Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Amerika hledá recept na to, jak povzbudit lidi v nakupování aut. Povede se to?

Amerika hledá recept na to, jak povzbudit lidi v nakupování aut. Povede se to?

02.08.2017 15:07
Autor: Pavel Daniel

Mají se ekonomové začít bát signálů, které přicházejí z amerického automobilového průmyslu? A předznamenávají klesající čísla prodejů nových aut v USA biblickou katastrofu, která značí, že po sedmi bohatých letech přichází čas sedmi chudých let? Podle agentury Bloomberg situace není tak važná, jak vypadá a automobilky prý mají v rukách esa, která mohou poptávku po nových autech znovu nastartovat.

Analytik: Auta se musí obměňovat rychleji

Za posledních 20 let se počet lidí s řidičským průkazem v USA zvyšoval zhruba o 2 miliony ročně, což korespondovalo s ročním přírůstkem registrovaných vozidel, který vykazoval nárůst o zhruba 3 miliony aut ročně. Jenže, nedávno vydaná zpráva říká (psali jsme ZDE), že nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese méně. Jen General Motors hlásí propad prodejů od začátku roku o více než 18 procent. Tak, jak to tedy je? Bloomberg připomíná, že dnešní Amerika má silným trh práce, poměrně cenově dostupné financování nákupu aut a levný plyn. Proč tedy prodeje aut padají?

Možným vysvětlením zpomalování prodejů aut, a označovaným jako skutečná divoká karta celého ekonomického problému, je na americkém trhu s automobily tzv. míra náhrady. Tedy průměrná doba, za jakou se automobily, včetně těch nákladních, u majitelů obnovují. Že může být tento argument zásadní, dokládá podle Blombergu statistika: V uplynulých dvou desetiletích „odešlo“ z vozového parku Američanů zhruba 13 milionů vozidel, což je ale mnohem méně než počet nově prodaných vozů za posledních pět let. Zkrátka - zákazníci, kteří chtěli vozový park „upgradovat“, nechali výrobce čekat a automobilky tak byly nuceny držet nová auta ve svých zásobách, namísto toho, že si je koupili noví zákazníci.

Nové technologie odkládají nákup nových aut

Američané mají stále tendenci vlastnit více než jedno vozidlo, avšak čas na obměnu aut se prodlužuje. Průměrný automobil, vč. Nákladních vozů, na amerických silnicích byl dnes vyroben v roce 2005. A důvodem jejich přítomnosti na silnicích je podle Kevina Tynana, analytika Bloomberg Intelligence to, že jsou zkrátka mnohem spolehlivější než jejich předchůdci. Automobilový segment se bude ale muset vyrovnat v této souvislosti s řadou hrozeb. Čas na obměnu aut se totiž může prodloužit, mimo jiné s nástupem nových technologií, samo řiditelných aut i tzv. „plug-in“ vozidel.

Proč? Každé zlepšení, či pokrok v elektrických pohonných jednotkách a samo řiditelných systémech totiž u zákazníků vyvolává pocit, že ještě není správný čas na nákup. „Proč si koupit nové auto teď, když technologicky vysnění modely není ještě na obzoru?,“ ptá se Tynan.

Analýza Blombergu demonstruje na příkladu modelu Toyota Camry to, že technologická výbava modelu z roku 2017 se v podstatě neliší od té z roku 2007. Takže někdo, kdo řídí model z roku 2007, si může říct: „Proč si mám koupit auto z roku 2017, když si můžu tři roky počkat a mít model s automatickým řízením a technologií, která se nyní do aut nevkládá?“ Podle analytika Tynana je to jeden z hlavních důvodů změn v poptávce po autech a výkyvech v příjmech automobilek. Zákazníci se bojí toho, že auta rychle zastarávají a tak si raději vezmou tříletou půjčku, než aby auto nakoupili přímo.

Esa z rukávu na obnovení poptávky automobilky teprve vytáhnou 

Podle analytika Tynana neexistuje ale žádný důvod obávat se zásadního obratu ve vývoji automobilové ekonomiky. Společnosti jako Ford a GM mají prý mnoho pák, aby se vyhnuly katastrofě. Konkrétně mohou například kombinovat strategii snižování objemu výroby a zvyšování zákaznických pobídek k tomu, aby přilákali nové kupující. Jde prý o čas, neboť řešení na zvýšení produkce se najde. A co mezitím? Podle Tynana je vhodný čas na to, koupit si nové auto.

