Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

12.11.2019 13:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Řada Američanů věří, že v jejich zemí dochází ke ztrátě pracovních míst kvůli čínské konkurenci. A domnívají se, že tomu lze zabránit cly uvalenými na dovozy z této země a ze zemí jiných. Dong Cheng, Mario Crucini, Hyunseung Oh a Hakan Yilmazkuday ale na stránkách VoxEU tvrdí, že právě americké zkušenosti by měly jasně ukazovat, jaké nezamýšlené negativní důsledky takové kroky přinášejí. Příběh „americké výjimečnosti“ dosažené během dvacátého století totiž přináší úplně opačné poučení.

Ekonomové poukazují na to, že na počátku vzniku celosvětového automobilového průmyslu stály Spojené státy na špičce v rychlosti rozšiřování aut napříč celou společností. Celému světu pak začaly dominovat americké firmy Ford, GM a Chrysler. Jejich kumulativní podíl na trhu dosahoval od roku 1922 do roku 1938 asi 80 %, za nimi figurovaly britské firmy s pouze 6% podílem. Společnost Ford přitom začala auta vyrábět na automatizované výrobní lince už v roce 1914 a výsledkem byl pokles potřeby práce při výrobě a významné snížení výrobních nákladů a prodejní ceny.

Ke zmíněné americké výjimečnosti dosažené na počátku minulého století ve výrobě a penetraci automobilů došlo právě proto, že americké vozy byly ve srovnání se zahraniční konkurencí výrazně levnější. K tomu zase výrazně přispěly inovace, které se šířily mezi továrnami tří amerických automobilek. Vlády v jiných zemích na konkurenční tlak těchto firem postupně reagovaly zaváděním cel a protekcionismem. Tím ale zbrzdily šíření automobilové dopravy v jejich zemi a také rozvoj domácích automobilek.

Následná vlna liberalizace vedla k tomu, že se americký trh globalizoval a začaly na něm podnikat i zahraniční automobilky. Podle ekonomů jde o podobný proces, který nastal ve sportu poté, co se Spojené státy otevřely zahraničním atletům. Důležité je, že americké automobilky nevyhledávaly ochranu před zahraniční konkurencí a podle ekonomů za ochranu nelobují ani nyní. „Jak ukazuje historie, vzdalování se konkurenčnímu tlaku jen zřídkakdy slouží zákazníkovi a efektivitě domácí výroby,“ uzavírají ekonomové.

Studie v následujícím grafu ukazuje konkrétní vývoj globálního tržního podílu automobilek jednotlivých zemí. Zřejmá je dlouhodobá dominance Fordu, GM a Chrysleru, kterou až ke konci období začínají narušovat zejména firmy z Evropy:

1

Druhý graf ukazuje dlouhodobý vývoj tržního podílu amerických automobilek na domácím trhu. Ve druhé polovině dvacátého století tam docházelo k jeho znatelnému poklesu s tím, jak se na trh dostávaly evropské a japonské vozy vyráběné v zahraničí nebo přímo v USA. Jak ale bylo zmíněno, Spojené státy na tento vývoj nereagovaly protekcionismem, který by poškozoval spotřebitele a brzdil inovace v průmyslu:

2

Zdroj: VoxEU

 
 

Čtěte více:

Škoda Auto zvedla zisk, koncern Volkswagen však zatemnil výhled
30.10.2019 8:41
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za devět měsíců letošního roku st...
Fiat + Peugeot, aneb jak společně ustát nové, drahé časy
31.10.2019 10:56
Správní rada automobilky Fiat Chrysler (FCA) a dozorčí rada francouzsk...
Petr Dufek: Na tuzemský průmysl začíná doléhat slábnoucí poptávka
06.11.2019 9:42
Podle dnes zveřejněných údajů statistického úřadu se výroba v našem ne...
Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...

Váš názor
  • neskutečná omezenost pohledu
    12.11.2019 14:24

    Pánové ovšem zcela pominuli fakt, že zatímco před sto lety se levné americké výrobky šířily především díky vysoké produktivitě v důsledku technologických inovací, láce čínských výrobků je postavena na neuvěřitelně podhodnocené tamější téměř otrocké pracovní síle, s vysokým podílem dětské práce a v neskutečně ubohých pracovních podmínkách ohrožující zdraví. Na něčem, co bylo tak na začátku kapitalismu v polovině devatenáctého století.
    Niemetz
  • No to je objev?!?
    12.11.2019 13:58

    To přece učíme v prvním semestru bakalářského studia, chlapci!?!
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
31.05.2025
15:22Fidelity International: Co mohou očekávat investoři do technologií?
10:05Víkendář: Cla a nedoceněné přínosy evropské měnové unie
30.05.2025
17:12Která země má nejvíce (čistých) zahraničních aktiv? A jak to souvisí s globálními (ne)rovnováhami?
17:02Trumpova celní politika opět zvedá volatilitu na akciovém trhu  
15:37Lee věří v další růst akcií, pozitivní je i Siegel
14:57ČNB: Český růst byl podpořen investicemi a exportem, výhled zhoršují cla
14:15Čeká nás akciový výprodej? Penzijní fondy se chystají vyvážit portfolia
14:01Trumpovy celní vrtochy už spálily firmám přes 34 miliard dolarů, spočetla agentura Reuters
12:22Perly týdne: TACO, umění vyjednávat a chvíle pro euro
11:54Philip Morris ČR vyplatí za loňský rok dividendu 1220 korun na akcii, stejnou jako loni
10:59Jan Bureš: HDP revidován vzhůru, rok 2025 již bude silný…
10:33Trumpova cla opět platí. A budou platit i zítra? Trhy na zprávy reagují tlumeně  
10:21Zpřesněný odhad HDP za první kvartál ukázal nejrychlejší růst ekonomiky za téměř 3 roky
9:09Rozbřesk: Trumpova cla: platí, neplatí a znovu platí
8:47Bessent: Obchodní rozhovory USA s Čínou váznou, měli by se zapojit prezidenti
8:46Odvolací soud obnovil Trumpova cla
8:44Ministerstvo financí navrhuje zrušit daňový strop 40 milionů, Trumpova cla znovu na scéně a futures jsou smíšené  
6:15Slavný index S&P 500 letos nestíhá. Má smysl začít kupovat akcie mimo USA?
29.05.2025
22:00Nvidia po výsledcích táhla trhy vzhůru  
18:23Nový inflačně - monetární režim a finanční síla obchodovaných firem

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data