Dítko vizionáře Elona Muska uveřejnilo předběžná čísla k počtu prodaných automobilů za poslední čtvrtletí roku 2017. Nedá se však říci, že by z nich investoři skákali radostí. Podívejme se předně na Model 3, jenž má být prvním modelem orientovaným na širší střední třídu. Jednoznačným zklamáním je fakt, že ambiciózní cíl produkčního tempa 5 000 kusů za týden byl opět odsunut o další kvartál, konkrétně na závěr druhého čtvrtletí 2018. Pro první kvartál 2018 nyní maluje cifru 2 500 kusů za týden. Fakt, že v posledním kvartálu 2017 dostala z výrobních linek 2 400 kusů Modelu 3 (devítinásobek oproti kvartálu třetímu), je proto jen velmi slabou útěchou.
Co však výroba zajetých modelů S a X? Tady jsou vyhlídky o poznání lepší. V posledním kvartálu roku bylo zákazníkům doručeno 15 200 kusů Modelu S a 13 100 kusů Modelu X, což dohromady činí 28 300 elektromobilů (+30 % meziročně). Kumulativně se tak za rok 2017 dostáváme na hodnotu 101 300 doručených kusů. To je nejen o 30 % více než v roce 2016, ale také o 1 300 kusů nad plánem. Tyto dílčí úspěchy však nevyřeší dlouhodobý problém Tesly, kterým je nadále negativní provozní cashflow (tzn., že společnost musí získávat hotovost prostřednictvím navyšování dluhu nebo vlastního kapitálu).
Za sebe můžu říci, že se mi vize světa plného elektromobilů, kterou nám servíruje Musk, zdá velice líbivá. Nicméně, z pohledu investora nemůžu zcela prominout neplnění slibů daných akcionářům. O to víc, když se nás snaží rozptýlit novými „udělátkami“ ve formě elektrických nákladních automobilů a sportovních vozů extra třídy. Podotýkám, že ve stejném čase, kdy společnosti dosahuje poměr dluhu a vlastního kapitálu úrovně 160 %, návratnost investovaného kapitálu je na hony vzdálená kladným hodnotám, hrubá marže dosahuje jen 15 % a provozní cashflow se nijak zvlášť nechystá přehoupnout nad nulu (nemluvě o volném cashflow).
Abych však nebyl odsuzován jako přehnaný škarohlíd, chtěl bych ještě poukázat na často opomínané další dvě sekce byznysu . První je poskytování energetických řešení, které pozůstává z instalace solárních panelů a energetických úložišť (Powerpack). Tento segment vygeneroval v posledním kvartálu 300 mil. USD a nyní činí již 10 % celkových tržeb . Za poslední tři čtvrtletí dokázala energetická řešení více než zdvojnásobit svoje tržby a s doručením největší baterie na světě (100 MWh v Austrálii) v rekordním čase ukázal Musk potenciál tohoto byznysu. Segment má navíc s hrubou marží na úrovni 25 % nadprůměrnou profitabilitu v rámci společnosti. Druhým segmentem, který chci zmínit, je poskytování navazujících služeb (zejména servis), jenž v posledním kvartálu generoval také 300 mil. USD, což činí více 100% růst za poslední tři čtvrtletí. Poskytování servisní údržby k nasazeným produktům je stabilní byznys (časté jsou dlouholeté kontrakty) vyznačující se vysokými maržemi a v budoucnosti by tedy mohl poskytnout pevnou oporu provoznímu cashflow. Tyto dva expanzivní segmenty příjemně diverzifikují produktové portfolio . Jedním dechem však dodávám, že se budeme ještě dlouho bavit o automobilové společnosti.
Abych to nějak uzavřel, odkládání produkčního tempa pro Model 3 začíná být poněkud únavné. Investorům jednoho dne dojde trpělivost a nerad bych viděl, aby ambiciózní vize jakou je , zůstala právě tím – jen vizí. Avšak podaří-li se skutečně nakopnout masovou výrobu tohoto elektromobilu a energetických úložišť (spolu se servisními kontrakty), mohli bychom se dočkat naplnění Muskova snu. A ať si to vlastníci akcií přiznávají nebo ne, právě na tento sen vsadili svoje peníze.
Akcie dnes po otevření trhu klesají o 2,5 %.