Důvěra v českou ekonomiku v únoru dál vzrostla, meziměsíčně stoupla o 1,6 bodu na 99,2. Vyšší byla důvěra u podnikatelů i spotřebitelů. Mezi podnikateli vzrostla o 1,9 bodu na 100,7 a mezi spotřebiteli o 0,3 bodu na 91,7. Vyplývá to z údajů, které dnes zveřejnil Český statistický úřad (ČSÚ). Ve srovnání s loňským únorem je souhrnný indikátor důvěry a u podnikatelů vyšší, naopak mezi spotřebiteli je nižší.
"Dnešní únorové indikátory důvěry z tuzemské ekonomiky zastaraly hned při zveřejnění, ale jedna informace aktuální zůstane: inflační tlaky vyjádřené očekávaným růstem prodejních cen napříč sledovanými segmenty, což současný vývoj umocní z titulu slabší koruny a růstu cen komodit," uvedl hlavní ekonom České bankovní asociace Jakub Seidler.
Příznivé vnímání situace v tuzemské ekonomice, tak jak je vykreslil únorový průzkum ČSÚ, se v březnu podle hlavního ekonoma Investments CEE Radomíra Jáče dále zlepší jen obtížně. "Spíše lze vnímat převahu faktorů hovořících pro pokles důvěry, přinejmenším v nejbližších týdnech," uvedl.
Důvěra v české hospodářství byla značně rozkolísaná od začátku epidemie koronaviru v březnu 2000, kdy také začala protiepidemická opatření spojená s omezeními obchodu, služeb, kultury či cestování. Předloni v květnu se indikátor důvěry propadl až na 77 bodů. V loňském roce důvěra začínala v lednu na 88,3 bodu, pak mírně vzrostla, ale na jaře s příchodem další vlny epidemie zase klesla. S útlumem šíření nemoci poté do léta vzrostla až na 104 bodů, následně však začala zase klesat. Skoro půl roku trvající pokles důvěry se zastavil až v závěru loňského roku.
K únorovému meziměsíčnímu růstu mezi podnikateli přispělo zejména zvýšení důvěry ve vybraných odvětvích služeb, kde se podle statistiků výrazně zvýšil podíl podnikatelů očekávajících v období příštích tří měsíců zvýšení poptávky po službách. Rovněž ve stavebnictví se důvěra výrazněji zvýšila, v průmyslu se zvýšila mírně a v obchodě naopak ve srovnání s lednem poklesla.
Mírné zvýšení důvěry spotřebitelů v únoru souvisí podle ČSÚ především s poklesem počtu domácností, které se v příštích 12 měsících obávají zhoršení celkové hospodářské situace v České republice. "Přestože spotřebitelé jsou v únoru ve srovnání s předešlým měsícem méně pesimističtí v otázce vývoje celkové hospodářské situace v následujících dvanácti měsících, mnohem hůře než v lednu hodnotí svoji současnou finanční situaci, která je z jejich pohledu horší než v předchozích dvanácti měsících. V kombinaci se stále rekordně vysokými obavami z růstu cen tak domácnosti očekávají, že budou muset více spořit a omezit velké nákupy," uvedla Anastasija Nejasova z oddělení konjunkturálních průzkumů ČSÚ.