Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

12.11.2019 13:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Řada Američanů věří, že v jejich zemí dochází ke ztrátě pracovních míst kvůli čínské konkurenci. A domnívají se, že tomu lze zabránit cly uvalenými na dovozy z této země a ze zemí jiných. Dong Cheng, Mario Crucini, Hyunseung Oh a Hakan Yilmazkuday ale na stránkách VoxEU tvrdí, že právě americké zkušenosti by měly jasně ukazovat, jaké nezamýšlené negativní důsledky takové kroky přinášejí. Příběh „americké výjimečnosti“ dosažené během dvacátého století totiž přináší úplně opačné poučení.

Ekonomové poukazují na to, že na počátku vzniku celosvětového automobilového průmyslu stály Spojené státy na špičce v rychlosti rozšiřování aut napříč celou společností. Celému světu pak začaly dominovat americké firmy Ford, GM a Chrysler. Jejich kumulativní podíl na trhu dosahoval od roku 1922 do roku 1938 asi 80 %, za nimi figurovaly britské firmy s pouze 6% podílem. Společnost Ford přitom začala auta vyrábět na automatizované výrobní lince už v roce 1914 a výsledkem byl pokles potřeby práce při výrobě a významné snížení výrobních nákladů a prodejní ceny.

Ke zmíněné americké výjimečnosti dosažené na počátku minulého století ve výrobě a penetraci automobilů došlo právě proto, že americké vozy byly ve srovnání se zahraniční konkurencí výrazně levnější. K tomu zase výrazně přispěly inovace, které se šířily mezi továrnami tří amerických automobilek. Vlády v jiných zemích na konkurenční tlak těchto firem postupně reagovaly zaváděním cel a protekcionismem. Tím ale zbrzdily šíření automobilové dopravy v jejich zemi a také rozvoj domácích automobilek.

Následná vlna liberalizace vedla k tomu, že se americký trh globalizoval a začaly na něm podnikat i zahraniční automobilky. Podle ekonomů jde o podobný proces, který nastal ve sportu poté, co se Spojené státy otevřely zahraničním atletům. Důležité je, že americké automobilky nevyhledávaly ochranu před zahraniční konkurencí a podle ekonomů za ochranu nelobují ani nyní. „Jak ukazuje historie, vzdalování se konkurenčnímu tlaku jen zřídkakdy slouží zákazníkovi a efektivitě domácí výroby,“ uzavírají ekonomové.

Studie v následujícím grafu ukazuje konkrétní vývoj globálního tržního podílu automobilek jednotlivých zemí. Zřejmá je dlouhodobá dominance Fordu, GM a Chrysleru, kterou až ke konci období začínají narušovat zejména firmy z Evropy:

1

Druhý graf ukazuje dlouhodobý vývoj tržního podílu amerických automobilek na domácím trhu. Ve druhé polovině dvacátého století tam docházelo k jeho znatelnému poklesu s tím, jak se na trh dostávaly evropské a japonské vozy vyráběné v zahraničí nebo přímo v USA. Jak ale bylo zmíněno, Spojené státy na tento vývoj nereagovaly protekcionismem, který by poškozoval spotřebitele a brzdil inovace v průmyslu:

2

Zdroj: VoxEU

 
 

Čtěte více:

Škoda Auto zvedla zisk, koncern Volkswagen však zatemnil výhled
30.10.2019 8:41
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za devět měsíců letošního roku st...
Fiat + Peugeot, aneb jak společně ustát nové, drahé časy
31.10.2019 10:56
Správní rada automobilky Fiat Chrysler (FCA) a dozorčí rada francouzsk...
Petr Dufek: Na tuzemský průmysl začíná doléhat slábnoucí poptávka
06.11.2019 9:42
Podle dnes zveřejněných údajů statistického úřadu se výroba v našem ne...
Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...

