Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Amerika hledá recept na to, jak povzbudit lidi v nakupování aut. Povede se to?

Amerika hledá recept na to, jak povzbudit lidi v nakupování aut. Povede se to?

02.08.2017 15:07
Autor: Pavel Daniel

Mají se ekonomové začít bát signálů, které přicházejí z amerického automobilového průmyslu? A předznamenávají klesající čísla prodejů nových aut v USA biblickou katastrofu, která značí, že po sedmi bohatých letech přichází čas sedmi chudých let? Podle agentury Bloomberg situace není tak važná, jak vypadá a automobilky prý mají v rukách esa, která mohou poptávku po nových autech znovu nastartovat.

Analytik: Auta se musí obměňovat rychleji

Za posledních 20 let se počet lidí s řidičským průkazem v USA zvyšoval zhruba o 2 miliony ročně, což korespondovalo s ročním přírůstkem registrovaných vozidel, který vykazoval nárůst o zhruba 3 miliony aut ročně. Jenže, nedávno vydaná zpráva říká (psali jsme ZDE), že nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese méně. Jen General Motors hlásí propad prodejů od začátku roku o více než 18 procent. Tak, jak to tedy je? Bloomberg připomíná, že dnešní Amerika má silným trh práce, poměrně cenově dostupné financování nákupu aut a levný plyn. Proč tedy prodeje aut padají?

Možným vysvětlením zpomalování prodejů aut, a označovaným jako skutečná divoká karta celého ekonomického problému, je na americkém trhu s automobily tzv. míra náhrady. Tedy průměrná doba, za jakou se automobily, včetně těch nákladních, u majitelů obnovují. Že může být tento argument zásadní, dokládá podle Blombergu statistika: V uplynulých dvou desetiletích „odešlo“ z vozového parku Američanů zhruba 13 milionů vozidel, což je ale mnohem méně než počet nově prodaných vozů za posledních pět let. Zkrátka - zákazníci, kteří chtěli vozový park „upgradovat“, nechali výrobce čekat a automobilky tak byly nuceny držet nová auta ve svých zásobách, namísto toho, že si je koupili noví zákazníci.

Nové technologie odkládají nákup nových aut

Američané mají stále tendenci vlastnit více než jedno vozidlo, avšak čas na obměnu aut se prodlužuje. Průměrný automobil, vč. Nákladních vozů, na amerických silnicích byl dnes vyroben v roce 2005. A důvodem jejich přítomnosti na silnicích je podle Kevina Tynana, analytika Bloomberg Intelligence to, že jsou zkrátka mnohem spolehlivější než jejich předchůdci. Automobilový segment se bude ale muset vyrovnat v této souvislosti s řadou hrozeb. Čas na obměnu aut se totiž může prodloužit, mimo jiné s nástupem nových technologií, samo řiditelných aut i tzv. „plug-in“ vozidel.

Proč? Každé zlepšení, či pokrok v elektrických pohonných jednotkách a samo řiditelných systémech totiž u zákazníků vyvolává pocit, že ještě není správný čas na nákup. „Proč si koupit nové auto teď, když technologicky vysnění modely není ještě na obzoru?,“ ptá se Tynan.

Analýza Blombergu demonstruje na příkladu modelu Toyota Camry to, že technologická výbava modelu z roku 2017 se v podstatě neliší od té z roku 2007. Takže někdo, kdo řídí model z roku 2007, si může říct: „Proč si mám koupit auto z roku 2017, když si můžu tři roky počkat a mít model s automatickým řízením a technologií, která se nyní do aut nevkládá?“ Podle analytika Tynana je to jeden z hlavních důvodů změn v poptávce po autech a výkyvech v příjmech automobilek. Zákazníci se bojí toho, že auta rychle zastarávají a tak si raději vezmou tříletou půjčku, než aby auto nakoupili přímo.

