Akcie dostávají v posledních týdnech i měsících bez nadsázky doslova na frak. Od počátku roku sice ztrácejí „pouhá“ 2 procenta, jen za poslední měsíc však odepsaly více než 10 procent a za poslední rok dokonce přes 33 procent. V posledních měsících tak akcie zaostávají za konkurenčními tituly nebo Kering. Investoři neskrývají obavy o osud britské luxusní skupiny a ve snaze uchlácholit trh zvažuje jmenování dalšího vrcholného manažera, který by podpořil generálního ředitele Christophera Baileyho.
Pád akcií Burberry

Akcie britské luxusní skupiny za poslední rok v porovnání s výkonností britského akciového indexu FTSE 100 (žlutě).
V názoru, že by měla posílit vrcholový management, jsou celkem za jedno i analytici. Pětačtyřicetiletý Bailey je totiž možná velmi zkušeným kreativním ředitelem s dobrou schopností vést lidi, hodil by se mu však někdo, kdo by si vzal na starost globální obchod a marketing. Někteří analytici navíc upozorňují, že není nutně náhodou, že právě od nástupu Baileyho do funkce CEO v květnu 2014 akcie společnosti padají o více než 20 procent.
Strach opřádající budoucnost britské luxusní značky proslulé tak typickým kostkovaným vzorem však nepramení pouze z otazníku nad stávajícím vedením. Valná většina západních luxusních skupin má co dělat, aby v prostředí slabší poptávky z Číny a poklesu celosvětového cestovního ruchu zvyšovala tržby. Ale se to týká tak nějak více než ostatních.
Britského výrobce baloňáků a špatná geografická orientace
Například luxusní skupina Kering, jejíž vlajkovou lodí je značka Gucci, minulý měsíc zveřejnila horší než předpokládaný růst tržeb. Náklady se chystá snižovat německý maloobchodník , který zároveň varoval před obtížnými podmínkami na světovém trhu luxusního zboží. však trpí o něco více než srovnatelná konkurence. Hlavní nevýhodou britské značky je až přílišné spoléhání se na čínské spotřebitele, kteří stojí za asi 40 procenty tržeb skupiny. Takový podíl se nachází značně nad průměrem v luxusním sektoru zhruba na úrovni 33 procent.
Burberry je tak ještě zranitelnější s ohledem na propad poptávky na čínském trhu i světového cestovního ruchu. Obzvláště těžce přitom nese velký útlum čínských návštěvníků v Hongkongu. Tamní tržby v posledních třech reportovaných čtvrtletích klesaly o více než 20 procent. Společnost nicméně tvrdí, že všechny čtyři tamní butiky jsou stále ziskové. Číňané místo do Hongkongu míří jinam, hlavně do Japonska. To je na rozdíl od mnohé konkurence ale pro daleko menším trhem. V Asii je ale konkrétně Japonsko v poslední době jednou z mála destinací, kde se luxusu celkem daří.
CEO Bailey za svého působení inicioval snižování nákladů o 25 milionů liber a snaží se zjednodušit tři hlavní módní řady Prorsum, London a Brit do jedné jediné. Strategie jedné značky vstupuje v platnost právě tento měsíc a velkoobchodní klientela prý tento strategický posun přijala kladně. Jen pro připomenutí, v dubnu ohlásila, že očekává letošní upravený zisk před zdaněním na spodní hranici pásma předpokládaného analytiky na úrovni 405 milionů liber a to navzdory případnému pozitivnímu dopadu pohybů měnových kurzů.
Zdroj: FT, BBG