extravagantními výdaji vládních úředníků. Dále pak odlivem čínských turistů v návaznosti na prodemokratické protesty v roce 2014 nebo i samotné obavy o zdraví čínského hospodářství. V loňském roce tak spousta luxusních značek rušila v Hongkongu některé své butiky nebo znovu vyjednávala o přemrštěných nájmech, které již neodpovídaly poptávce zákazníků.
Jisté ovšem je, že ačkoliv luxusní prodeje v Číně i letos pravděpodobně porostou, tempo růstu opět zpomalí. Konkrétně podle výdaje Číňanů na luxus v letošním roce stoupnou o 6 procent. V loňském roce však tyto výdaje rostly 10procentním tempem. Jakkoliv luxusní prodeje v Číně bezesporu rostou čím dál tím pomaleji, budou to i tak právě zákazníci z druhé největší ekonomiky světa, obzvláště pak její střední třídy, kteří letos z více než 50 procent potáhnou celkový růst luxusního sektoru. Právě čínská střední třída by mohla být pro luxusní společnosti významnou růstovou příležitostí. Má totiž silnou touhu nakupovat luxusní značky, které vyjadřují jakýsi společenský status. A i když její kupní síla zdaleka nedosahuje možností ultra bohatých Číňanů, společnosti se mohou zaměřit na prodej takzvaného dostupného luxusu právě této kategorii zákazníků, jejichž roční disponibilní příjem se pohybuje v rozmezí 30000 až 65000 dolarů. Je to právě 70 milionů čínských spotřebitelů z řad střední třídy, jejichž výdaje na luxusní zboží do roku 2025 poroste podle banky nejrychleji a to tempem 9 procent ročně.
Akcie (modře), Kering (žlutě) a (zeleně) za posledních 12 měsíců.
Například akcie luxusního holdingu byly v posledním roce v rámci sektoru světlou výjimkou. Dokázaly totiž navzdory obtížným 12 posledním měsícům připsat 3,54 procenta hodnoty. Akcie Keringu ovšem ve stejném období 14,5 procenta hodnoty ztratily. To však není nic proti britskému výrobci luxusního zboží , jehož akcie odepsaly za posledních 12 měsíců dokonce 33 procent, z velké částí právě kvůli relativně vysoké expozici tržeb čínskému trhu. I když investiční banka snížila cílovou cenu pro luxusní odvětví na 12 měsíců o 5 procent, po 16procentním propadu hodnoty akcií v posledních 3 měsících, banka očekává zhruba 20procentní růstový potenciál sektoru v následujících 12 měsících. Luxusní odvětví by mělo v následujících třech letech dosáhnout v průměru až 6procentního tempa růstu a 7procentního růstu zisků.
Zdroj: FT, BBG