Esa z rukávu na obnovení poptávky automobilky teprve vytáhnou 

Podle analytika Tynana neexistuje ale žádný důvod obávat se zásadního obratu ve vývoji automobilové ekonomiky. Společnosti jako Ford a GM mají prý mnoho pák, aby se vyhnuly katastrofě. Konkrétně mohou například kombinovat strategii snižování objemu výroby a zvyšování zákaznických pobídek k tomu, aby přilákali nové kupující. Jde prý o čas, neboť řešení na zvýšení produkce se najde. A co mezitím? Podle Tynana je vhodný čas na to, koupit si nové auto.

 
 
 

Čtěte více:

Hnací motor inovací v oblasti čisté energie? V USA automobilový průmysl
06.07.2017 10:48
Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů, ve kterých je zaměs...
Český průmyslový boom
07.07.2017 9:38
Úspěšné tažení tuzemských průmyslových firem zdaleka nekončí. V květnu...
Volvo přechází na elektřinu. Kdo z toho bude těžit a kdo ztratí?
16.07.2017 11:42
Automobily Volvo jsou známy svou bezpečností a také nudným designem. Z...
Vsadí „tech
19.07.2017 19:06
Byznysem budoucnosti se mohou stát aplikace a technologie na vyhledává...
Americké prodeje aut klesají, GM se chystá na náročné pololetí
25.07.2017 15:35
Nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese...
Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou
26.07.2017 18:44
Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hy...
Automobilce Ford se i přes komplikace s prodeji na americkém trhu dařilo
26.07.2017 15:27
Americký výrobce aut Ford Motor ve druhém čtvrtletí 2017 zvýšil čistý ...
Víkendář: Němci rádi poučují ostatní. Nejdříve by se měli podívat sami na sebe
30.07.2017 13:33
Až zase bude nějaký německý ministr poučovat některou členskou zemi EU...
Jak zachránit diesely? V předvolebním Německu to řešil
02.08.2017 17:08
Německé automobilky upraví software u více než 5 milionů dieselových a...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
28.05.2025
17:24Americko – evropská akciová rotace a přínosy umělé inteligence pro obě ekonomiky
16:55Akciově trhy mírně ztrácí, čeká se na Nvidii a zápis z Fedu  
16:09Nvidia dnes reportuje čísla za první kvartál. Co od očekávat?
14:20Firma Shein podle zdrojů mění plány, chce vstoupit na burzu v Hongkongu
13:37Novým šéfem automobilové skupiny Stellantis se stane Antonio Filosa
12:40Grantham: Umělá inteligence je dobrá myšlenka. Právě proto na ní vzniká bublina
11:49Nebankovní firmy letos poskytly 77 miliard Kč, meziročně o 14 pct více
11:49RMS Mezzanine, a.s.: Vnitřní informace
11:38Akcie v lehké defenzivě. Nervozita na dluhopisech se vrací a večer reportuje Nvidia  
11:24EU se blíží k cílům v oblasti klimatu a energetiky pro rok 2030, uvedla EK
11:23M2C si jde na pražskou burzu pro až 240 milionů korun. Český lídr v péči o nemovitosti sází na technologie a globální expanzi
10:59V Německu v květnu ubylo lidí bez práce, nezaměstnanost klesla na 6,2 procenta
9:43Sněmovna přiřkla ČNB větší pravomoce, týká se to bank, komoditních derivátů i informací o fondech
9:25Bloomberg: Japonsko po 34 letech přišlo o pozici největšího věřitele na světě
9:17Rozbřesk: Japonské puzzle: slabé aukce “brnkají” trhům na nervy
8:37Akciové trhy dnes zahájí po rally na Wall Street nevýrazně. Centrem pozornosti Trumpova obchodní politika a výsledky Nvidie  
6:20Bank of America vybírá tři favority pro růst
27.05.2025
22:00Trump odstartoval mohoutnou rally na Wall Street; Tesla +7 %  
18:00Proč internetové nadšení zvedalo evropské akcie a AI tak nečiní?
17:29Tvrdá bitva technologických gigantů o každý zlomek pozornosti

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.