Mají se ekonomové začít bát signálů, které přicházejí z amerického automobilového průmyslu? A předznamenávají klesající čísla prodejů nových aut v USA biblickou katastrofu, která značí, že po sedmi bohatých letech přichází čas sedmi chudých let? Podle agentury Bloomberg situace není tak važná, jak vypadá a automobilky prý mají v rukách esa, která mohou poptávku po nových autech znovu nastartovat.
Analytik: Auta se musí obměňovat rychleji
Za posledních 20 let se počet lidí s řidičským průkazem v USA zvyšoval zhruba o 2 miliony ročně, což korespondovalo s ročním přírůstkem registrovaných vozidel, který vykazoval nárůst o zhruba 3 miliony aut ročně. Jenže, nedávno vydaná zpráva říká (psali jsme ZDE), že nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese méně. Jen hlásí propad prodejů od začátku roku o více než 18 procent. Tak, jak to tedy je? Bloomberg připomíná, že dnešní Amerika má silným trh práce, poměrně cenově dostupné financování nákupu aut a levný plyn.
Proč tedy prodeje aut padají?
Možným vysvětlením zpomalování prodejů aut, a označovaným jako skutečná divoká karta celého ekonomického problému, je na americkém trhu s automobily tzv. míra náhrady. Tedy průměrná doba, za jakou se automobily, včetně těch nákladních, u majitelů obnovují. Že může být tento argument zásadní, dokládá podle Blombergu statistika: V uplynulých dvou desetiletích „odešlo“ z vozového parku Američanů zhruba 13 milionů vozidel, což je ale mnohem méně než počet nově prodaných vozů za posledních pět let. Zkrátka - zákazníci, kteří chtěli vozový park „upgradovat“, nechali výrobce čekat a automobilky tak byly nuceny držet nová auta ve svých zásobách, namísto toho, že si je koupili noví zákazníci.
Nové technologie odkládají nákup nových aut
Američané mají stále tendenci vlastnit více než jedno vozidlo, avšak čas na obměnu aut se prodlužuje. Průměrný automobil, vč. Nákladních vozů, na amerických silnicích byl dnes vyroben v roce 2005. A důvodem jejich přítomnosti na silnicích je podle Kevina Tynana, analytika Bloomberg Intelligence to, že jsou zkrátka mnohem spolehlivější než jejich předchůdci. Automobilový segment se bude ale muset vyrovnat v této souvislosti s řadou hrozeb. Čas na obměnu aut se totiž může prodloužit, mimo jiné s nástupem nových technologií, samo řiditelných aut i tzv. „plug-in“ vozidel.
Proč? Každé zlepšení, či pokrok v elektrických pohonných jednotkách a samo řiditelných systémech totiž u zákazníků vyvolává pocit, že ještě není správný čas na nákup. „Proč si koupit nové auto teď, když technologicky vysnění modely není ještě na obzoru?,“ ptá se Tynan.
Analýza Blombergu demonstruje na příkladu modelu Camry to, že technologická výbava modelu z roku 2017 se v podstatě neliší od té z roku 2007. Takže někdo, kdo řídí model z roku 2007, si může říct: „Proč si mám koupit auto z roku 2017, když si můžu tři roky počkat a mít model s automatickým řízením a technologií, která se nyní do aut nevkládá?“ Podle analytika Tynana je to jeden z hlavních důvodů změn v poptávce po autech a výkyvech v příjmech automobilek. Zákazníci se bojí toho, že auta rychle zastarávají a tak si raději vezmou tříletou půjčku, než aby auto nakoupili přímo.
Esa z rukávu na obnovení poptávky automobilky teprve vytáhnou
Podle analytika Tynana neexistuje ale žádný důvod obávat se zásadního obratu ve vývoji automobilové ekonomiky. Společnosti jako a mají prý mnoho pák, aby se vyhnuly katastrofě. Konkrétně mohou například kombinovat strategii snižování objemu výroby a zvyšování zákaznických pobídek k tomu, aby přilákali nové kupující. Jde prý o čas, neboť řešení na zvýšení produkce se najde. A co mezitím? Podle Tynana je vhodný čas na to, koupit si nové auto.