Zisk Ryanair Holdings v závěru loňského roku zaostal za očekáváním, přestože společnost snižovala náklady, přidávala linky a otevírala nové základny, jednu i v Praze. Ceny letenek se ale snížily v průměru o 17 procent, více, než nízkonákladové aerolinky plánovaly. Tlak na ceny čeká irská firma i v následujícím roce. Investory sdělení příliš nepotěšilo, akcie v Londýně dopoledne ztrácely zhruba 2 procenta.
„Zatímco na všech trzích nabízíme nejnižší ceny letenek, klesají naše ceny rychleji, než jsme původně plánovali, což je sice dobrá zpráva pro zákazníky a naše letištní partnery, ale špatná zpráva pro konkurenci, která se s našimi nízkými cenami nemůže měřit,“ uvedly aerolinky v doprovodném prohlášení k výsledkům za třetí finanční čtvrtletí.
V něm nízkonákladový přepravce vytvořil zisk po zdanění 95 milionů eur (meziročně pokles o 8 procent) oproti konsensu 101 milionů eur. "Důvodem jsou jednoznačné nadále padající ceny letenek, tomto kvartálu to bylo meziročně o dalších 17 %, jak se dopravci snaží udržet nebo posílit svůj tržní podíl při vleklé poptávce," říká analytik Patria Finance Ján Hladký. "To dokazují také čísla o objemu přepravy za leden, kdy Ryanair rostl o 17 % a Wizzair o 23 % meziročně," upozorňuje Hladký na konkurenta Ryanair.
Ryanair za loňský kalendářní rok vystřídal Lufthansu na postu největších evropských aerolinek z hlediska počtu cestujících. Ten se zvýšil o 15 procent na 117 milionů, zatímco v případě Lufthansy nárůst činil méně než dvě procenta na 109,7 milionu.
Zmíněný propad cen letenek ještě umocnila slábnoucí libra po britském rozhodnutí odejít z Evropské unie. Počet cestujících se však o 16 procent zvýšil a obsazenost letadel dosáhla rekordních 95 procent. Irské aerolinky se v reportovaném období rozrostly o desítku nových letadel, otevřely 95 nových linek a pět nových základen, mimo jiné i v Praze. Další základny chtějí otevřít na jaře v Neapoli a ve Frankfurtu.
Nové základny, nové linky
Firma potvrdila, že za celý fiskální rok by se zisk měl pohybovat v rozmezí 1,3 až 1,35 miliardy eur, což ve srovnání s předchozím rokem představuje nárůst asi o sedm procent. Management ale upozornil, že případná nečekaná událost s možným dopadem na krátkodobé rezervace, jako třeba stávka nebo otřesy na trzích, může způsobit pokles zisku. Do zbytku finančního roku (končí v březnu) se firma dívá opatrně, mimo jiné i kvůli tomu, že letošní Velikonoce připadají na duben.
Kromě toho očekává, že nejistota spojená s brexitem, slabší libra a přesmyk kapacity z Turecka, Egypta a severní Afriky směrem do Španělska a Portugalska nepřestane tlačit na pokles cen i v nadcházejícím finančním roce.
Pesimismus i u konkurence
Podobné obavy mají i další evropské aerolinky zaměřené na lety na krátké vzdálenosti. Konkurenční nízkonákladové aerolinky Wizz Air a easyJet v posledních týdnech odhad svého ročního zisku zhoršily. "Easyjet pro první půlrok předpokládá pokles tržeb meziročně o 7 – 9 procent a Wizzair odhaduje meziroční posun čistého zisku směrem dolů o 8 procent," říká také Hladký. Do karet však přepravcům podle něj prozatím dál hrajou ceny ropy.
Vývoj akcií za poslední více než dva roky ukazuje následující graf. Od pobrexitového minima z loňského června přidal titul zatím zhruba 37,6 procenta.

Zdroje: Ryanair, ČTK, Patria.cz