Ti, kteří vládnou dnes, nemusí trhu dominovat za pár let. Příklad mluví za všechny… Dříve dominovaly trhu průmyslové konglomeráty a ropné společnosti, dnes žezlo převzaly technologie. Stačí se podívat na vývoj v TOP 5 od roku 2001.

Zdroj: Visual Capitalist
Nic neroste do nebe. Ani , ani . I když si giganti své doby vždy myslí, že jsou věční.
Před padesáti lety patřila do nejhodnotnější desítky firem i dnes velmi známá jména – považte sami – peloton tehdy vedla (která se mimochodem skvěle zvládla přeorientovat do 21. století, klobouk dolů). Ale také byl na špici Kodak, kterého sundal během pár let nástup digitálních fotoaparátů. Obdobný příběh zažil Polaroid. A co třeba ? Letos se připomněla investorské veřejnosti svým vyřazením z indexu Dow Jones , kde byla jediným původních členů od založení indexu.
Na akciích velkých firem je krásně vidět struktura ekonomiky a naše spotřební návyky. American Telephone and Telegraph Company (AT&T), neboli telefon a telegraf, dominoval světu v době ještě před zrozením Československa. Síť telefonních kabelů napříč světem měla obrovskou hodnotu, i když její nástup byl dnešní optikou velmi pomalý a trval skoro sto let. Dnes je to poměrně nezajímavá firma. Kdo z vás má doma pevnou telefonní linku?
Říká vám něco společnost ? Americký (kdysi) gigant, narozený 1892, který před mnoha desetiletími zatřásl nákupním modelem prostřednictvím svých katalogů. Napříč Amerikou s nimi rozeslal pošťáky, kteří se obratem vrátili s klientskými objednávkami. Později otevíral kamenné prodejny. Ještě v časech naší sametové revoluce, v roce 1989, byl největší americký maloobchodní řetěžec, než jej předstihl Walmart. , 20. století, se nyní potácí na hranici krachu.
Současný nejdelší býčí trh historie vytvořil giganty, kteří by zde chtěli být věčně. Buďme obezřetní na prohlášení firemních bossů, že tentokrát je to jiné. Není. A co si myslí česká investorská veřejnost?
Z malé twitterové ankety si můžeme udělat obrázek o tom, jak to vidí (statisticky nereprezentativní) vzorek uživatelů twitteru. Nejvíce nahnuté to má podle nich . Že by pro mileniály už nebyl dostatečně cool? A nakolik zůstane nastupující generace loajální vůči zavedeným značkám, jako je ?
Autor: Jaroslav Vybíral