Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Drahé dráhy. Jak vyjet ze zajetých kolejí a přitom nevykolejit?

Drahé dráhy. Jak vyjet ze zajetých kolejí a přitom nevykolejit?

04.07.2018 7:15
Autor: Redakce, Patria.cz

Může se zdát, že vlaky byly odsunuty na druhou kolej evropské politiky. Ale i tak vyvolávají spoustu úzkosti. Francie už tři měsíce odolává stávkám, během kterých železničáři protestují proti plánované liberalizaci. Mezitím v Británii panuje nostalgie po státním vlastnictví - podle průzkumů, které v lednu publikovala televizní společnost Sky, podporuje asi 60 % Britů opětovné zestátnění železnic. Nevydařená květnová změna jízdních řádů vyústila v to, že 43 % vlaků jednoho operátora bylo každý den zrušeno nebo zpožděno, a to cestujícím na náladě nepřidá. Stávky a průzkumy dokazují, že drážní konkurence je kontroverzní. Nicméně je třeba ji přijmout.

A právě to již brzy čeká vlády evropských zemí. Nová legislativa EU s názvem „čtvrtý drážní balíček“ donutí státní dráhy, aby do příštího června otevřely své koleje i soukromým operátorům. Některé země jako Británie a Švédsko to již udělaly. Ostatní jako Německo a Itálie jsou právě v procesu jejího přijetí. Belgie, Francie a Španělsko sotva začaly. Mnoho zemí chce jen nutné minimum, aby pravidla splnily. To v podstatě znamená, že raději mezi vlaky a dráhy postaví „Čínskou zeď“, než aby je od sebe oddělily úplně. Argumenty pro to, aby národní vlády v implementaci reforem pokračovaly (a tedy alespoň od sebe oddělily dvě různé oblasti podnikání), jsou silné.

Proč liberalizovat?

Nejprve k argumentům pro konkurenci. Je možné mít dobré dráhy i bez liberalizace. Ale ti, kteří tak učinili (ve Švýcarsku a ve Francii), požívají nejvyšší dotace v Evropě. Právě eliminace státního monopolu totiž snižuje náklady. Švédsko byla první evropská země, která v roce 1988 plně oddělila dráhy od vlaků. Výzkum Univerzity Gothenburg zjistil, že náklady na provozování vlaků klesly o 10 % za deset let po deregulaci díky tomu, že mezi sebou konkurenční firmy soupeřily. Pasažéři pak získají výhodu levnějších lístků. Na linkách v Rakousku, České republice a Itálii, kde je mezi operátory skutečná konkurence, se rozpoutaly války o jízdné. Od té doby, co v roce 2011 České dráhy ztratily svůj monopol, klesla průměrná cena jízdenky z Prahy do Ostravy o 61 %.

Tím, že konkurence pošťuchuje firmy, aby používaly inovativní marketing a cenové systémy, podporuje i využívání vlakové dopravy. Podle poradenské firmy AECOM vzrostl v letech 2007 – 2012 počet pasažérů na hlavní lince na východním pobřeží Británie, která vede z Londýna do Edinburghu, o 15 procentních bodů a jízdné na stanicích s konkurencí kleslo o 6 procentních bodů oproti těm bez ní. Mezi lety 1996 a 2016 rostl počet ujetých kilometrů nejvíce v těch evropských zemí, které zažily největší liberalizaci.

Možná úskalí

Liberalizace na trati ani nevedla ke snižování bezpečnosti, jak se mnozí odboráři obávali. Mezi lety 2004 a 2015 klesl počet úmrtí z nehod na britských drahách o 74 % v porovnání s poklesem 36 % v EU jako celku. Strach, že přijdou o kontrakty, je hlavním podnětem brát bezpečnost vážně.

Ale není pravděpodobné, že by se plné výhody konkurence mohly materializovat bez úplného oddělení drah od vlaků. Státní dráhy, které rovněž provozují vlakovou dopravu, budou mít snahu podvádět, aby vyzrály nad svými soukromými rivaly. V roce 2017 NS, holandské státní dráhy, dostaly pokutu 41 milionů euro za zneužívání informací, které jako vlastník drah měla, aby neférovým způsobem vyhrála kontrakt. Litevské dráhy dostaly pokutu 28 milionů eur za to, že odstranily část tratě na přeshraničním spoji s Lotyšskem, aby omezily svého rivalitního operátora.

