Překonat problémy s dodávkami a s nedostatkem pracovníků a orientace na lukrativnější auta. Takové jsou plány automobilky Stellantis pro tento rok. Automobilový gigant, který vznikl loni v lednu spojením americko-italského výrobce Fiat Chrysler a francouzské společnosti PSA, dnes uvedl, že také v tomto roce chce doručit dvoucifernou návratnost, a oznámila dividendu v celkové částce 3,3 miliardy EUR. Akcie společnosti, která patří k Dlouhodobým investičním tipům Patrie, v Paříži po poledni rostly o více než 6 procent.
Na luxusnější modely se výrobce jeepů, chryslerů a peugeotů soustředil už loni. Dokázal tak zvýšit upravenou provozní ziskovou marži na 11,8 procenta a pohodlně překonat vlastní odhad zhruba 10 procent. Z jednotlivých regionů loni vynikala Severní America s rekordní marží 16,3 procenta, kterou podpořily značky Jeep SUV a nákladních aut Ram.
“Dostupnost polovodičů bude jasně problém pro celé odvětví,” uvedl podle Bloombergu v konferenčním hovoru s novináři finanční ředitel společnosti Richard Palmer. Směrem k druhé polovině letošního roku ale očekává postupné zlepšení.
Automobilový koncern Stellantis vznikl přes sérii fúzí mezi Fiatem, Chryslerem a Peugeotem. Vývoj akcií Stellantis za poslední rok si můžete prohlédnout níže:
Stellantis a jeho největší konkurenti si v dobách obecného nedostatku čipů v globálním průmyslu pomáhali k lepším maržím tím, že zvedali ceny a prodávali mix luxusnějších vozidel. Teď už jsou ale v tomto odvětví znát nadějnější vyhlídky na konec “čipového moru”. zlepšil svoji prognózu teprve minulý týden.
Zapomenout se podle Palmera ale nesmí ani na jiné problémy: Nákladovou inflaci materiálů, jako je třeba ocel, a utažený trh práce v Severní Americe. To vše bude podle něj také promlouvat do výroby. “Největší problém pro rok 2022 jsou i nadále kolísavost dodávek a inflace.”
Generální ředitel Tavares by měl dlouhodobou strategii Stellantisu představit příští týden v úterý. Venku už je mimo jiné i plán nasypat 30 miliard eur do elektrických aut a softwaru.
Stellantis patří mezi tipy analytiků Patrie na dividendové alternativy, které by mohly vystřídat v portfoliích českého telekomunikačního operátora O2, jehož akcie budouvyřazeny z obchodování na BCPP.
Zdroje: Stellantis, Bloomberg, Patria.cz