Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

VoxEU: Spojené státy se nyní mohou nejlépe poučit z vlastní historie

12.11.2019 13:41
Autor: Redakce, Patria.cz

Řada Američanů věří, že v jejich zemí dochází ke ztrátě pracovních míst kvůli čínské konkurenci. A domnívají se, že tomu lze zabránit cly uvalenými na dovozy z této země a ze zemí jiných. Dong Cheng, Mario Crucini, Hyunseung Oh a Hakan Yilmazkuday ale na stránkách VoxEU tvrdí, že právě americké zkušenosti by měly jasně ukazovat, jaké nezamýšlené negativní důsledky takové kroky přinášejí. Příběh „americké výjimečnosti“ dosažené během dvacátého století totiž přináší úplně opačné poučení.

Ekonomové poukazují na to, že na počátku vzniku celosvětového automobilového průmyslu stály Spojené státy na špičce v rychlosti rozšiřování aut napříč celou společností. Celému světu pak začaly dominovat americké firmy Ford, GM a Chrysler. Jejich kumulativní podíl na trhu dosahoval od roku 1922 do roku 1938 asi 80 %, za nimi figurovaly britské firmy s pouze 6% podílem. Společnost Ford přitom začala auta vyrábět na automatizované výrobní lince už v roce 1914 a výsledkem byl pokles potřeby práce při výrobě a významné snížení výrobních nákladů a prodejní ceny.

Ke zmíněné americké výjimečnosti dosažené na počátku minulého století ve výrobě a penetraci automobilů došlo právě proto, že americké vozy byly ve srovnání se zahraniční konkurencí výrazně levnější. K tomu zase výrazně přispěly inovace, které se šířily mezi továrnami tří amerických automobilek. Vlády v jiných zemích na konkurenční tlak těchto firem postupně reagovaly zaváděním cel a protekcionismem. Tím ale zbrzdily šíření automobilové dopravy v jejich zemi a také rozvoj domácích automobilek.

Následná vlna liberalizace vedla k tomu, že se americký trh globalizoval a začaly na něm podnikat i zahraniční automobilky. Podle ekonomů jde o podobný proces, který nastal ve sportu poté, co se Spojené státy otevřely zahraničním atletům. Důležité je, že americké automobilky nevyhledávaly ochranu před zahraniční konkurencí a podle ekonomů za ochranu nelobují ani nyní. „Jak ukazuje historie, vzdalování se konkurenčnímu tlaku jen zřídkakdy slouží zákazníkovi a efektivitě domácí výroby,“ uzavírají ekonomové.

Studie v následujícím grafu ukazuje konkrétní vývoj globálního tržního podílu automobilek jednotlivých zemí. Zřejmá je dlouhodobá dominance Fordu, GM a Chrysleru, kterou až ke konci období začínají narušovat zejména firmy z Evropy:

1

Druhý graf ukazuje dlouhodobý vývoj tržního podílu amerických automobilek na domácím trhu. Ve druhé polovině dvacátého století tam docházelo k jeho znatelnému poklesu s tím, jak se na trh dostávaly evropské a japonské vozy vyráběné v zahraničí nebo přímo v USA. Jak ale bylo zmíněno, Spojené státy na tento vývoj nereagovaly protekcionismem, který by poškozoval spotřebitele a brzdil inovace v průmyslu:

2

Zdroj: VoxEU

 
 

Čtěte více:

Škoda Auto zvedla zisk, koncern Volkswagen však zatemnil výhled
30.10.2019 8:41
Provozní zisk automobilky Škoda Auto za devět měsíců letošního roku st...
Fiat + Peugeot, aneb jak společně ustát nové, drahé časy
31.10.2019 10:56
Správní rada automobilky Fiat Chrysler (FCA) a dozorčí rada francouzsk...
Petr Dufek: Na tuzemský průmysl začíná doléhat slábnoucí poptávka
06.11.2019 9:42
Podle dnes zveřejněných údajů statistického úřadu se výroba v našem ne...
Víkendář: „iPhone moment“ německých automobilek?
09.11.2019 8:38
V roce 2040 by měla končit jedna velká éra německých automobilek. Spol...

Váš názor
  • neskutečná omezenost pohledu
    12.11.2019 14:24

    Pánové ovšem zcela pominuli fakt, že zatímco před sto lety se levné americké výrobky šířily především díky vysoké produktivitě v důsledku technologických inovací, láce čínských výrobků je postavena na neuvěřitelně podhodnocené tamější téměř otrocké pracovní síle, s vysokým podílem dětské práce a v neskutečně ubohých pracovních podmínkách ohrožující zdraví. Na něčem, co bylo tak na začátku kapitalismu v polovině devatenáctého století.
    Niemetz
  • No to je objev?!?
    12.11.2019 13:58

    To přece učíme v prvním semestru bakalářského studia, chlapci!?!
    Pracovitý Prosecký
Aktuální komentáře
29.04.2024
17:07Tesla a pár dalších vystupují z řady, akciové indexy však velký růst nepředvádějí  
16:38Švýcarský návrat ke starému normálu, eurozóna a USA jemu vzdálené?
15:37NET4GAS, s.r.o.: Zveřejnění výroční zprávy společnosti za rok 2023
15:21Primoco UAV SE: Konsolidovaná výroční finanční zpráva za rok 2023
15:01Musk v Číně odblokoval samořízení Tesly, akcie v reakci posilují
14:48Míra inflace v Německu v dubnu setrvala na březnových 2,2 procenta
14:30ČEZ OZ uzavřený investiční fond a. s. - Výroční zpráva za rok 2023
14:14Týdenní výhled: Od Fedu nečekáme akci ani velké rétorické změny, velký tech prozatím rally zachránil. ČNB znovu -50 bps, ale zpomalení se blíží  
13:57UNICAPITAL Invest III a.s.: Oznámení o deváté výplatě úrokového výnosu
13:56EU by k zastavení přílivu elektromobilů z Číny potřebovala vysoká cla
13:51Gevorkyan převzal polskou továrnu konkurenta a výrobu převedl na Slovensko. Získal také dodávky pro SKF
13:26Než otevře Wall Street: Tesla, Apple, Paramount Global  
13:00ČSOB Hypoteční banka, a.s.: Výroční zpráva 2023
13:00Primoco UAV SE: Pozvánka na valnou hromadu dne 31. 5. 2024
12:11TESLA KARLÍN, a.s.: Zveřejnění Výroční finanční zprávy za 2023
12:01Nabitý týden startuje růstově pro akcie i dluhopisy  
12:00Philips se dohodl na urovnání žalob v USA, jeho akcie prudce posílily
11:55UNIMEX GROUP, uzavřený investiční fond, a. s.: Výroční zpráva za rok 2023
11:07Primoco UAV zveřejnilo výroční zprávu za rok 2023. Výrobce bezpilotních letounů v něm dosáhl růstu tržeb na šestinásobek, svolává valnou hromadu
10:43FT: Velké evropské banky loni zaplatily v Rusku na daních 800 milionů eur

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
Kalendář událostí
ČasUdálost
14:00DE - Harmonizovaný CPI, y/y