O více než 8 procent se v dnešním obchodování propadly akcie Louis Vuitton Moet Hennesy. Výrobce přepychového zboží, známý hlavně svými kabelkami, přitom přišel s čísly, před kterými může konkurence blednout závistí. Den mu ale zkazila s horším doporučením pro celý sektor luxusního zboží. Propad akcií prohloubily následná slova o přísnějších čínských celních kontrolách, ktreá přišla z útrob firmy. Akcie konkurenčního Keringu (značky Gucci nebo Alexander McQueen) odepsaly přes 9 %, Salvatore Ferragamo Italia si pohoršil o více než 4 %, Richemont (šperky Cartier, pera Montblanc) skoro 5 %, Burberry odpoledne odepisoval 8 %, i když tady mohla hrát roli silnější libra.
Rekordní zisky za první pololetí a solidní prodeje za třetí čtvrtletí potvrzují, že největší světový výrobce luxusního zboží má v porovnání s konkurencí jeden z nejúctyhodnějších obchodních modelů a jeho značka Louis Vuitton určuje standardy ziskovosti a tržeb pro celé odvětví, soudí v dnešním kometáři analytička Bloombergu Deborah Aitkenová.
vykázala za třetí čtvrtletí 10% růst organických tržeb, což odpovídá analytickému odhadu podle Bloombergu. Celkové tržby za tři měsíce do 30. září dosáhly 11,38 miliardy EUR, což je o 0,01 miliardy méně než tržní odhady. Nad očekávání dobré ale byly organické tržby v divizích Víno & Lihoviny a Móda & Kožené zboží, typické vysokými maržemi.
Akcie výrobců luxusního zboží a kosmetiky dostávaly poslední dobou na frak. Investoři měli strach z útlumu tamního cestovního ruchu a z následků přísnějších celních kontrol v Číně kvůli neprocleným dovozům do země. O tom se zatím jenom spekulovalo. Finanční ředitel společnosti Jean-Jacques Guiony ale potvrdil, že čínské celní úřady skutečně zpřísňují kontroly na hranicích při návratu do země. Číňané se tak podle něj mohou snažit přidusit čilé obchodování s dováženým zbožím na šedém trhu. Kabelky Louis Vuiotton i jiné přepychové zboží je v zahraničí levnější a Číňané pak z jeho prodeje doma profitují. Paralelnímu trhu se říká taj-kou (ve významu nakupovat jménem někoho jiného) a skupina LVMH se ho nijak podporovat nesnaží, uvedl její CFO.
Akcie ztratily jenom za poslední měsíc 11 %, nejvíce od srpna 2015, kdy Čína mohutně zdevalvovala svou měnu. Dnes se v Paříži propadly až o 8,4 %. V grafu je vidět jejich výkonnost za poslední rok k 9. říjnu.

Analytici společnosti Kepler Cheuvreux měli za to, že tyto obavy jsou přehnané a propad akckií vytvořil příležitost k nákupu. Americká banka ale nejnověji doporučila sektor luxusního zboží v portfoliu podvážit. Dosud byl její náhled neutrální, nyní ale její analytici v čele s Krupou Patelem soudí, že sektor i po nedávném výprodeji vypadá napjatě a důvěra čínských spotřebitelů má možná to nejlepší za sebou. Potenciál pro zisk na akcii a tržby u firem jako Kering navíc vyprchává, zatímco investoři pořád dávají přednost hodnotovým akciím před růstovými.
Zájem Asiatů o přepychové zboží je v hledáčku ještě z jednoho důvodu. Jsou jím vzájemná dovozní cla, která na sebe uvalily USA a Čína. Jejich přímá expozice na luxusní zboží je ale nízká, neboť většina tradičních značek se vyrábí v Evropě, míní v Bloombergu. Podle jeho seniorní analytičky Aitkenové zůstává čínská poptávka nedotčená a “LMVH je první, kdo potvrzuje, že asijské trhy prosperují”.
A dnešní propad? “Myslím si, že trh je v modu prodávejte informace a kvůli obchodní válce předpokládá zpomalení,” uvedl podle agentury Reuters nejmenovaný obchodník v Ženevě.
Zdroje: , Business of Fashion, Bloomberg, Patria.cz, Reuters