Liberalizace jde i zpackat. V Británii, kde vyšší počet pasažérů často znamená přepravu á la sardinky, bylo chybou dát drážní franšízy firmám, které pak získaly po dobu trvání jejich smluv téměř monopol. Většina pasažérů tak nemá mezi operátory smysluplnou volbu. Takže na koho jiného se obrátit, když se kvalita služeb zhorší.

Zisky z konkurence na drahách mohou být slušné. Ale jen pokud je vlády zvládnou správně implementovat.

Zdroj: The Economist

 

Čtěte více:

Američtí výrobci léků jsou neproduktivní. Pomoci jim chce regulátor
29.03.2018 6:13
Scott Gottlieb, šéf amerického Úřadu pro kontrolu potravin a léčiv (FD...
Ratingová agentura Moody's potvrdila vysoké hodnocení závazků Českých drah se stabilním výhledem
11.05.2018 15:12
České dráhy obhájily rating dlouhodobých závazků na stupni „Baa2“ od r...
Estonské banky
25.05.2018 17:00
Více než 13 miliard dolarů (asi 287 miliard Kč) se vypralo v letech 2...
Proč korporátní Amerika miluje Trumpa
28.05.2018 17:03
Americká elita je většinou přesvědčená, že Trumpovo prezidenství jejic...
Těžařům v Kongu odzvonila měděná léta
15.06.2018 14:51
Úřady Demokratické republiky Kongo (DRK) ve snaze využít vysokých cen ...

Váš názor
  • Nesouhlas
    04.07.2018 9:25

    Článek je typickou demagogií ve prospěch tzv. tržního hospodářství. Argumentuje se úsporami, včetně cen pro cestující. Jako první v Evropě privatizovaly anglické dráhy (je to Evropa?) za doby Márgret. V letech po privatizaci bylo zaznamenáno několik vážných nehod způsobených zanedbáním bezpečnostního vybavení a pravidel, toto zase z důvodu pod-investování. Asi před 3 lety jsem jel v Anglii rychlíkem z Liverpoolu do Birminghamu a úrovní služeb jsem nebyl uchvácen. Cena jízdného se blížila letence (snad pětinásobek české ceny)m zatímco souprava motorového rychlíku byla stará, všude páchla nafta, interiér odřený, čistota asi jako v pantografu mezi Smíchovem a Berounem, když vozí celý den napité polo-bezdomovce. Věřím tomu, že v výšin takové cenové hladiny i soukromý sektor nějaké úspory může přinést (ale ne v Anglii :). V podmínkách ČR jsem nikde nezaznamenal zvláštní pokles nákladů státních drah (ČD). Ukázkově zavádějící je argument, jak klesla cena jízdenky mezi Prahou a Ostravou. Tam průměrné jízdné opravdu kleslo, ale tento jev argumentuje naopak proti soukromému provozu na státních kolejích. Jezdí snad většina cestujících z Prahy do Ostravy (případně z Ostravy do Prahy :) ? Na příkladu je jasně vidět, že soukromý sektor, pochopitelně, se snaží jen vylízat med, zatímco státní dráhy musí zajišťovat POTŘEBNOU veřejnou službu všude tam, kde by to panu Jančurovi nesypalo. Dráhy svou podstatou mají patřit jednomu provozovateli, typicky státu a to z následujících důvodů: - propojená dopravní cesta musí být centrálně řízena a je zřejmé že i její správa má být centrální. - historicky byly dráhy strategickým nástrojem dopravy, to přetrvává dodnes byť částečně. Jde např. o přepravu armády, strategických surovin... - jde o jeden řady nástrojů, kterým stát vykonává svou funkci, regulaci jiných odvětví (třeba silniční dopravy). - v našich podmínkách jde i o nástroj sociální. Provozování drah státem zaručuje relativně levnou každodenní dopravu lépe, než může soukromý dopravce. Argumentace cenovou konkurencí je chybné. U drah je tento jev zásadně překrytý celkovými náklady na provoz, které jsou podstatně větší než u silniční dopravy. Z této podstaty také dráhy dotace potřebují. Pokud je nedostanou, jízdné bude několika násobkem jízdného současného jezdit se bude jen z Prahy do Ostravy.
    Ullspeger
    • Re: Nesouhlas
      04.07.2018 13:41

