Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou

Stále je tu možnost, že Tesla i veškerá elektromobilita jsou jen velkou bublinou

26.07.2017 18:44

Je možné, že během několika málo let nastane výrazný posun směrem k hybridům a elektromobilům. Pokud tedy někdo například mění auto každých deset let a právě si koupil nové, je dost dobře možné, že s tím dalším už k pumpě jezdit nebude.

V takovou budoucnost asi věří společnosti jako Tesla, ale možná i Volvo a jiné. Je tu ale také možnost druhého extrému – žádná velká revoluce se konat nebude a elektromobily zůstanou v podstatě jen raritou. Ta by pravděpodobně byla omezena jen na člověka vyloženě městského, využívajícího svůj povoz k relativně krátkým přesunům, na jejichž konci bude k dispozici pohodlný způsob dobití baterie.

V tento druhý scénář pravděpodobně věří firmy jako Exxon, na jehož dlouhodobý energetický výhled jsme z globálního hlediska hleděli včera. Dnes bych z něj rád vybral několik zajímavých specifik. První z nich se týká právě automobilové budoucnosti. Projekce dalšího vývoje podílu vozů se spalovacími motory, hybridů a elektromobilů na celkovém počtu aut ve světě shrnuje následující graf:

Soustužník 

Tesla a řada čínských firem, které se vydávají cestou elektrifikace, by asi z nastíněného scénáře radost neměly. Podle něj by totiž i v roce 2040 stále naprosto dominovaly spalovací motory (diesely by prošly jen mírným růstem, vše by v podstatě táhl benzín). Hybridy by tvořily jen asi 15 % celkového počtu vozů a elektromobily ještě mnohem méně. Populární by byly jen v segmentu menších aut a tam, kde by jim výrazně pomáhala vládní politika.

V této souvislosti jsem tu před časem uvažoval o tom, jak může být úzce propojen úspěch čínské ekonomické transformace a budoucnost elektromobilů. Čína by se totiž pro ně mohla stát naprosto rozhodujícím trhem, podmínkou je ale pravděpodobně hladký přechod na nový ekonomický model. Pokud k němu totiž nedojde a čínská ekonomika a vláda budou procházet těžkými zkouškami a krizemi, elektromobilita asi prioritou nebude.

Exxon se každopádně domnívá, že flexibilita a další užitkové vlastnosti spalovacích a zejména benzínových motorů spolu s dalším pokrokem v úsporách paliva udrží ještě řadu let popularitu tradičních aut na vysoké úrovni. I zde se stejně jako v předchozím příspěvku nabízí otázka, nakolik je přání otcem myšlenky. Exxon každopádně vrhá do diskuse i následující graf, který porovnává náklady (roku 2016) spojené s omezením emisí CO2 o jednu tunu:

Sloustružník 

Zdaleka nejlépe z porovnání vychází zvyšování efektivity tradičních spalovacích motorů. Následuje přechod elektráren k plynu, jádro, hybridní auta, skladování CO2, větrné a solární elektrárny a na jednoznačně poslední pozici jsou elektromobily. Pokud jdou tedy tyto odhady relevantní a naším primárním cílem je co nejlevnější omezení emisí, měly by být elektromobily až tou poslední volbou. Musím ale říci, že mi není úplně jasná metodika, jakou Exxon pracoval – až neuvěřitelný se mi zdá například nákladový poměr hybridů a elektromobilů pohybující se minimálně na 1:7. Ale je pravdou, že budoucnost elektromobility do značné míry stojí a padá s očekávaným poklesem výrobních nákladů a prodejních cen baterií.

