Nejhodnotnější značkou světa letos zůstává Google a druhé místo patří opět firmě , i když rozdíl mezi oběma se za poslední rok výrazně zmenšil. Na třetí místo se dostal , který předstihl softwarovou společnost . Vyplývá to z žebříčku BrandZTop 100, který sestavuje reklamní agentura WPP a poradenská firma MilwardBrown.
Google zvýšil hodnotu své značky proti loňsku o 23 procent na 302,1 miliardy dolarů (6,8 bilionu Kč), o 29 procent na 300,6 miliardy a se za rok zhodnotil o 49 procent na 208 miliard dolarů.
Největší zastoupení v první desítce mají technologické firmy a maloobchodní společnosti. Právě maloobchod byl loni nejrychleji rostoucím odvětvím s nárůstem o 35 procent, následuje pojišťovnictví s 34 procenty a technologie s 28 procenty.
Mezi deseti nejvíce rostoucími obory jsou i automobilky, které s nástupem elektrického pohonu a autonomní mobility těží z těsné spolupráce s technologickými firmami. Celkově zvýšily svou hodnotu o sedm procent. Nejhodnotnější automobilovou značkou zůstává vedoucí světový propagátor hybridních pohonů s hodnotou 30 miliard dolarů.
"Letos jsme zaznamenali vůbec největší růst hodnoty značek způsobený růstem ve všech kategoriích. Jak noví, tak i stávající hráči sklízejí odměnu za statečnost a přijetí dlouhodobé strategie budování značky," uvedl David Roth z WPP. Rostoucí užívání technologií pracujících s daty, umělou inteligencí či rozšířenou realitou spolu s kreativním marketingovým přístupem umožňují mnoha značkám hlouběji porozumět spotřebitelům a poskytnout jim personalizovaný obsah.
V žebříčku se nově objevilo osm značek, mezi nimi například přepravní aplikace Uber nebo výrobce sportovního vybavení . Celková hodnota stovky nejcennějších značek světa se letos zvýšila o rekordních 21 procent na 4,4 bilionu dolarů.
Žebříček BrandZ Top 10 nejhodnotnějších značek světa 2018
1 |
Google |
technologie |
302,063 |
23% |
1 |
2 |
|
technologie |
300,595 |
28% |
2 |
3 |
|
obchod |
207,594 |
49% |
4 |
4 |
|
technologie |
200,987 |
40% |
3 |
5 |
Tencent |
technologie |
178,99 |
65% |
8 |
6 |
|
technologie |
162,106 |
25% |
5 |
7 |
|
platby |
145,611 |
31% |
7 |
8 |
|
restaurace |
126,044 |
29% |
10 |
9 |
Alibaba |
obchod |
113,401 |
92% |
14 |
10 |
AT&T |
telekomunikace |
106,698 |
-7% |
6 |