Váš názor
  • neskutečná omezenost pohledu
    12.11.2019 14:24

    Pánové ovšem zcela pominuli fakt, že zatímco před sto lety se levné americké výrobky šířily především díky vysoké produktivitě v důsledku technologických inovací, láce čínských výrobků je postavena na neuvěřitelně podhodnocené tamější téměř otrocké pracovní síle, s vysokým podílem dětské práce a v neskutečně ubohých pracovních podmínkách ohrožující zdraví. Na něčem, co bylo tak na začátku kapitalismu v polovině devatenáctého století.
    Niemetz
  • No to je objev?!?
    12.11.2019 13:58

    To přece učíme v prvním semestru bakalářského studia, chlapci!?!
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
25.07.2024
9:18Rozbřesk: Koruna stále pod tlakem holubičích komentářů, čeká na HDP
8:57Wall Street prošla nejprudším poklesem od prosince, Moneta zvýšila zisk o 12 % a potvrzuje jeho celoroční výhled  
8:50MONETA Money Bank, a.s.: Uveřejnění vnitřní informace dne 25. 7. 2024
8:05Biden: Obrana demokracie je důležitější než funkce
7:41Moneta ve čtvrtletí zvýšila zisk o 12 % a potvrzuje celoroční i víceletý výhled
24.07.2024
22:01Hlavní zámořské indexy silně oslabovaly  
18:05Sazby v září o 25 bps dolů?
17:40Preview: MONETA pololetními výsledky potvrdí, že je na dobré cestě ke splnění ročního ziskového cíle  
16:57Akcie se propadají, Tesla udává směr. Nejde ale pouze o výsledky  
16:45BNP Paribas svými výsledky potvrdila, že funguje stabilně  
16:10ČEZ dnes zahájil jednání s KHNP o smlouvě na stavbu dvou reaktorů v Dukovanech
16:02Jak to bude s výplatou dividendy COLT CZ u klientů Patria Finance?
15:09Kearney: Ekonom středního proudu znervózní, když vláda začne rozhodovat o podpoře firem a odvětví
14:33IEA: Globální poptávka po uhlí zůstane letos i příští rok zhruba stejná
13:51Automobilka Aston Martin prohloubila pololetní ztrátu na 217 milionů liber
13:17Braňo Soták: První z velkých techů udal solidní tón, trhům to však aktuálně nemusí stačit. Alphabet masivně investuje do AI data center  
12:09Jakub Blaha: Hrubá marže Tesly dále klesá kvůli cenovým válkám  
11:55Průzkum: Dvě třetiny rodičů spoří svým dětem na budoucnost
11:13Výsledky tlačí akciové trhy dolů. Špatná byla i data  
11:03S&P Global: Růst podnikatelské aktivity v eurozóně se téměř zastavil

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
AbbVie Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
Air France-KLM (06/24 Q2, Bef-mkt)
Anglo American PLC (03/24 Q1, Bef-mkt)
British American Tobacco PLC (03/24 Q1, Bef-mkt)
Dow Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
Euronext NV (06/24 Q2, Aft-mkt)
Harley-Davidson Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
Honeywell International Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
Julius Baer Group Ltd (03/24 Q1, Bef-mkt)
Lazard Inc (06/24 Q2, Bef-mkt)
Neste Oyj (06/24 Q2, Bef-mkt)
Nestle SA (06/24 Q2, Bef-mkt)
Sanofi SA (06/24 Q2, Bef-mkt)
STMicroelectronics NV (06/24 Q2, Bef-mkt)
Texas Roadhouse Inc (06/24 Q2, Aft-mkt)
TotalEnergies SE (06/24 Q2, Bef-mkt)
7:00BE Semiconductor Industries NV (06/24 Q2)
7:00Dassault Systemes SE (06/24 Q2)
7:00Roche Holding AG (06/24 Q2)
7:30Stellantis NV (06/24 Q2)
8:00Unilever PLC (06/24 Q2)
10:00DE - Index podnikatelského klimatu Ifo
12:30Xerox Holdings Corp (06/24 Q2)
13:00Nasdaq Inc (06/24 Q2)
14:30USA - HDP, q/q a
14:30USA - Nové žádosti o dávky v nezam.
17:45Vinci SA (06/24 Q2)
18:00EssilorLuxottica SA (06/24 Q2)
18:00Hermes International SCA (06/24 Q2)
23:00Baker Hughes Co (06/24 Q2)