Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?

Z automobilek se stávají polobanky. Vyvolají finanční krizi?

01.03.2017 11:39

Automobilky čekají pravděpodobně velké změny v jejich produktovém portfoliu, i když posun k hybridům a elektřině nemusí mít zase takový rozměr a tempo, v jaké doufají elektrooptimisté (viz i mé předchozí příspěvky na toto téma). Automobilky také už několik let prochází jinou velkou změnou – stávají se z nich z velké části finanční společnosti. Podívejme se například na rozvahu Fordu, která je hodně vypovídající i pro ostatní.

Na konci roku 2015 dosahovala účetní hodnota celkových aktiv této automobilky 228 miliard dolarů, předchozí rok 210 miliard dolarů. Z toho v roce 2015 spadalo 92 miliard dolarů na automotive část – tedy na výrobu. A asi 136 miliard dolarů na finanční služby. Rok předtím přitom na automotive připadlo zhruba stejně aktiv a veškerý meziroční růst tedy generovaly finanční služby (což znamená zejména růst pohledávek).

0

Zdroj: Ford

Pokud tedy dnes hovoříme o nějaké významné automobilce, hovoříme o společnosti, jejíž hodně velkou část rozvahy tvoří „bankovní“ aktiva a od toho se také odvíjí hodnota a kvalita závazků těchto společností. Je to už delší čas, co jsem zde uvažoval nad tím, zda by se z automobilek nemohlo kvůli výše uvedenému stát centrum systematických finančních problémů. Pokud bychom si totiž představili nějaký černější scénář, mohlo by v zájmu dosažení modly růstu dojít k podobně uvolněnému poskytování úvěrů na auta, jako dříve třeba na hypotéky.

Nyní bych se rád k tématu vrátil, protože Torsten Slok z Deutsche Bank přišel s aktualizovanými daty ohledně nesplácených autopůjček v USA. Jak vidíme z následujícího grafu, počet nesplácených úvěrů nijak zvlášť neroste u dlužníků, kteří mají lepší kreditní skóre. U dnes již pověstné skupiny „subprime“ se ale delikvence již cca dva roky znatelně zvedají:

1

Slok ovšem graf interpretuje optimisticky s tím, že situace u kvalitních dlužníků se nezhoršuje. K tomu přidává druhý obrázek, který ukazuje, jak se vyvíjí objem nových půjček. Z něj je zřejmé, že subprime kategorie se zvyšuje jen mírně a celkový růst zajišťují zejména kvalitnější dlužníci:

2

Analytik ještě dodává, že celkový objem subprime autoúvěrů nyní dosahuje asi 300 miliard dolarů (je to tedy o téměř 50 % více než je velikost rozvahy Fordu). Subprime hypotéky ale dosahovaly v roce 2006 mnohem vyšší hodnoty. Rostoucí modrá křivka v prvním grafu by tak podle Sloka měla znervózňovat jen ty, kteří mají své investice nějak propojené přímo s méně kvalitními autopůjčkami. O systematický problém a riziko by ale jít nemělo.

Pokud se tedy necháme výše uvedeným uklidnit, zbývá pro akciové investory už jen jedno dilema: Jak a kdy skončí stav, kdy automobilky generují malé (či žádné) volné cash flow, protože masivně investují do svého zbankovnění – tedy do různých pohledávek.

 

Čtěte více:

Víkendář: Zaspaly německé automobilky dobu?
10.12.2016 9:49
Před časem se na internetových stránkách čínského ministerstva průmysl...
Akcie další automobilky padají. Japonci brání Toyotu před Trumpem
06.01.2017 16:33
Do obrany automobilky Toyota Motor před Donaldem Trumpem se pustila ja...
Evropský automobilový trh na maximu
17.01.2017 9:55
Tři roky pokračující růst evropského automobilového trhu přinesl v roc...
Na automobilky doléhá velká riziková trojka
08.02.2017 19:31
Na počátku týdne jsem zde poukazoval na to, že nová americká vláda má ...

Váš názor
  • Buy Back Agreements
    01.03.2017 13:15

    Research neuvádí jednu důležitou složku dopadající snad nejtíživěji právě na finanční divize automobilek. Totiž těmi bonitními dlužníky jsou zejména autopůjčovny, a nejrůznější fleety nejrůznějších podniků, ať již se jedná o 3, stovky či tisíce aut (osobních, dodávek, nákladních)v jednom podniku. V nemalé míře se jedná o operativní leasing, či prodej s tzv. Buy Back Agreement. To znamená, že automobilka se zavazuje za určitý čas a za určenou cenu odkoupit zpět konkrétní vozidlo či jej zúčtovat na protiúčet při nákupu nového. Toto funguje do doby, kdy je realizační cena vykoupeného vozidla na second hand trhu vyšší (v nejhorším rovna) než cena určená v dohodě. V období hospodářského poklesu, kdy prodej nových vozů vázne a second hand je zavalen nabídkou ojetin, realizační cena se dostává pod cenu smluvní řádově i o tisíce dolarů. Tím po tučných letech vrací automobilky zisky zpět. Po předcházejících tučných letech to může znamenat velké vystřízlivění.
    jiri
  • Pane JS super clanek diky:-)
    01.03.2017 12:49

