Tuzemský výrobce nealkoholických nápojů ČeskoSlovensko v loňském roce zvýšil tržby meziročně o 7,5 % na 6,636 miliard korun. Hodnota provozního zisku EBITDA za rok 2021 dosáhla 1,125 miliardy korun, což znamená meziroční nárůst o téměř 100 milionů korun a překročení vlastního odhadu firmy, který byl v rozmezí 1,080 až 1,120 miliardy korun. Předběžné hospodářské výsledky dnes firma oznámila na svém webu. Vzhledem k plánovaným investicím a rozvojovým aktivitám firma zvažuje prodej 4,87 % akcií Kofoly, které momentálně drží dceřiná společnost RADENSKA.
„V roce 2021 jsme počítali s celoročním růstem tržeb ve výši 5 % a ukazatelem čistého zadlužení ve vztahu k EBITDA pod 3,5. Jsme rádi, že veškeré cíle jsme překonali. Tržby rostly o 7,5 % a dosažený provozní zisk EBITDA ve výši 1,125 miliardy korun je nad horní hranicí posledního odhadu. Ukazatel čistého zadlužení jsme také s rezervou splnili, konečný výsledek je 3,1. Pro rok 2022 plánujeme provozní zisk EBITDA v rozmezí 1,080 – 1,200 miliardy korun a dvouciferný růst tržeb,“ uvedl v prohlášení Martin Pisklák, finanční ředitel skupiny .
Generální ředitel Jannis Samaras připomněl, že až do května loňského roku byl důležitý gastronomický trh v Česku a na Slovensku zavřený, limitované byly také impulzní prodeje kvůli omezení v cestování. Firma se ale připravila na léto na domácích trzích i v Adriatickém regionu, kam se v létě vrátili turisté z celé Evropy, také podle něj dobře hospodařila s nezbytnou nákladovou disciplínou.
Předběžné výsledky za rok 2021 v porovnání s cíli pro loňský a letošní rok:

loni v prosinci oznámila, že se stane spolumajitelem slovenského výrobce preforem pro výrobu PET lahví General Plastic, kde bude mít třetinový podíl. Transakce ještě podléhá schválení ze strany úřadů. Kofola uvedla, že tato akvizice souvisí s jejím dlouhodobým cílem v oblasti udržitelného podnikání s obaly.
Nové menší projekty firma začala loni sdružovat na platformě vlastního inkubátoru. Jde třeba o systém vratných skleněných lahví do obchodů. Právě pro financování nových rozvojových aktivit zvažuje management Kofoly využít prostředky z prodeje části akcií společnosti.
„Zvažujeme prodej až 1 084 851 akcií Kofoly, tj. 4,87 % základního kapitálu Kofoly, držených naší dceřinou společností RADENSKA d.o.o. Rozhodnutí o takovém prodeji a jeho načasování zatím nebylo přijato. V případě realizace prodeje by byl výtěžek použít na financování růstových příležitostí a pro další skupinové účely,“ uvedl také Pisklák.
Vývoj akcií Kofola za posledních 5 let do 13. února ukazuje následující graf. Dnes krátce po otevření pražské burzy rostla cena akcií společnosti Kofola o 0,6 procenta na 316 Kč za akcii.

Kofola je jedním z nejvýznamnějších výrobců nealkoholických nápojů ve střední Evropě, má 11 výrobních závodů na pěti evropských trzích. K výrobkům firmy Kofola vedle stejnojmenného nápoje patří nápoje značek Rajec, Korunní, Ondrášovka, Kláštorná Kalcia, Jupí, Vinea nebo Semtex. Do skupiny patří síť UGO, český výrobce směsí z léčivých rostlin Leros, slovinská společnost Radenska a chorvatský výrobce minerálních vod Studenac. Kofola má téměř 2000 zaměstnanců. Většinovým majitelem skupiny je společnost Aetos patřící rodině Samarasů a ostatním zakladatelům Kofoly, jimiž jsou akcionáři René Musila a Tomáš Jendřejek.
Vlastnická struktura Kofoly k závěru loňského roku:
Zdroj: ČeskoSlovensko, Investorská prezentace Kofoly k předběžným výsledkům, ČTK, Patria.cz