Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

12.11.2019 13:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Řada Američanů věří, že v jejich zemí dochází ke ztrátě pracovních míst kvůli čínské konkurenci. A domnívají se, že tomu lze zabránit cly uvalenými na dovozy z této země a ze zemí jiných. Dong Cheng, Mario Crucini, Hyunseung Oh a Hakan Yilmazkuday ale na stránkách VoxEU tvrdí, že právě americké zkušenosti by měly jasně ukazovat, jaké nezamýšlené negativní důsledky takové kroky přinášejí. Příběh „americké výjimečnosti“ dosažené během dvacátého století totiž přináší úplně opačné poučení.

Ekonomové poukazují na to, že na počátku vzniku celosvětového automobilového průmyslu stály Spojené státy na špičce v rychlosti rozšiřování aut napříč celou společností. Celému světu pak začaly dominovat americké firmy Ford, GM a Chrysler. Jejich kumulativní podíl na trhu dosahoval od roku 1922 do roku 1938 asi 80 %, za nimi figurovaly britské firmy s pouze 6% podílem. Společnost Ford přitom začala auta vyrábět na automatizované výrobní lince už v roce 1914 a výsledkem byl pokles potřeby práce při výrobě a významné snížení výrobních nákladů a prodejní ceny.

Ke zmíněné americké výjimečnosti dosažené na počátku minulého století ve výrobě a penetraci automobilů došlo právě proto, že americké vozy byly ve srovnání se zahraniční konkurencí výrazně levnější. K tomu zase výrazně přispěly inovace, které se šířily mezi továrnami tří amerických automobilek. Vlády v jiných zemích na konkurenční tlak těchto firem postupně reagovaly zaváděním cel a protekcionismem. Tím ale zbrzdily šíření automobilové dopravy v jejich zemi a také rozvoj domácích automobilek.

Následná vlna liberalizace vedla k tomu, že se americký trh globalizoval a začaly na něm podnikat i zahraniční automobilky. Podle ekonomů jde o podobný proces, který nastal ve sportu poté, co se Spojené státy otevřely zahraničním atletům. Důležité je, že americké automobilky nevyhledávaly ochranu před zahraniční konkurencí a podle ekonomů za ochranu nelobují ani nyní. „Jak ukazuje historie, vzdalování se konkurenčnímu tlaku jen zřídkakdy slouží zákazníkovi a efektivitě domácí výroby,“ uzavírají ekonomové.

Studie v následujícím grafu ukazuje konkrétní vývoj globálního tržního podílu automobilek jednotlivých zemí. Zřejmá je dlouhodobá dominance Fordu, GM a Chrysleru, kterou až ke konci období začínají narušovat zejména firmy z Evropy:

1

Druhý graf ukazuje dlouhodobý vývoj tržního podílu amerických automobilek na domácím trhu. Ve druhé polovině dvacátého století tam docházelo k jeho znatelnému poklesu s tím, jak se na trh dostávaly evropské a japonské vozy vyráběné v zahraničí nebo přímo v USA. Jak ale bylo zmíněno, Spojené státy na tento vývoj nereagovaly protekcionismem, který by poškozoval spotřebitele a brzdil inovace v průmyslu:

2

Zdroj: VoxEU

 
 

Čtěte více:

Škoda Auto zvedla zisk, koncern Volkswagen však zatemnil výhled
30.10.2019 8:41
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za devět měsíců letošního roku st...
Fiat + Peugeot, aneb jak společně ustát nové, drahé časy
31.10.2019 10:56
Správní rada automobilky Fiat Chrysler (FCA) a dozorčí rada francouzsk...
Petr Dufek: Na tuzemský průmysl začíná doléhat slábnoucí poptávka
06.11.2019 9:42
Podle dnes zveřejněných údajů statistického úřadu se výroba v našem ne...
Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...

Váš názor
  • neskutečná omezenost pohledu
    12.11.2019 14:24

    Pánové ovšem zcela pominuli fakt, že zatímco před sto lety se levné americké výrobky šířily především díky vysoké produktivitě v důsledku technologických inovací, láce čínských výrobků je postavena na neuvěřitelně podhodnocené tamější téměř otrocké pracovní síle, s vysokým podílem dětské práce a v neskutečně ubohých pracovních podmínkách ohrožující zdraví. Na něčem, co bylo tak na začátku kapitalismu v polovině devatenáctého století.
    Niemetz
  • No to je objev?!?
    12.11.2019 13:58

    To přece učíme v prvním semestru bakalářského studia, chlapci!?!
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
14.12.2019
9:06Víkendář: Paul Volcker, 1927–2019
13.12.2019
22:04Obchodní dohoda nepodpořila další růst na Wall Street
17:54Co se na trhu cení
17:14Obchodní dohoda je tu, ale také slušný zmatek na trzích. Americké akcie beze směru  
17:06USA a Čína: Počáteční obchodní dohoda je na světě
16:43Ondřej Martínek: Moneta kupuje Wüstenrot - vánoční dárek pro akcionáře?
15:56EU: Obchodní dohoda s Londýnem musí vyvážit práva a povinnosti
15:35Zlato šlo letos na dračku. Bude to příští rok podobné?
13:44Perly týdne: Začátek konce americké demokracie, protievropská centra a slovenský skok k eletromobilitě
12:14Cigarety asi zdraží i v příštích letech, MF chystá další zdanění
11:55Klimatická politika může z tržních valuací vymazat až 2,3 bilionu USD, vytváří také příležitosti
11:01Euforii na trzích přiživily britské volby, na tahu je nyní Čína  
10:58Německý tisk: Za sankcemi USA na Nord Stream 2 jsou jejich zájmy
10:01ČNB: Snížení rezervy na ochranu úvěrového trhu není nyní na místě
9:46Moneta: Akvizice Wüstenrot podepsána (komentář analytika)  
9:12Rozbřesk: Britští konzervativci drtivě vítězí, libra i euro posilují
8:58Moneta podpsala koupi Wüstenrot, v Británii vyhráli konzervativci a dohoda USA-Čína je naspadnutí  
8:39Summit EU se shodl na klimatické neutralitě, Polsko má výjimku
8:29Libra po britských volbách výrazně posílila vůči euru i dolaru
12.12.2019
23:23Konzervativci Borise Johnsona přesvědčivě vyhráli britské volby a mají absolutní většinu v dolní komoře Sněmovny

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
Nebyla nalezena žádná data