Až zase bude nějaký německý ministr poučovat některou členskou zemi EU o tom, jak musí dodržovat pravidla, může mu jeho protějšek říci, ať se Německo nejdříve podívá samo na sebe. Rádo totiž hovoří o morálním hazardu, nutnosti přísných fiskálních pravidel či korupci na jihu Evropy. Jenže jeho automobilový průmysl prochází jedním skandálem za druhým a existuje oprávněné podezření, že Berlín před těmito problémy úmyslně zavíral oči. Německo tedy v dodržování pravidel nemusí být o nic lepší než ostatní evropské země, i když se rádo staví do pozice kazatele.
Reputace německého korporátního sektoru, kterému se někdy kvůli propojení s politiky říká „Deutschland AG“, nyní trpí dalším skandálem. Ten se točí kolem údajné spolupráce pěti automobilek, o které nedávno informoval Der Spiegel. , , , a podle něj měly na tajných jednáních probírat technické standardy vyráběných vozů, dodavatele součástek a ceny tak, aby jim to zajistilo výhodu proti zahraniční konkurenci. O dohodách prý nakonec informoval , který se snaží očistit se po aféře spojené s podváděním při emisních testech.
Společnosti, u kterých je prokázáno porušení antimonopolních pravidel EU, mohou dostat pokutu až do výše 10 % jejich celosvětových tržeb. Společnost, která jako první toto chování nahlásí, ale pokutě čelit nemusí. Minulý rok například dostalo pokutu pět společností za manipulaci s cenami. Patřil mezi ně i a , ale vyvázl bez postihu, protože o existenci kartelu informoval. Těmto problémům ovšem nečelí jen německé automobilky. Minulý rok musela zaplatit 7,2 miliardy kvůli jejím praktikám při prodeji hypotečních derivátů v letech 2005–2007.
Německý zase nyní čelí nařčení z toho, že dodával Rusku turbíny pro elektrárny na Krymu. Ty mají omezit závislost tohoto poloostrova na energii z Ukrajiny, jenže EU podobné dodávky na Krym zakazuje. nyní tvrdí, že jej podvedl jeho ruský klient, který bez jeho vědomí dodal turbíny na Krym. Firma nyní podle svých informací zastavila veškeré dodávky podobného zařízení do Ruska.
Problém ovšem spočívá v tom, že podle ukrajinských investigativních stránek Euromaidanpress je z veřejně dostupných informací již delší dobu jasné, že se Rusko na Krymu snaží postavit elektrárny s turbínami od Siemensu. A stavba elektrárny, kam měly podle Siemensu turbíny skutečně směřovat, je naopak na samém počátku. se sice snaží vykreslit sebe sama jako oběť ruského podvodu, ale pro německou vládu jde o trapnou situaci. Prosazovala totiž sankce proti Rusku. A vládní tiskový mluvčí ujišťoval, že podle Rusů turbíny rozhodně nebudou použity na Krymu.
Společným rysem těchto skandálů je to, že jim německá vláda není schopna předejít a následně vázne i jejich vyšetřování. V případě a vyšly na povrch díky americkým a bruselským regulátorům. Německé automobilky jsou schopny prodávat za ceny, které obsahují i prémii za „německou kvalitu“. Co když je ale této „kvality“ dosaženo i díky podvádění a kartelovým dohodám?
Autor: Paul Taylor
(Zdroj: Politico
)