 

Čtěte více:

Čína možná objevila ekonomický všelék, Evropou šumí jestřábí křídla
17.07.2017 18:53
Na hlavní straně dnešních Financial Times se můžeme dočíst dvě zajímav...
„Hybridní“ past na investory, či přehlížená příležitost?
18.07.2017 18:52
Volvo chce do několika let montovat do všech svých vozů elektromotory ...
Akcie, před níž bledne i Tesla
19.07.2017 16:33
Na trhu se obchodují dva typy firem. Ten první je schopen z toho, co v...
Jak pokračuje „extinkce“ jednoho velkého akciového druhu?
20.07.2017 19:06
Nir Kaissar z Bloomberg Gadfly poukazuje na to, že akcie online prodej...
Kam investovat na následujících deset let
21.07.2017 19:16
JPMorgan se s námi v čerstvém čtvrtletním přehledu dění na finančních...
Akcie, cyklus a globální likvidita: Zlom v roce 2018?
25.07.2017 6:44
Tradiční ekonomický cyklus vrcholí přepalováním ekonomiky, mzdovými a ...
Co bude náš hlad po energiích uspokojovat v následujících desetiletích?
25.07.2017 18:46
Travis Hoium na stránkách Fool.com poukazuje na to, že ropný gigant Ro...

Váš názor
  •  
    27.07.2017 12:09

    Nedokážu si představit venku -15 auto přes noc vymrzlé, nutnost osvětlení, spěchám.
    Homo
  •  
    27.07.2017 11:43

    Napadla mě další možná problematická věc o které se v souvislosti s elektromobily mnoho nehovoří. Jedná se o životnost akumulátorů elektrické energie. V případě smůly Vám baterky kleknou po záruce auta. Na druhé straně jakou má trvanlivost a za kolik pořídíte novou palivovou nádrž? Ale třeba se i zde najde nějaké řešení. Jaké? Netuším.
    Monika
  •  
    27.07.2017 10:22

    Takových pokusů o nahrazení klasického motoru alternativním pohonem v automobilech bylo v historii více. Nakonec ani elektromobil není nic nového pod Sluncem. Snad nejdále to dotáhl před půlstoletím vzniknuvší Wankelův motor. Automobily s tímto zdrojem pohonu byly vyráběny sériově např. firmami NSU, Citroen, Mazda atd. Posledně jmenovaná značka na technickém zdokonalování tohoto motoru stále neúnavně pracuje, nicméně ani po pěti desítkách letech se tato věc nestala běžnou. Za vším byly zejména problémy se spotřebou a životností. Elektromobil má a bude mít také své zápory a nebudu se vůbec divit tomu, když dopadne podobně jako s Wankelem.
    Monika
  •  
    27.07.2017 9:44

    Řidiči a řidičky elektromobilů si budou asi jen obtížně zvykat, že "doplnění palivové nádrže" nebude otázkou desítek sekund tak, jak jsou zvyklí, ale budou si muset počkat např. desítky minut. Pro kamioňáky je tento fakt nepředstavitelný, aby během cesty po Evropě museli takto "trpět" mnohokrát během své štreky. Myslím, že klasický spalovací motor jen tak lehce plnohodnotně nahradit nepůjde.
    Monika
    •  
      27.07.2017 9:48

      Kamioňáci mají nucené přestávky.
      Velkamedvědice
      •  
        27.07.2017 9:53

        To nepopírám. Ale souběh a časování nucených přestávek s potřebou "tankovat" si neumím reálně představit. Nepíšu ze svých zkušeností, ale z doslechu od kamioňáků.
        Monika
  • Ve městech na popojíždění to fungovat bude
    27.07.2017 9:34

    Ale jinak určitě ne.
    mc
    • Re: Ve městech na popojíždění to fungovat bude
      27.07.2017 9:42

      jenže právě popojíždění ve městech dělá v Asii 90% individuální přepravy. Meziměstské cestování je neefektivní kvůli žalostnému stavu silnic a dálnic a taky třeba faktu, že 4 týdny dovolené jsou evropské specifikum - Asiati nemají kdy jezdit na dlouhé tratě. Tzn. hlavní omezení elektroaut, které vnímáme v Evropě, tedy dojezd, není pro většinu asijských potenciálních zákazníků faktorem při rozhodování o koupi vozu. A když někomu stačí 100-150 km dojezd, dostáváme se i do jiné cenové kategorie než je vlajková Tesla s brutálním výkonem a dojezdem 3x delším.
      mirek
  • Pane Soustruzniku trefujete hrebik na hlavicku
    26.07.2017 22:29