    Vcera jste bodoval zajimavym clankem, dnes opet jen tak dal diky -mam stejny nazor pristi krizi vyvolaji automobilky a nemovitostni trh v Evrope pak se svezou opet banky. Nejvetsi problem automobilek bude legislativa ono je hezke elektricke nebo autonomni vozidlo ale co kdyz toto vozidlo nekoho prejede nebo zpusobi nehodu kdo bude na vine atd atd atd....
    martík
  • p.Soustružníku
    01.03.2017 12:47

    Pokud někde panuje extrémní konkurence, platí to o automotiv. Výrobní marže je srovnatelná s prodejní marží u dealerů. Potřeba neustálé inovace nutí automobilky k úvěrům, které banky poskytují opět s marží. Lze tedy říci, že automobilky živí kde koho a téměř nejhůře samy sebe sebe. Přitom mzdy v AP jsou nad průměrem, protože práce na výrobním pásu málokoho přitahuje, přitáhnout je tedy musí mzdy. Dalším faktorem, který významně ovlivňuje konkurenceschopnost je výroba aut šitých na míru potřeb a vkusu zákazníků. To vede k tomu, že značná část produkce má už řadu týdnů před vlastní výrobou svého zákazníka. Schopná automobilka má tedy potřebné dovednosti a informace, které potřebuje a touto cestou získá nejsnadněji. Neplatí to jen o AP. GE, která dělá téměř vše měla (možná ještě má) divizi bankovnictví, které ovšem samo o sobě podléhá fin. krizím jako obchodní i investiční bankovnictví, pokud tam začne konkurovat a fušovat do řemesla. Na vlastní kůži jsem prodělal neúspěšné jednání s nejmenovanou obchodní českou bankou o otevření účtu pro zahraničního subdodavatele AP a o 10 let později s GE bankou o profinancování již nastartovaného projektu (mimo AP). Bylo to jednání já o voze, oni o koze a bezúspěšné. Stálo je to trvalou ztrátu bezrizikové úrokové marže. Místní pobočky nechtěly ani přemýšlet o dealu a odkazovali se na centrálu, kde prý mají potřebné kompetence. Naštěstí pro mého zaměstnavatele to nebyly místní pobočky všech bank, našli se schopnější, výběr byl však velmi omezený. Bankovních institucí u velkých automobilek bych se nebál jako zdroje problémů. Musí však odolat pokušení "laciných" výdělků na finančních derivátech.
    lime
Aktuální komentáře
22.09.2025
8:28MakroMixér se sociologem Danielem Prokopem: Většina Čechů neví, jak daně fungují
21.09.2025
9:10Víkendář: Hodnota pravdy roste ve světě lží generovaných umělou inteligencí
20.09.2025
15:14Vytváří AI největší tlak na zaměstnanost u mladých lidí?
9:04Víkendář: Krugman o politice americké vlády a jejím dopadu na ekonomiku
19.09.2025
22:03Americké akcie mají za sebou silný týden  
17:46Akcie a peníze – americká a čínská verze
16:58Nové sankce EU proti Rusku: 118 lodí z ruské stínové flotily nebo banky
16:10Analytický radar: Colt sází na akvizice a míří k větší roli v obranném průmyslu
15:04Umělá inteligence a pracovní místa: „poslední“ slovo
14:30UniCredit Bank Czech Republic and Slovakia, a.s.: Oznámení výplaty úrokového výnosu z hypotečních zástavních listů (XS2541314584)
13:27Dohoda s Nvidií neřeší hlavní problém Intelu: ztrátovou Foundry Services
12:15Český zahraniční dluh ve stoupl o 69,6 mld. na 5,36 bilionu Kč
11:55Perly týdne: Fed měl snížit sazby o 75 bazických bodů?
11:04KKCG Financing a.s.: Pololetní finanční zpráva k 30.6.2025
10:56Gartner: Globální výdaje na AI se letos vyšplhají na téměř 1,5 bilionu dolarů
10:49Výnosy stoupají, akcie v Evropě také. Na programu jednání Trump - Si  
9:01BoJ mění směr: Prodej ETF značí konec jedné éry japonské měnové politiky
8:58Rozbřesk: Jestřábí ČNB a slabý dolar = nadále silná koruna
8:57Šéf KHNP rezignoval. Byl pod tlakem kvůli kritizované smlouvě s Westinghouse
8:54Prezident KHNP rezignoval, Trump bude jednat se Si a snižování sazeb Fedem je více nejisté  

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data