Hledat v komentářích
Investiční doporučení
Výsledky společností - ČR
Výsledky společností - Svět
IPO, M&A
Týdenní přehledy
 

Detail - články
Nic moc si nenalhávat

Nic moc si nenalhávat

15.11.2019 18:54

V Hospodářských novinách jsme před několika týdny mohli nalézt rozhovor s profesorem Václavem Smilem. Ten mimo jiné řekl: „Víte, my vším plýtváme - vodou, energií, jídlem… Stačilo by, kdybychom posledních pár desítek let byli šetrnější. Lidé nemusí mít auta se silnými motory, nemusí jezdit na dovolenou do jiného světadílu, nemusí si kupovat investiční byty v cizině. Ale musí jíst. A teď si vezměte, že čtyřicet procent veškerého jídla, které se vyprodukuje, se vyhodí. Čtyřicet procent! To je přece ohromná uhlíková stopa, když se vyhodí čtyřicet procent jídla pro 7,5 miliardy lidí.“

Tato slova mi nedala a trochu jsem zapátral, zda máme skutečně podobné „rezervy“. Nebylo by divu. Například CNBC před několika týdny psala o tom, že v letech 2010 - 2018 byla SUV druhá v žebříčku subjektů a odvětví, které přispívají k růstu emisí. Počet SUV vzrostl o z 35 milionů na 200 milionů, což reprezentuje 60 % celkového růstu počtu aut na silnicích. Jde o čísla z analýzy IEA, která také tvrdí, že pokud to takhle půjde dál, SUV úplně eliminují efekt šíření elektromobilů (konkrétně vliv, jaký by mělo 150 milionů těchto vozů). Rád bych dodal, že my jezdíme Škodou Yeti, což je „technicky“ také SUV. Její spotřeba se ale při rozumné jízdě celoročně pohybuje kolem 6 litrů benzínu (a to jezdíme zejména po Vysočině). Snad tak nejsem při psaní těchto řádků pokrytcem - odvážím se tvrdit, že o tahle SUV tu nejde, hovoříme o oněch dvoutunových tancích.

Zpět k plýtvání potravinami. Téma mě dovedlo až k následujícímu grafu. V něm nalezneme srovnání vybraných zemí podle toho, jaký podíl jídla se u nich podle průzkumu organizace Movinga z roku 2017 vyhodí a také jak moc si lidé v těchto zemích myslí, že se vyhodí. Nejvíce se j jídlem plýtvá v USA, kde se v domácnostech vyhazuje asi čtvrtina potravin. A Američané také patří mezi ty, u kterých nalezneme největší rozdíl mezi realitou a názorem (domnívají se, že vyhodí asi 15 % potravin). Podobné je to v Kanadě, ale třeba i ve Švýcarsku:

001

Zdroj: Movinga, Statista

Pokud bychom se domnívali, že bez relativně velkých ztrát a vyhazování jídla to v moderní společnosti nejde, z omylu nás vyvedou země jako je Rusko, ale hlavně Japonsko, kde je vnímané i skutečné plýtvání minimální. Graf sice nenaznačuje míru plýtvání¨. o které hovořil pan profesor. Může to být tím, že jde jen o domácnosti. Ale očividně platí, že rezervy tu máme skutečně obrovské a nemusíme ani řešit například to, zda a jak k emisím přispívá spotřeba masa (pro zajímavost viz: https://www.mzp.cz/cz/articles_100118_maso).

Mohli bychom přitom tvrdit, že než se pustíme do relativně náročných a nejistých projektů na snižování emisí, do kterých patří třeba i zmíněná elektromobilita, budeme mít vyčerpané všechny poměrně nenáročné možnosti, jak přispět k ochraně Země. Tj. zejména plýtvání všeho druhu. U jídla to znamená přechod na japonsko-ruský standard. A když už jsme u osobní dopravy, můžeme také zmínit plýtvání způsobené jízdou stylem brzda plyn. Z vlastní zkušenosti vím (a bezpochyby nejsem sám), jak citlivé jsou moderní motory na styl jízdy. Pokud se přitom snahou o větší plynulost posuneme třeba z 6,5 na 6 litrů, znamená to snížení spotřeby paliva a emisí o cca 8 %. To nejsou malá čísla a podle některých studií je tu prostor pro úspory ještě znatelně vyšší. Člověk by čekal, že nejdříve uděláme to nejjednodušší, co je v podstatě bez rizika...

Všichni jsme nadprůměrní...

Na závěr si ještě dovolím trochu odskočit od tématu a poukázat na ony v obrázku prezentované rozdíly mezi realitou a naším hodnocením. U naprosté většiny zemí je rozdíl pozitivní, což můžeme zobecnit tak, že naše chování hodnotíme systematicky lépe, než jaké skutečně je. Je to asi podobné, jako když se většina z nás domnívá, že je nadprůměrně dobrým řidičem, či většina lidí na trhu, že je nadprůměrně dobrým investorem (téma zhusta popisované behaviorálními financemi).

