Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roce 2016 nový rekord. Počet registrací nových vozů se zvýšil na 14,6 mil. a překonal tak historický rekord dosažený v roce 2008. Na druhou stranu se dá říct, že oproti době, kdy byl trh v depresi, se loni prodalo o tři miliony osobních automobilů více, což se nepochybně odrazilo v růstu ekonomik závislých na tomto průmyslovém oboru. Česká republika nebo Slovensko budiž příkladem.
Za dosažením rekordu stojí především tzv. nové členské země, i když slovo nové je už trochu pasé. V každém případě stará E-15 zůstala pod svým historickým maximem, stejně jako problematické země PIIGS. Naproti tomu na maxima dosáhly registrace ve Velké Británii, Švédsku, Polsku, Dánsku a ČR. V blízkosti minim se trh nacházel stále v Řecku, na úplném dně byl v Nizozemí. Výsledky největšího evropského trhu – Německa – sice zůstaly za rekordem dosaženým v roce 2009, avšak tehdy se o něj přičinilo šrotovné, které zahýbalo s poptávkou v čase a jak se ukázalo, jeho vliv rychle odezněl.
Z vývoje registrací osobních automobilů v Evropě lze vysledovat následující: 1) dynamika celého trhu zvolňuje s tím, jak dochází k nasycování poptávky na největších národních trzích, avšak 2) trend i fáze cyklu nejsou ve všech zemích stejné, to znamená, že některé země stále ještě procházejí silnou růstovou fází (např. Belgie, Rakousko, Polsko), některé zažívají saturaci trhu (Irsko) a poslední skupinka zůstává i nadále v podstatě v útlumové konsolidační fázi (viz Řecko).

Dynamika a poptávka
Vzhledem k vysoké závislosti české ekonomiky na výrobě a vývozu (cca 25 % veškerého exportu) osobních automobilů zůstává otázkou, kam trh bude směřovat v letošním roce. Při hledání odpovědi je třeba nejprve přijmout fakt, že maximální poptávka za celou EU neznamená maximální prodeje na všech národních trzích. Pomineme-li dobu šrotovného v Německu, dá se říct, že tento trh je již na vrcholu, stejně jako maxima zdolává trh britský. Naproti tomu v případě Francie, Itálie a Španělska jako třetího až pátého největšího trhu nepochybně prostor pro růst poptávky existuje.
Druhý pohled, který podporuje myšlenku růstu – byť slabšího – je zájem domácností v zemích EU o nová auta. Z průzkumů vyplývá, že ochota pořídit si nový vůz je stále ještě nadprůměrná, byť odhodlání k zakoupení auta není až tak silné, jako bylo třeba před půlrokem. Přesto nasycenost trhu průzkumy mezi spotřebiteli zatím zdaleka nepotvrzují. A to je vedle vývoje v jednotlivých dílčích zemích druhým argumentem, proč nečekat v nejbližší době zadrhnutí prodejů nových aut v EU. Jako hlavní scénář pro rok 2017 proto vidíme zpomalení růstu z loňských 6,8 % na necelou polovinu.