 
 
 

Čtěte více:

Hnací motor inovací v oblasti čisté energie? V USA automobilový průmysl
06.07.2017 10:48
Automobilový průmysl je jedním z klíčových oborů, ve kterých je zaměs...
Český průmyslový boom
07.07.2017 9:38
Úspěšné tažení tuzemských průmyslových firem zdaleka nekončí. V květnu...
Volvo přechází na elektřinu. Kdo z toho bude těžit a kdo ztratí?
16.07.2017 11:42
Automobily Volvo jsou známy svou bezpečností a také nudným designem. Z...
Vsadí „tech
19.07.2017 19:06
Byznysem budoucnosti se mohou stát aplikace a technologie na vyhledává...
Americké prodeje aut klesají, GM se chystá na náročné pololetí
25.07.2017 15:35
Nových aut se ve Spojených státech prodá letos zřejmě poprvé od recese...
Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou
26.07.2017 18:44
Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hy...
Automobilce Ford se i přes komplikace s prodeji na americkém trhu dařilo
26.07.2017 15:27
Americký výrobce aut Ford Motor ve druhém čtvrtletí 2017 zvýšil čistý ...
Víkendář: Němci rádi poučují ostatní. Nejdříve by se měli podívat sami na sebe
30.07.2017 13:33
Až zase bude nějaký německý ministr poučovat některou členskou zemi EU...
Jak zachránit diesely? V předvolebním Německu to řešil
02.08.2017 17:08
Německé automobilky upraví software u více než 5 milionů dieselových a...

Váš názor
Na tomto místě můžete zahájit diskusi. Zatím nebyl zadán žádný názor. Do diskuse mohou přispívat pouze přihlášení uživatelé (Přihlásit). Pokud nemáte účet, na který byste se mohli přihlásit, registrujte se zde.
Aktuální komentáře
19.06.2021
15:13Většina Němců a Nizozemců to neví, ale stále financují zbytek eurozóny
7:46Víkendář: Na prahu technologického boomu?
18.06.2021
22:03Zámořské akcie dostaly ránu v posledních sekundách seance  
19:06Čínská brzda, americký plyn a pestrost inflačních režimů
17:57Inflace otřásá trhy. Co by o ní investor měl a musí vědět? Registrujte se zdarma na webinář s hlavním analytikem Patrie 23. června!
17:51CNBC: Investice do evropských start-upů již překonaly loňský rekord
17:45Jestřábí Bullard poslal Wall Street ještě níže. Dolar je nejvýše od jara  
16:58Postupný růst sazeb lepší nežli šoky. Makléř Patrie říká, jak si trhy vyložily jestřábí Fed
15:37ECB prodloužila bankám úlevy u pákového poměru až do března 2022
14:47Palivo ze sopečných emisí a elektro. Výrobci závodních aut hledají řešení pro svou budoucnost
14:23Do dozorčí rady ČEZ míří podle SeznamZprávy bývalý ministr dopravy Dan Ťok
12:45Perly týdne: Zlatý trojúhelník akciové dokonalosti, americká inflační výjimka
12:38Skupina UDI spustí dobrovolný odkup akcií UDI CEE z trhu START pražské burzy. Nabídne 560 korun za akcii
11:59ČEB, a.s.: Informace o vyplácení úrokových výnosů z emisí dluhopisů
10:56Fidelity: Proč to budou mít komoditní akcie v budoucnu jednodušší než akcie technologických firem?
9:18Rozbřesk: Trhy Fedu věří, dlouhé výnosy padají, koruna ztrácí
8:52UDI spouští od pondělka dobrovolný odkup akcií a O2 dnes bez nároku na dividendu  
6:07Investiční tip Citigroup - Sázka na výnosy  
17.06.2021
22:10Wall Street zakončila nerozhodně, AMD +6 %  
17:49Na 1 milion tržeb firem v indexu S&P 500 je nyní potřeba o 70 % méně lidí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data