Důsledky tohoto příliš růžového pohledu na sebe sama v podobných případech moc pozitivní nejsou. Zdá se, že alespoň u odhadů plýtvání jsou vůči němu celkem imunní Rusové, a hlavně Švédové a v grafu již neuvedení Dánové a Norové. Což jsou zároveň země, kde se plýtvá zdaleka nejméně. Takže to svádí ke konstatování, že ti, co se nejvíce snaží, mají také nejmenší tendenci něco si nalhávat. Nebo ti, kteří si nic nenalhávají, se nejvíce snaží.

 

Čtěte více:

Reuters: Úpis akcií Saudi Aramco je zlomovým okamžikem pro tamní burzu. Vyšle ji do první ligy?
15.11.2019 8:00
Blížící se vstup ropné firmy Aramco na akciový trh bude pro mladou a n...
Rozbřesk: Česko ztrácí tempo, americká ropa na ceně
15.11.2019 9:04
Podle předběžného odhadu se HDP ve třetím čtvrtletí mezikvartálně zvýš...
Ropné firmy v USA sníží ve 2020 druhým rokem za sebou investice
15.11.2019 9:44
Američtí producenti ropy z břidlic plánují na příští rok další snížen...
Velké chyby ve statistice mohly ovlivnit rozhodování Riksbank. Je to katastrofa, zní z banky
15.11.2019 12:20
Švédská centrální banka Riksbank kritizuje švédský statistický úřad, n...
Hongkongská vláda čeká letos poprvé za deset let pokles ekonomiky
15.11.2019 12:27
Hongkongská vláda kvůli eskalaci protestů výrazně zhoršila výhled vývo...
Perly týdne: Tesle utíká čas, IBM jej revolučně zkracuje a my „vynikáme“ v krádežích aut
15.11.2019 13:13
Ve světě… Tesla má možná to nejlepší za sebou: CNBC poukazuje na nov...

Váš názor
  • presna cisla za Svycarsko
    16.11.2019 19:44

    pri jednom vyzkumu jsem narazil na nasledujici celkem zajimavy odkaz ze Svycarska. https://www.bafu.admin.ch/bafu/en/home/topics/waste/guide-to-waste-a-z/biodegradable-waste/types-of-waste/lebensmittelabfaelle.html Tech cca 40% tam maji za cely proces od produkce ke spotrebiteli. Tech cca 20% uvadenych u Svycarska dava smysl pro odpad jen z toho, co spotrebitele nakoupi.
    wbcom
  • Skoda Yetti
    15.11.2019 20:43

    Jen detail, myslim, ze Skoda Yetti se da zaradit do cross-over kategorie, tedy prechod mezi kompakty a SUV, takze jste jeste v pohode. Diky za uzitecny clanek, uvahu.
    horakx
Aktuální komentáře
28.12.2025
17:14AI se bude posouvat do fyzického světa, roboti by výrazně měnili trh práce
12:32Fond, který poráží 99 % konkurence: Automobilky jsou nové banky
8:47Víkendář: Stalo módní odmítat neoliberalismus, ale argumenty proti němu jsou poměrně slabé
27.12.2025
17:08Korinek: Naše děti už pravděpodobně nezažijí stejný trh práce jako my
12:30Trumpova dohoda nestačí: Čína dál brzdí americký přístup k vzácným zeminám
8:42Víkendář: Proč se svět vzdal toho, co tak dobře fungovalo?
26.12.2025
22:02Wall Street po Vánocích v klidu: nízké objemy, mírně pozitivní sentiment  
17:44Naše ekonomika směrem k udržitelné rovnováze?
15:14Perly týdne: Magické číslo a datová centra ve vesmíru
13:11Nvidia rozjíždí velkou hru: licencuje technologii Groq a získává jeho špičkové manažery
11:06Historický růst drahých kovů: Proč zlato a stříbro lámou rekordy?
7:46Investiční výhled 2026: Dluhy dlouho nejsou problém... Až najednou ano  
25.12.2025
20:42Investiční fórum: Kam v roce 2026 úspěšně investovat? Experti nabídnou své tipy 7. ledna
17:17Česká ekonomika v regionálním kontextu a v příštím roce
15:11Jak Buffett měnil pohled na investice a co se změní po jeho odchodu z čela Berkshire Hathaway
10:41Investiční výhled 2026: Dopad cel na trhy bohatě kompenzovala vlna nadšení z AI  
24.12.2025
17:17Návratnost amerického trhu v příštím roce
15:15Zlato dnes historicky poprvé prolomilo 4500 dolarů za unci. Na rekordech stříbro i platina
12:15Nová fáze trhu podle Goldman Sachs: Horké valuace, AI boom a vyšší volatilita  
11:25Jak trhy (ne)obchodují přes vánoční svátky a přelom roku? Přinášíme přehled

Související komentáře
Nejčtenější zprávy dne
Nejčtenější zprávy týdne
Nejdiskutovanější zprávy týdne
    Kalendář událostí
    Nebyla nalezena žádná data