    Elektromobil je velka bublina pokud si sednete s odbornikem na dnesni paliva a auta obecne a budete diskutovat nad LPG,CNG, benzinem,naftou,hybridy, eletroauty, vodikem apod dojdete k zaveru ze jedina cesta je vodik ale cesta to je jeste dlouha pro eletroauta neni dost zdroju uz pro obyc auta neni dost zdroju muze mit snad cela indie a cina kazdy druhy obcan tedy cca 700 a 700 milionu lidi auto? Odpovim si ne nejsou zdroje o eletroautech ktere musite nekde nabijet a tu eletrinu vyrobit uz vubec... Je tonproste vykrik do tmy stejny jakobyl discman nebyl to walkman ale pak prisel ipod :-))) ovcanum a hejlum se to nelibi stado krici ektreicka auta nebo samoriditelna auta realita bude jina.... Mozna horsi mozna lepsi.... Navic zeme co tezi ropu nejsou pripraveny na konec tezby tak to proste je Exxonmobil drive Stadart oil vi co dela a vime komu ta firma patri :-)))
    martík
    • Re: Pane Soustruzniku trefujete hrebik na hlavicku
      27.07.2017 10:13

      Dopravní trh bude roztříštěný a bude na něm zastoupena každá technologie. Nemůžeme se na to dívat tak, že elektormobily musejí nutně vytlačit všechny spalovací motory. I teď stále existují koňská spřežení. Snad jen ta pára nemá žádný význam...
      HipHop
      •  
        27.07.2017 10:50

        Roztříštěnost výrobního programu a technologií zvyšuje cenu finálního výrobku firmy. Pro tu je naopak nejvhodnější maximální standardizace. Jedná se o proces sjednocení pomocí zavádění standardů. Vede ke koordinaci, kompatibilitě a opakovatelnosti v kvalitě výroby. Jistě, vše je možné. Ale vždy s přihlédnutím k ceně, kterou je ochoten akceptovat zákazník.
        Monika
Aktuální komentáře
22.11.2019
11:00Tesla představila svůj první pickup, při prezentaci se rozbil
10:48Nové zprávy vyvolávají více pochybností než nadšení, trhy ze současného módu nevytrhnou  
10:24Lagarde: Akomodativní politika byla a je klíčovým pohonem domácí poptávky
9:44ČEZ, a. s. – ČEZ stanovil cenu emise dluhopisů
9:15Média: Do PPF přišel manažer, který má mít na starosti převzetí skupiny CETV
9:06Rozbřesk: Anatomie strachu z krachu americko-čínských jednání
8:54Německo se vyhnulo recesi, Čína se chce s USA domluvit  
8:39Německo se těsně vyhnulo recesi, potvrdili statistici
8:21Chceme dohodu s USA, zároveň jsme ale připraveni k odvetě, řekl čínský prezident
5:47David Zahn: Změny v politice, na které by si investoři měli dát pozor
21.11.2019
22:01Obchodní válka nebere konce
17:29Série letošních pozoruhodných IPO asi skončí gigantickým paradoxem
17:21Exxon kvůli investicím chystá prodej větší části majetku
17:15Nejistota na trzích zatím nevede k úprku do bezpečí  
16:10Labouristé představili "nejradikálnější" volební program, zestátnit chtějí telekomunikace, železnice, vodu a poštu
14:18Evropské technologie jsou pro investory z USA a Asie novým přístavem
14:18EUC a.s. - zahájení výplaty pátého úrokového výnosu dluhopisu EUC VAR/22, ISIN CZ0003517724
14:03OPEC+ zřejmě prodlouží snížení těžby do června
12:21Stratég Morgan Stanley: První fáze čínsko-americké dohody bude, tím to možná skončí
12:10OECD: Růst české ekonomiky v příštím roce zpomalí, horší je i globální výhled

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
8:00DE - HDP, q/q
9:30DE - PMI v průmyslu
10:00EMU - PMI v průmyslu
10:30UK - PMI v průmyslu
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university