      Myslím, že je lepší se zdržet přehnaně emotivních reakcí. Článek není (minimálně úplnou) demagogií. 1) Situaci v Anglii zmiňuje - problém je, že tam na mnoha tratích nejde o klasické soutěžení ale spíš o rozparcelování monopolů/oligopolů na jednotlivých tratích. 2) Nedá se argumentovat jen Praha - Ostrava (byť je zmíněn jako nejpozitivnější příklad). Je také spousta lokálních tratí v pohraničí/mezi malými sídly, kde minimálně na čas fungovala/funguje osobní přeprava, kterou monopolní státní dopravce označil za neefektivní. Moje zkušenost (obecně s hromadnou dopravou) byť např. známá spíše z autobusů je, že může fungovat např. přidělení lukrativní trati pouze pokud tato společnost zajistí i obslužnost na regionem požadovaných linkách. Dělá se to formou přidělení zastávek kde mohou autobusy cestující nabírat/u vlaků tedy spíše asi časech v grafikonu právě na těch lukrativních tratích. Tzn. státní provozovatel infrastruktury (drah) řekne, že soukromý dopravce může jezdit také na trati Praha - Ostrava, pokud zároveň např. zajistí spojení mezi Libercem a Jabloncem (resp. spíše někde, kde má depo blízko). Dopravce sám chce realizovat největší zisk - i na té malé trati může nabídnout služby, které mu zvýší tržby a zároveň provozuje lukrativní trať, kterou chtěl odjakživa. Omezí se neefektivnost a nechuť inovace ve státní firmě a monopolu, kde přece je všechno už jisté, a zároveň se zamezí luxování komerčně úspěšných tratí, kde peníze tečou do soukromé firmy a stát sanuje zvyšující se dluh státního dopravce. Předpokládá to ale určitou inteligenci při plánování dopravy a spolupráci státu a samosprávy
      premaj
Aktuální komentáře
26.04.2024
8:30Microsoft zvýšil čtvrtletní zisk o pětinu, tržby překonaly očekávání
8:28Majitel Googlu výrazně zvýšil čtvrtletní zisk, poprvé vyplatí dividendu
6:24Willett Advisors: Spojené státy v mimořádné pozici, Čína hodnotovou akcií
25.04.2024
22:03Zámoří strhla do záporu Meta i pomalejší růst ekonomiky  
19:16ČD Cargo, a.s.: Tisková zpráva
19:10UNICAPITAL Invest III a.s.: Výroční zpráva 2023
19:04UNICAPITAL Invest VI a.s.: Výroční zpráva 2023
18:30Staro – nový technologický cyklus a atraktivita růstových akcií
17:05Martin Kycelt: Překvapivé reakce na výsledky Tesly a Meta Platforms
16:47Slabé HDP s vyššími inflačními tlaky. Po výsledcích se trhy potýkají i s makrodaty  
16:00SATPO finance, s.r.o.: Výroční finanční zpráva za rok 2023
16:00City Home finance III, s.r.o: Výroční finanční zpráva za rok 2023
15:46Braňo Soták k výsledkům Meta Platforms a staronové cílové ceně: Silná čísla "po zásluze" potrestána, akcie -15 %  
15:13Hermes vzdoruje zpomalení prodeje luxusního zboží, akcie však s dobrými výsledky dopředu počítaly  
12:50Deusche Bank s nejlepšími čísly od roku 2013. Zpět v čele ziskovosti investiční bankovnictví
12:09Sazby výš po delší dobu a trh zralý na další korekci?
11:37Miliardáři by podle ministrů G20 měli platit dvouprocentní majetkovou daň
11:08Těžařská firma BHP chce rivala Anglo American, vznikl by největší producent mědi
11:02Jak jsou na tom velké techy? Meta nalomila důvěru investorů  
10:24Meta navyšuje výdaje na AI. Investoři se ale obávají, zda se vynaložené peníze vrátí

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:30USA - Výdaje na osobní spotřebu, m/m
16:00USA - Index spotř. důvěry Mich. university